Търсим 3 млрд. евро за жп линията София-Видин

share

Държавата ще търси близо 3 млрд. евро за модернизация на жп линията София - Видин. След като стана ясно, че идеята линията да бъде основно рехабилитирана със средства от ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020" не може да бъде реализирана, защото европарите не са достатъчни за всички проекти.

До последно кабинетът се опитваше да осигури финансиране по Механизма "Свързана Европа" поне за участъка Видин - Медковец. Сега стана ясно, че правителството се отказва да обнови само част от линията Видин - Софи, пише "Стандарт".

"Решихме да се откажем от идеята да обновим само жп участъка Видин - Медковец, тъй като това няма да доведе до реален ефект за движението. Видим ефект за намаляване на времето за превоз на пътници и товари ще има само ако се модернизира цялото жп направление София - Видин - Калафат - Крайова", обясни Христо Алексиев, зам. генерален директор на НК "Железопътна инфраструктура.

Идеята е нашата част от направлението София - Видин да се строи синхронизирано с румънския участък Крайова - Калафат, каза Алексиев и посочи, че румънците тепърва започват прединвестиционни проучвания. Затова ще кандидатстваме за финансиране на цялата жп линия със средства от следващия програмен период 2021 - 2027 г., обясни зам. генералният директор на НКЖИ Христо Алексиев.

Тази линия е изключително важна част от IV паневропейски транспортен коридор, свързващ Нюрнберг със Солун и Истанбул през моста "Нова Европа". Сега проектните скорости на повечето участъци по трасето са 70-80 км/час, поради което времето за пътуване между София и Видин е 5 часа и 10 минути. След приключването на проекта скоростта ще бъде увеличена до 160 км/час за пътническите и до 120 км/час за товарните влакове, а времето за пътуване ще бъде намалено на 3 часа.

2,9 млрд. евро е индикативната стойност на целия проект Видин - София. Високата стойност е заради огромните съоръжения по трасето - 32,2 км мостове и 28,4 км тунели. Най-скъпо ще струва участъкът София - Мездра (1,664 млрд. евро), който ще преодолее Стара планина от гара Столник по изцяло ново трасе през Ботевград.

Водещи новини

Още новини