Генеративните модели с изкуствен интелект, като например ChatGPT, проявяват отлични умения в разнообразни технически задачи, включително писане и кодиране. Тяхната ефективност е на толкова високо ниво, че мнозина изразяват загриженост, че тези технологии ще изместят човешкия фактор в работната среда.
Ново проучване на IBM обаче показва точно обратното – хората не трябва да се страхуват от технологията, а по-скоро да я интегрират в работата си.
Американската технологична компания събира данни от две проучвания – едното е проведено сред 3 000 мениджъри на средно ниво в 28 държави и друго сред 21 000 служители в 22 държави. Резултатите показват, че изкуственият интелект несъмнено ще предизвика промени в работната сила и бизнеса, но не непременно към по-лошо.
Анкетираните ръководители смятат, че през следващите три години 40% от тяхната работна сила ще трябва да се преквалифицира поради внедряването на AI, което според статистиката на Световната банка възлиза общо на 1.4 милиарда служители от 3.4 милиарда души в световната работна сила. Въпреки това внушителните 87% от тези ръководители вярват, че генеративният изкуствен интелект няма да замести работните роли, а по-скоро ще ги разшири и обогати.
Според анализ на IBM IBV, показващ влиянието на технологичните иновации, тези, които успешно се преквалифицират, за да се адаптират към промените, виждат средно увеличение от 15% в приходите си. Същевременно тези, които активно интегрират изкуствения интелект в работните си процеси, отчитат дори 36% по-голям ръст на приходите спрямо колегите си.
AI няма да замени хората – но хората, които използват AI, ще заменят онези, които не го използват“, се казва в проучването на IBM.
В рамките на доклада се изследва как внедряването на изкуствен интелект влияе върху бизнес моделите на компаниите, като се акцентира върху начина, по който те интегрират тази технология в операциите си и как това се отразява на различните работните позиции.
Новата парадигма на уменията премества тежестта от техническите компетенции, които доскоро бяха от съществено значение, като например познанията в областта на STEM, които през 2016 година бяха ключови, към по-широк набор от умения, които през 2023 година се считат за по-малко търсени. Това се дължи на възможностите, които инструменти като ChatGPT предоставят, позволявайки на служителите да постигат повече с по-малко знания, обобщава докладът, цитиран от economic.bg.