Ся Фанлей: Чрез Уейбо китайците защитават правата си и следят работата на длъжностните лица

share

Ся Фанлей е директор на българската редакция в програма „Радио Китай за чужбина” на Китайското национално радио. Владее китайски и български език. Тя идва в България в периода 13-18 октомври 2013 г. по покана на Българската телеграфна агенция (БТА) и Асоциацията на българските медии по света (АБМС), за да участва в Девета световна среща на българските медии, която ще се проведе в София, Пловдив и Велико Търново. Темата на тазгодишната среща е „Медиите и националните каузи”.

Мислите ли, че Фейсбук и Туитър са най-големите социални мрежи в света? А чували ли сте за Уейбо? Обичайна гледка в китайското метро са вглъбените в смартфоните си младежи, които се ровят из в най-популярната социална мрежа в Китай - Уейбо (букв. „Микроблог”).

„За някои това е китайският аналог на Туитър, за други – на Фейсбук”, обяснява Ся Фанлей, директор на българската редакция в Китайското национално радио и коментира, че този засилен интерес, както може да се очаква, е за сметка на потреблението на традиционните китайски медии. Драстичен е спадът на доверието най-вече в печатните издания.

„В Китай интернет медиите и социалните мрежи играят важна роля за разпространението на информацията по най-бърз начин, контролират работата на правителството и задават дневния ред на обществото. Те се превръщат в най-важната арена за китайците за получаване на информация от страната и чужбина,” споделя журналистката от Китайското национално радио. Почти всички китайски медии имат уебстраници и профили в Уейбо. Електронните медии включват опции за излъчване на предаванията онлайн.

„Все повече публични фигури, политици, известни лица в бизнеса, културата, обществените науки, звездите от шоу-бизнеса също имат онлайн платформи, които привличат голям интерес и внимание в обществото,” допълва Фанлей.

Така на практика китайската социална мрежа се утвърждава като арена за сформирането и функционирането на новото гражданско общество в страната. А защо не и в своеобразна четвърта власт?

Какво представлява Уейбо?

Китайският микроблог се появява през 2007 г., а от август 2009 г. в главния китайски уебсайт Сина е създадена първата платформа за обществени връзки. От тогава насам Уейбо се развива със скорост, за която традиционните медии и дори интернет могат само да мечтаят.

Популярността на мрежата достига 50-милионна аудитория само за 14 месеца, по данни от „28-ия доклад за развитието на китайския интернет", публикуван от Китайския център за интернет информация (CNNIC). За да постигнат подобен рейтинг, на радиото са необходими 38 години, 13 години на телевизията и 4 години на интернет.

До средата на 2011 г. потребителите на Уейбо нарастват до 195 милиона (от близо 64 милиона в началото), което е ръст от 208.9% само за половин година.

През март 2013 г. вече над 300 милиона души използват активно микроблога. Всеки ден те си разменят около 100 милиона съобщения или 70 000 съобщения на минута. За сравнение всяка минута в Туитър се появят около 64 000 съобщения.

2-милиардният брой потребители на интернет (от които 700 милиона са китайци) ежедневно генерира почти 3 млрд. електронни съобщения, а годишната информация, която събира Фейсбук за своите близо 1 милиард потребители достига до 100 пентабайта информация.

Не е тайна за никого, че китайската държава контролира достъпа до множество чуждестранни страници като Фейсбук, Туитър, YouTube. 
В този контекст популярността на Уейбо става толкова мащабна, че Apple и други компании вече са принудени да го вграждат в своите платформи.

„Две от функциите на китайските социални мрежи са особено актуални. Първо, те са се превърнали в място за организиране на благотворителни кампании в помощ на социално слабите, болните, пострадалите от природни бедствия. Второ, те се оказват особено ефективно оръжие в борбата срещу корупцията във властта”, анализира г-жа Фанлей.

Емблематичен пример за ефективна онлайн благотворителност е студентът по електронни технологии, Уан Тиеюен. Той е от поколението китайци, родени през 90-те години на 20-ти век и от 2011 г. насам е помогнал на 6 деца с тежки заболявания, като е събрал единствено чрез Уейбо средства за тяхното лечение в размер над 120 хиляди юана (около 30 хиляди лева). Преобладаващата част от 35-те хиляди публикации на неговата Уейбо страница са свързани със зов за помощ.

