Приключването на стария програмен период в усвояването на еврофондовете ще тежи сериозно на хазната и през 2016 година. В проектобюджета за догодина са заложени близо 400 млн. лв. за разплащане на непризнати от ЕС и наддоговорени с цел презастраховка проекти, които ще се довършват с национални средства.
Възможно е България да не получи от Брюксел и част от авансово осигуреното с цел максимално усвояване на средствата национално финансиране. Това се разбра при дебата на първо четене по комисии на проектозакона за държавния бюджет за 2016.
Вчера водещата бюджетна комисия и съпътстващи комисии в НС одобриха проекта на първо четене с гласовете на партиите, подкрепящи кабинета, БСП и ДПС гласуваха против. С проектобюджета за 2016 г. се актуализира и този за 2015, като в резултат дефицитът за т.г. ще се увеличи от прогнозираните 3 на 3.3% по консолидираната фискална програма.
Основна промяна в разходната политика на правителството за 2016 г. е резкият скок на заложените разходи в държавния бюджет за строителство и закупуване на дълготрайни материални активи. Те се увеличават с близо 1.7 млрд. лв. до рекордното за последните години 2.5 млрд. лв., като от проектобюджета не става ясно за какво ще се харчи голяма част от сумата, пише в. "Сега".
Вчера финансовият министър Владислав Горанов обясни, че близо 200 млн. от допълнителните капиталови разходи са за сектор "Сигурност и отбрана", включително закупуване на кораби и вноска за изтребители. Други 100 млн. лв. разходи ще отидат за разплащане на безплатното саниране, ще се строят пътища и тунел под Шипка, 78 млн. лв. извънредно за строителство са планирани и за министерствата и агенциите извън официалните им бюджети. Не стана ясно защо сумите не са включени в тях, така че да е ясно кой какво ще получи.
Разбра се, че в списъка с неназовани капиталови разходи са включени и 400-те милиона лева за уреждане на проблеми около старите оперативни програми. 600 млн. лв. от извънредните капиталови разходи са под въпрос и ще бъдат направени само ако се реализират планираните допълнителни приходи от концесията на Летище София, обясни Горанов. Очаква се тези приходи да отидат за разходи в сферата на транспорта, каквато устна договорка имало с транспортния министър.
На фона на тези разходи другият приоритет в бюджета - образование, както и отделни жестове в областта на социална политика и здравеопазване, бледнеят, става ясно от сравнението на числата.