България търси еврофинансиране за магистрали до 2020г.

share

България ще трябва да убеди Европейската комисия за това, че страната трябва да получи средства за приоритетната на правителството транспортна инфраструктура през следващия програмен период - 2014-2020 г. Причината е, че подобни проекти не са сред приоритетите за развитието на Европейския съюз до 2020 г.

Нашата първа задача е да убедим Брюксел, че новите държави-членки имат нужда от инвестиции в базисна инфраструктура, за да достигнат останалите страни в общността, каза министърът по еврофондовете Томислав Дончев по време на дискусионен форум за перспективите в строителството.

Дончев припомни, че в стратегията "Европа 2020" приоритетни са зелените технологии и иновациите. "Вярвам, че позицията ни за достатъчно средства за инфраструктура ще бъде уважена", добави Дончев.

Според министъра България има шанс през следващия програмен период да получи около 7 млрд. евро от еврофондовете, колкото са средствата и сега. Според него дори е възможно да бъдат договорени 15-20% над тази сума.

"Трябва да е ясно, че следващата бюджетна рамка ще е много различна. Идва краят на щедрото финансиране на проекти от полза за Европейския съюз и отделните държави", предупреди Дончев. Според него ще бъде приета обсъжданата мярка да се спират парите от еврофондовете за държави с бюджетен дефицит над 3%. Освен това всяка страна, включителни о България, ще трябва да подпише договор с Европейската комисия, в който ще е включен списък от предписани на държавата реформи. Ако те се изпълняват, страната ще има възможност да получи допълнително пари от еврофондовете.

Според Дончев сферите, които ще се финансират приоритетно с европейски средства през 2014-2020 г. ще са енергийната ефективност, водният сектор, развитието и модернизацията на газопреносната и топлофикационна мрежа.

Енергийната ефективност обаче не е само изолации и дограми. Това е наука и ако строителните филми искат да участват на този пазар, трябва да са в крак с технологиите", предупреди представителите на бранша Дончев. Каза им още, че не могат да очакват намаляване на натиска и конкуренцията на строителни фирми от Западна Европа, които имат интерес да изпълняват проекти в България. Той очаква подобен натиск и от азиатски компании, които ще се насочат към изпълнението на технически по-сложни проекти.

Дончев анонсира, че през следващата 2012 г. по оперативните програми са предвидени 2-2.5 млрд. лв. за инфраструктура

Водещи новини

Още новини