„След като се дипломирам, мечтая да се занимавам професионално с благотворителност и да се посветя на обществото", казва Уан Тиеюен. Едно от излекуваните деца е Суей Боуън, който страда от хронична апластична анемия. В края на 2010г. медицинските разходи по лечението на 11-годишното момче надхвърлят 600 хиляди юана (около 150 хиляди лева), а годишният доход на семейството му е едва 20 хиляди юана (около 5 хиляди лева). През април 2011г. Суей Боуън изпада в кома заради висока температура и го хоспитализират, но родителите не могат да поемат разходите дори за престоя в болницата.

Студентът Уан Тиеюен помага на семейството като организира благотворителна акция в Уейбо. Само за три месеца той успява да събере над 40 хиляди юана (около 10 хиляди лева), които обезпечават лечението на детето. Първоначално, регистриран с персонален акаунт, Уан Тиеюен е получавал множество лични обиди и нападки от други потребители, заради подозрителността им, че парите, които даряват, не се използват по предназначение.

За да докажат безкористните си намерения, благотворителите откриват фонд и дарителска сметка за всяко нуждаещо се дете. След като децата бъдат изписани, фактурите и списъците с медицински разходи се публикуват онлайн и абсолютно всеки може да провери за какво са използвани парите му.

„Уейбо е важен фактор в борбата срещу корупцията и разкриването на престъпления”, допълва директорът на българската редакция в Китайското национално радио. Много длъжностни лица са разкрити в корупция чрез социалната мрежа. Дори съществува наредба от ведомството за дисциплинарна проверка, която поощрява гражданите да докладват именно по Уейбо за служебни лица, заподозрени в корупция. В този аспект микроблогът се утвърждава като най-популярния метод за китайските гражданите да изразяват правата си и да следят работата на длъжностните лица, обобщава Ся Фанлей.

Това обаче поставя на дневен ред в китайското общество и съществения проблем за истинността на публикуваната информация.
Поради тази причина китайското правителство засилва контрола върху Уейбо като задължава всички потребители в Пекин да се регистрират със своите личните данни. В противен случай те могат само да наблюдават, но нямат права да публикуват мнения и да разпространяват информация.

Върховният съд на Китай е издал методически указания до районните съдилища как да се решават делата за разпространяване на фалшива информация в интернет. Публикация с невярно съдържание, видяна над 5000 пъти или споделена над 500 пъти, е престъпление, което трябва да се наказва със затвор до 3 години.

Санкциите са още по-строги, ако пусканите от потребителите слухове "сериозно застрашават социалния ред и националните интереси", провокират масови безредици, нанасят щети на международния имидж на Китай или водят до етнически или религиозни конфликти, гласят указанията.

Съгласно условията за ползване, Уейбо дава на всеки потребител по 80 точки, които могат да бъдат намалявани от компанията Сибо всеки път, когато дадена публикация не съответства на правилата.   Потребителят е принуден избягва всякакви нарушения в мрежата в продължение на 2 месеца, ако точките му спаднат под 60. Акаунтът се закрива при достигането на нула точки. Юзърите обаче могат и да печелят точки като разкрият самоличността си.

В началото на 2013 г. китайското правителство предприема нова кампания, която цели да отстрани непристойното и порнографско съдържание от интернет. Само за седмица властите свалят 225 сайта, 4000 микроблога и 30 000 акаунта, голяма част от които са геймърски. Създателите на над 160 сайта ще бъдат съдени.

По данни от проучване на университета Райс в Хюстън, Тексас, 30% от съобщенията в Уейбо са цензурирани още в минутата, в която са публикувани, а 90% - в рамките на същия ден.

Всички тези мерки обаче катализират изобретателността на потребителите и те заобикалят ограниченията от големите сайтове, като използват кодови думи и специални символи. 

Въпреки стриктните разпоредби за потреблението на интернет, в Китай се появяват наченки и на известно разкрепостяване поне по отношение на бизнеса. През септември 2013г. китайското правителство обявява, че планира да създаде малка зона за свободна търговия в Шанхай, която да разполага с неограничен интернет достъп. Целта е да бъдат привлечени повече чуждестранни бизнес партньори, съобщава хонконгският вестник "Саут Чайна морнинг пост".

Дискусиите по темите за предизвикателствата пред традиционните китайски и онлайн медии и за значимостта на Уейбо за развитието на новото гражданско общество в Китай можете да проследите по време на участието на Ся Фанлей в Девета световна среща на българските медии през следващия месец.

Водещи новини

Още новини