Екип от наши учени направи пробив в иновациите в една от най-перспективните области - електромобилите, пише в. "Стандарт".
Колектив от учени на Техническия университет в град Габрово създаде разработка, при която батериите на електромобилите могат да бъдат зареждани безконтактно, тоест без носене и включване на тежки кабели и куплунги, които могат да се повлияят и от атмосферните условия.
Разработката е една от трите, финансирани от Европейския съюз, като партньор по нея е и "Фиат".
Наши учени предизвикаха фурор във Франция със създаването на безконтактно зарядно за електромобил, представено в град Дуе. На специална демонстрация жителите на града видяха как колата от следващо поколение успява да зареди батерията си, минавайки над монтираното на кръстовище зарядно устройство, без да ползва кабел.
Проектът е част от темата, над която десетки научни колективи си блъскат главите - как да създадат надеждно и безконтактно "зарядно" за автомобилите на бъдещето - електромобилите. Иновацията на българския екип предвижда то да бъде монтирано директно в пътното платно.
Неговата особеност, с която то се отличава от разработките на конкуренцията, е, че зареждането може да се извършва както статично - тоест при спрял автомобил, така и динамично - докато колата се движи с ниска скорост.
Идеята при статичното зареждане е на мястото, където се извършва зареждането, да бъде монтирана намотка, която предава заряда към автомобила. Самата кола също е оборудвана с подобна намотка, която приема предавания по въздуха заряд.
Една крехка дама трудно би се справила с тежките куплунги, а ако времето е лошо или влажно, може да прехвръкне и искра, разказва доц. Николай Маджаров, един от авторите на разработката.
Уникалното при тяхната иновация е и в това, че батерията на електромобила може да бъде заредена на 90% за около 30 минути. При динамичното зареждане пък се монтират няколко намотки директно в пътното платно, като автомобилът преминава над тях с ниска скорост.
Такива места могат да бъдат например зоните преди кръстовища. Съответните монтирани датчици отчитат къде точно се намира колата и съответната намотка се включва, за да предаде заряда.
"Направихме демонстрацията си с 4 монтирани една след друга намотки, за да покажем, че такова зареждане е възможно. В бъдеще обаче предвиждаме например да се направи цяла дясна лента за зареждане", разказва той.
Ако човек почувства, че батерията на електромобила му пада, той може просто да се престрои вдясно и да зареди, намалявайки скоростта.