Компаниите за коли под наем се подготвят за електрическо бъдеще

Novini.bg
share

Едва ли някой се съмнява, че бъдещото на автомобилите е електрическо. Доказва го и развитието на технологиите през последните години, и ситуацията около петролните пазари и промените на климата.

И все пак преходът е по-бавен от желаното, както за бизнеса, така и за потребителите. С едно на пръв поглед малко, но знаково изключение - компаниите за отдаване на коли под наем.

Електрическите автомобили изпревариха по продажби бензиновите във Франция

Този печеливш бизнес, който по някои оценки надхвърля 100 милиарда долара в Европа и Северна Америка, а и за разлика от много други не пострада сериозно от пандемията, тъй като разпродаде голяма част от колите си, когато търсенето спадна, вече е започнал да се преориентира към електромобилите. Интересното в случая е, че ключова роля играят не толкова утвърдени марки, колкото по-малко познати китайски брандове, посочва Ройтерс.

Европейските и американските производители имаха сериозно предимство пред азиатските конкуренти, но преходът към електромобили е напът да разбърка картите, казва Оливие Балдасари, оперативен директор в компанията за отдаване на коли под наем "Юръпкар" (Europcar). 

По думите му автомобилите на немалко азиатски производители са сравними с тези на западните компании по отношение на качеството, но струват по-малко. Като пример той посочва модела "Ора" (Ora) на китайската компания "Грейт уол мотър" (Great Wall Motor).

А дори малка разлика в цената е от значение за този бизнес, който купува ежегодно милиони нови коли (само в САЩ около една десета от продадените нови автомобили са предназначени за "рент-а-кар") и така служи като ясен индикатор накъде върви пазарът.

До неотдавна компаниите от сектора отказваха да се електрифицират поради слабото търсене от страна на клиентите, които се опасяваха, че могат да се откажат без "гориво" някъде насред пустошта. Тенденцията постепенно се променя с развиването на електромобилната инфраструктура, както и с промените на нагласите в обществото.

Своеобразен тон даде "Херц" (Hertz). През октомври компанията обяви, че планира да закупи 100 000 електромобила от "Тесла" (Tesla) и така вдигна високо летвата пред конкурентите си.

Базираната във Франция "Юръпкар" я последва и обеща до 2024 г. поне 20 процента от автомобилите на компанията да бъдат електрически или нискоемисионни хибриди. В момента те са едва 3 на сто. За да изпълни обещанието си и да подмени въпросните 20 процента, фирмата трябва да закупи около 70 000 "чисти" возила през тази и следващата година. Преди пандемията "Юръпкар" разполагаше с около 350 000 коли.

Според Балдасари фирмата поглежда все по-сериозно към електромобилите на "Грейт уол", "Ес Ей Ай Си Мотър" (SAIC Motor) и "Полстар" (Polestar), които са собственост на китайската "Джийли" (Geely) и шведското й подразделение "Волво карс" (Volvo Cars). Все пак "Юръпкар" купува "чисти" коли и от традиционни партньори като "Рено" (Renault) и "Стелантис" (Stellantis).

Стратегията на компанията обаче може сериозно да се промени, ако през втората половина на годината "Фолксваген" (Volkswagen) успее да реализира предложението си и да я купи.

И докато електрификацията в Европа явно се ускорява, тази отвъд океана все още куцука. Логично играчите на пазара действат на различни скорости в зависимост от своите клиенти. А в САЩ те все още предпочитат по-големи автомобили от типа SUV (спортен високопроходим), които тепърва трябва да бъдат електрифицирани. Инфраструктурата също сериозно изостава в сравнение с тази в Европа и някои части на Азия.

Поради тази причина американските "рент-а-кар" компании са по-предпазливи. За да бъде електрифицирана, например, една четвърт от автопарка на "Ентърпрайз холдингс" (Enterprise Holdings) на летището в Орландо, най-големия потребителски център на фирмата, е необходим ток, който може да захрани 1000 домакинства, посочва помощник вицепрезидентът по иновациите на компанията Крис Хафънрефър.

По думите му в момента "Ентърпрайз" разполага с няколко хиляди електромобила в Северна Америка от "Тесла", "Нисан" (Nissan), "Хюндай" (Hyundai), "Киа" (Kia) и "Полстар" и макар да води разговори с водещи производители на електрически коли, засега не смята сериозно да увеличава "електрофлотилията" си.

"Оставяме се клиентите да ни водят, нека да видим от какво се интересуват, както предпочитат да ползват. Този подход е типичен за повечето "рент-а-кар" компании в исторически план, особено във времена на преход", казва Хафънрефър.

Различните темпове на промяна означават, че в обозримо бъдеще автомобилите с вътрешно горене ще си останат доминиращи на "рент-а-кар" пазара. Плановете на големите автопроизводители показват, че те прогнозират към 2040 г. електромобилите да съставляват около 40 процента от продажбите им.

Преходът обаче може да се окаже по-бърз и по-печеливш за китайските производители, които биха могли да се възползват от ценово предимство и да използват "рент-а-кар" пазара като трамплин.

"Грейт уол" планира тази година да пусне на европейския пазар компактния електромобил "Ора" на цена от около 20 000 евро и заложен пробег от 400 км. В Европа вече има и други китайски автопроизводители, които опитват да пробият и да се наложат. Въпрос на време е да успеят. Завладеят ли пазара на автомобили под наем, това им е гарантирано.

Водещи новини

Още новини