Дали 3D принтирането ще се превърне в най-голямата заплаха за интелектуалната собственост?
Прекарайте няколко минути на Shapeways.com, онлайн магазин, и ще получите бегла представа за едно много странно бъдеще.
Можете да си купите "мустакати" копчета за ръкавели, връх на молив във формата на римска алебарда, чудноват бюст на сърдит Стив Джобс или комплект зарове с дизайн, взет от "Хари Потър и даровете на смъртта". Всички тези артикули са проектирани от потребители на сайта и могат да бъдат "произведени" от Shapeways с помощта на 3D технология. И всички те са за продажба, пише it.dir.bg.
Интернет сега е пълен с творчески физически предмети като тези. Въпреки че повечето от тях може да изглеждат причудливи на човек, случайно попаднал на сайта, те насочват вниманието към няколко сериозни главоблъсканици за интелектуалната собственост, които само ще стават още по-трудни за решаване, колкото по-дълбоко навлизаме в епохата на 3D принтирането.
Една от тях е копирането. Като използвате 3D скенери, няма да ви е трудно да "запишете" един реален предмет на дигитален файл и да го ъплоуднете или казано иначе да го пуснете за продажба. Това означава, че човек може да направи точни копия на всички видове физически предмети, които други са изработили - много от тях непатентовани и не обект на авторски права - и да получите печалба от тях. Възможно е, например, да направите имитации на маркови слънчеви очила и да ги продадете на много по-ниска цена от оригиналите. Или, както показват заровете Хари Потър, човек може да се сдобие с любимите си артефакти на поп културата и да ги приложи като нови продукти.
Такава промяна на целите може да се превърне скоро в нещо рутинно. И ще е трудно, ако не и невъзможно, да бъде спряна. В отговор утвърдените компании, опитващи се да ограничат подобни практики - или просто да запълнят пропуските в системата за защита на интелектуалната собственост - може да прекалят със своите действия, като водят съдебна битка срещу една обещаваща нова индустрия толкова активно, че да попречат на законните иновации.
Как тогава трябва да се подготвим?
Първо, възможно е новите технологии да помогнат на утвърдените компании, които се безпокоят, че дигиталните навлеци може да копират техните продукти с цел печалба. Екип от Техническия университет на Вирджиния, например, прави експерименти с поставяне на квантови точки в 3D принтиран материал. Компаниите могат да отбелязват продуктите с идентифициращи маркери, за да помогнат да се предотвратят фалшификациите. Възможно е обаче да минат десетилетия преди такива технологии да навлязат в масова употреба. Освен това историята на режима на дигиталните права в други сфери подсказва, че по пътя ще се появят много предизвикателства. Например, те може да не проработят.
Съдебните процеси, разбира се, предлагат друга стратегия и те често може да са оправдани. Повечето промишлени дизайни обаче не са патентовани и е възможно големите компании, чиито стоки са защитени с авторски права, да бъдат достатъчно умни, за да вземат предвид уроците от музикалната индустрия, преди да започнат да завеждат масово дела. Аналогията не е точна, но е поучителна: звукозаписните компании пропиляха години и милиони долари, като само настроиха враждебно към себе си потребителите, а в същото време не успяха да предотвратят пиратското копиране на своите продукти. Със закъснение iTunes, Spotify и други услуги направиха лесно плащането за музика. Въпреки че тази индустрия така и не възстанови своите приходи на старите равнища, музикалните компании откриха нов начин да се приспособят към тежката ситуация.
Което пък ни връща към заровете Хари Потър. Да приемем, че те са хит в Shapeways, и Warner Bros., която държи правата върху марката "Хари Потър", реши, че те са нарушени. Компанията може да поиска от сайта да свали заровете. Възможно е да подаде съдебен иск срещу него. Или просто може да намери взаимноизгоден начин за правене на печалби, да кажем, като договори лиценз. Още по-добре, твърди Майкъл Уайнбърг, вицепрезидент на групата за защита на дигиталните права Public Knowledge, Warner Bros. може просто да публикува общ лиценз, който ще позволи всеки изобретател да прави артикули Хари Потър, стига да уведоми компанията, да й дава процент от приходите и да се придържа към определени параметри.
Това няма да се хареса на компаниите, които искат да упражняват строг творчески контрол върху своите продукти. Но предвид факта, че 3D принтирането може да доведе до експлозия от копирани стоки, едно такова споразумение може да осигури конкурентно предимство над компаниите, които предпочитат скъпите (и може би неефективни) съдебни дела.
Една от големите разлики с музикалния бизнес обаче е, че 3D принтирането няма просто да настрои големите корпорации срещу обикновените потребители; то може да настрои всеки срещу всеки. Ако сте дребен производител на 3D принтирани джунджурии, може да нямате ресурсите или времето да подадете заявка за защита на интелектуалната ви собственост, докато всички в интернет копират вашите идеи печелят от тях. И е възможно вие да нямате парите, за да започнете да съдите.
Ето тук могат да помогнат едни по-гъвкави закони за защита на интелектуалната собственост. Един възможен вариант е модел, прилаган за компаниите за комунални услуги. Подобно на патентите, моделите за тези компании в Германия и много други държави им дават ексклузивното право да произвеждат, ползват и предлагат на пазара своите открития.
Има обаче няколко ключови разлики. Патентите са по-евтини за получаване и техните срокове са по-кратки (обикновено от 7 до 10 години, за разлика от 20-те години ексклузивни права, предоставяни на повечето компании за комунални услуги). Те освен това не могат да бъдат подновявани. Патентните служби не проучват съответното изобретение подробно, за да проверят дали то отговаря на изискването да бъде "ново, неочевидно и полезно", така че регистрационният процес е много по-бърз. Всеки обаче може да оспори, срещу такса, че вашето изобретение всъщност не отговаря на тези стандарти, и загубилата страна плаща разноските.
Моделът на компаниите за комунални услуги е по-слаб от патентния, но предлага на малките компании бърз и евтин начин да защитават своите изобретения и да започнат да търсят инвестиции.
Новаторите ще извлекат полза и от приемането на закони, които разубеждават компаниите да трупат общи патенти за изобретения, които не възнамеряват да пласират на пазара, но от които се надяват да спечелят посредством съдебни искове и заплахи. Законопроект, внесен в Камарата на представителите от Конгреса на САЩ от депутати и от двете водещи политически партии в страната (The Shield Act), който ще принуди такива "непрактикуващи единици" (наричани за по-просто "тролове") да плащат на ответната страна съдебните разноски, ако загубят съответното дело, не е съвършен, но е на правилния път в посока намаляване на злоупотребите.
Както Shapeways показва ясно, 3D принтирането вече прави истинска революция в областта на дизайна и пласирането на продуктите на пазара. Изглежда сигурно, че то ще съсипе голям брой утвърдени компании и ще изправи нашата система за защита на интелектуалната собственост преди нови и сложни предизвикателства. Ще трябва да посрещнем тези предизвикателства с гъвкавост и иновативност, пише БТА.