Дни преди въвеждането на новите строги мерки срещу разпространението на коронавируса, каква е реакцията на бизнеса? Кабинетът вече увери, че всички засегнати сектори от икономиката ще бъдат подпомогнати за периода на новите ограничения.
На фона на общото недоволство и опасенията за огромни загуби, голяма част от бизнеса все пак е доволна, че най-после има справедливост в мерките и изключенията в затварянето ще бъдат далеч по-малко.
"Имаше стимулиране на нелоялната конкуренция и през декември, който беше най-важен за търговците, едни бяха затворени, а други поеха потока от хора", заяви Манол Гойгаджиев, председател на българската асоциация на ритейл центровете пред БНТ.
Трето затваряне обаче ще бъде катастрофално, особено за търговците, чиито колекции са сезонни, смятат от бранша.
От Асоциацията на ритейл центровете се надяват браншът да получи подкрепа от държавата, различна от действащите в момента мерки. За тях повечето големи молове не можели да кандидатстват поради факта, че са насочени към малки и средни предприятия.
"Било то данъчни облекчения, такса сгради, данък смет за периода на затваряне. Ще дам пример, в Гърция държавата покри на наемодателите 80% от наемите за периода на затваряне", допълни Гойгаджиев.
В Румъния и Чехия също са били предложени подобни мерки в подкрепа на бизнеса. Остра реакция на недоволство от страна на големите търговски нехранителни вериги извън моловете, въпреки че те ще затворят сега за първи път. За тях новите мерки дошли напълно изненадващо и без никакви предварителни консултации. Обявиха ги за неадекватни и вредни за живота и здравето на хората, защото щели да доведат до струпване на много хора в малките магазини.
"Както виждаме заповедта привилигировани ще бъдат малките магазини, без никакво обяснение. Защо магазин, който е 300 квадратни метра ще работи, а 301 няма да работи. Какво ще се случи, ако големите магазини си заградят една част от 300 квадрата и позволят потребителите да пазаруват само там", добави Йордан Матеев, председател на Сдружението на търговските вериги.
Този път, наред с огромните финансови загуби, притеснението на ресторантьорите е, че персоналът е тотално демотивиран и много от хората търсят начини за преквалификация. Поискаха и по-голяма експедитивност от държавата при изплащане на обезщетенията.
"При нас парите за януари дойдоха през март. За някой може да не е проблем, но за хора, които вече нямат никакви спестявания и пет дни са ужасно много", добави собственикът на ресторант Ясен Ангелов.
Питат и защо плащат такса смет за цяла година, при положение,че са работили половин. От новите мерки недоволстват и хотелиерите.
"Считам новата мярка за неправилна, защото изхранването по стаите е нехигиенично и защото работейки наполовина, но все пак работейки, сме лишени и от правото на помощ от държавата", допълни Малин Бистрин, собственик на хотел.
Опасението на всички в бранша е, че 10-дневният срок на затварянето едва ли ще бъде спазен.
Повече за Коронавирус
- най-ново: Вижте последните новини
- лесни стъпки: Как да се предпазим?
- просто ръководство: Какви са симптомите?