ДДС помпа почивките, екскурзиите и фитнес услугите

Gettyimages
share

Почивките и екскурзиите, както и фитнес услугите поскъпват заради увеличението на ДДС от 1 юли от 9 на 20%. Това очакват представители на бизнеса.

Димитър Балтов от Обединение „Бъдеще за туризма“ коментира пред "Телеграф", че по-високите цени при почивките ще се усетят след около шест месеца и по-точно в офертите за новогодишните празници. Той отказа да се ангажира с процент на увеличение, тъй като всеки туроператор го определя според неговите разчети, но посочи, че никой не би си позволил да компенсира разликата от 11 на сто с увеличение на цената с толкова.

Според експерти обаче, ако в момента за това лято една седмична ваканция в хотел на морето струва 1700 лева с някакъв вид изхранване, то с новото ДДС сумата ще набъбне с около 5 на сто, или 85 лв. Организирането на еднодневни турове, които в момента са около 50-80 лв. за различни градове в страната, ще скочат с около 5-10 лв. Също така ще поскъпне и организирането на семинари и презентации, което е задължение на туроператорите, коментираха от бранша.

Плановете на българина за следващата почивка все по-често започват от последния ден на ваканцията му

Освен за туристическите услуги отпада и ниският ДДС върху услугата за използване на спортни съоръжения, което се очаква да доведе до увеличение на цените. Това е записано в Закона за данъка върху добавената стойност. Срокът за облагане с диференцирана ставка от 9% бе удължен единствено за ресторантите до края на тази година, а за хотелите ставката е постоянна и няма да се променя.

Така на практика по-високи данъци от 1 юли ще плащат само туроператорите върху приходите от тяхната дейност. Според Балтов мотивите за липсата на удължаване на срока на диференцираната ставка, които изтъкват от Министерството на финансите, са безпочвени. Според тях това е ковид мярка, която не може да продължи. В същото време във всички държави в ЕС има диференцирана ставка на ДДС за туроператорските услуги и това не е мярка, а постоянна величина, обясни Балтов. Връщането на ДДС на 20% поставя българските туроператори в неравностойно положение спрямо останалите. Балтов каза още, че бизнесът се пита защо се прие за ресторантьорите ниският ДДС да бъде удължен до края на годината, а за туроператорите – не. При положение че цените на услугите в ресторантите са скочили със 100%, а при тях не с толкова.

В своя позиция от Асоциацията на туроператорите и туристическите агенти (АБТТА) посочиха, че ако мярката не бъде удължена, промяната в средата на сезона ще създаде огромни трудности.

Туристическият бизнес нямаше възможност да се възползва ефективно от преференциалната ставка на ДДС. Такава мярка има реален ефект само тогава, когато има продажби. Реалното възстановяване на туристическия бранш обаче започна едва през 2023 година и още не е достигнало нивата от предпандемичната 2019 г. Затова намалената ставка на ДДС върху туристическите пакети, въведена като антикризисна мярка през 2020 г., не успя да изиграе напълно ролята си и би трябвало срокът й на действие да бъде удължен до края на 2024 г. Трябва да се отчете спецификата на работа в туристическия бранш, където туристическите пакети са в процес на продажби поне 1 година предварително. В тази връзка приетото удължаване само до средата на годината поставя в неизгодно финансово положение туроператорите, които към датата на изменението са имали вече реализирани продажби за цялата 2024 година.

Както „Телеграф“ писа, туроператори ще трябва да плащат от джоба си разликата от 9 до 20% ДДС, когато влезе в сила новата ставка, обяви Димитрина Горанова, председател на Асоциацията на българските туроператори и туристическите агенти. Причината е, че туроператорите вече са продали пакетите за почивки още миналата година при ДДС в размер на 9 на сто. В законодателството обаче е заложено ниският данък да е действащ до 30 юни тази година, а от 1 юли той да е 20%, обясни Горанова.

Пет институции подхванаха нелоялните практики при организираните туристически пътувания още преди старта на активния сезон. Това са Министерството на туризма, Комисията за защита на потребителите, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, НАП и Икономическа полиция. В целева акция бяха проверени осем автобуса, пътуващи за Турция. При два от проверените туроператори не беше предоставено удостоверение за извършване на туроператорска дейност и валидна сключена застраховка "Отговорност на туроператора". Не бяха представени ваучери, издадени на туристи, при един от проверените.

 

Водещи новини

Още новини