България ще трябва да убеди Европейската комисия за това, че страната трябва да получи средства за приоритетната на правителството транспортна инфраструктура през следващия програмен период - 2014-2020 г. Причината е, че подобни проекти не са сред приоритетите за развитието на Европейския съюз до 2020 г.
Нашата първа задача е да убедим Брюксел, че новите държави-членки имат нужда от инвестиции в базисна инфраструктура, за да достигнат останалите страни в общността, каза министърът по еврофондовете Томислав Дончев по време на дискусионен форум за перспективите в строителството.
Дончев припомни, че в стратегията "Европа 2020" приоритетни са зелените технологии и иновациите. "Вярвам, че позицията ни за достатъчно средства за инфраструктура ще бъде уважена", добави Дончев.
Според министъра България има шанс през следващия програмен период да получи около 7 млрд. евро от еврофондовете, колкото са средствата и сега. Според него дори е възможно да бъдат договорени 15-20% над тази сума.
"Трябва да е ясно, че следващата бюджетна рамка ще е много различна. Идва краят на щедрото финансиране на проекти от полза за Европейския съюз и отделните държави", предупреди Дончев. Според него ще бъде приета обсъжданата мярка да се спират парите от еврофондовете за държави с бюджетен дефицит над 3%. Освен това всяка страна, включителни о България, ще трябва да подпише договор с Европейската комисия, в който ще е включен списък от предписани на държавата реформи. Ако те се изпълняват, страната ще има възможност да получи допълнително пари от еврофондовете.
Според Дончев сферите, които ще се финансират приоритетно с европейски средства през 2014-2020 г. ще са енергийната ефективност, водният сектор, развитието и модернизацията на газопреносната и топлофикационна мрежа.
Енергийната ефективност обаче не е само изолации и дограми. Това е наука и ако строителните филми искат да участват на този пазар, трябва да са в крак с технологиите", предупреди представителите на бранша Дончев. Каза им още, че не могат да очакват намаляване на натиска и конкуренцията на строителни фирми от Западна Европа, които имат интерес да изпълняват проекти в България. Той очаква подобен натиск и от азиатски компании, които ще се насочат към изпълнението на технически по-сложни проекти.
Дончев анонсира, че през следващата 2012 г. по оперативните програми са предвидени 2-2.5 млрд. лв. за инфраструктура
България търси еврофинансиране за магистрали до 2020г.
- 08.09.2011 | 11:35
- 1889