365 причини да не заложиш на България

share

От месеци футболният "Левски" има нов прякор - "ФК Спонсор"? Причината - откакто собствеността премина при адвоката на Делян Пеевски Александър Ангелов и бившия общински съветник от ГЕРБ Иво Тонев, изведнъж синият клуб беше залят от редица нови, включително и някои доста нелогични рекламодатели. Но когато английската букмейкърска компания, известна със сайта си bet365.com преди дни обяви намерение да даде 1 милион лева на "Левски", това изглеждаше като нещо средно между провокация и отчаян опит за решаване на проблемите с навлизането си на българския пазар на онлайн залози. Вероятно с надеждата, че така ще омилостивят най-високопоставения фен на отбора в държавата.

Заложена загуба

Bet365 e един от световните лидери при онлайн залаганията и от две години се опитва да пробие традиционно непробиваемата стена на българските хазартни практики. А те по традиция водят предимно към един човек - Васил Божков, с когото са свързани пет от разрешените десет сайта за онлайн хазарт в България. Останалите пет или не са му пряка конкуренция в областта на спортните залагания, или както в случая с PokerStars - са в сфера, където той няма видими интереси. А от трите, свързани със спортни залози, два са под марката "Еврофутбол"/"Ефбет". Божков е най-силен и в още няколко линии на хазарта - почти монополист в лотариите и от години има казина.

Двегодишната сага на компанията Hillside New Media Ltd обаче изважда на светло как се спира навлизането на големи световни компании на пазара на онлайн хазарта и по този начин държавата подкрепя местен олигопол от няколко свързани фирми. Освен че се спъва конкуренцията, а оттам и възможността за по-добри данъчни приходи за бюджета, тази практика ощетява и обикновените любители на спортните залози. Защото при липсата на реален избор разликите в коефициентите са минимум 10%, т.е. печалбите за залагащите са по-малки.

"Ефектът върху икономиката при внасянето на свежи пари е очевиден. Няма какво да се коментира. Ако bet365 беше започнал да оперира на българския пазар, по наши изчисления в България биха влизали не по-малко от 10 милиона лева годишно само от данъци. Бихме инвестирали стотици хиляди евро, милиони. Заявявали сме желание да наемаме IT специалисти, да спонсорираме футболни клубове, спортни дейности и др.", коментират от компанията в становище до "Капитал" след зададени въпроси по темата.

Данните на Министерството на финансите показват, че миналата година данъчните постъпления от онлайн спортни залагания са над 2.3 милиона лева при общо почти 94 млн. лв. приходи за бюджета.

Най-бавната комисия

Опитите на Hillside New Media да получи лиценз за онлайн хазартна дейност са изпъстрени с много перипетии и само един обрат, но за сметка на това решителен. Цялата история продължава точно 23 месеца. В този период се сблъсква с целия наличен арсенал от административни прийоми на Държавната комисия по хазарта (ДКХ), като в същото време плаща такси за над 500 хиляди лева.
 

 

Водещи новини

Още новини