След дванадесетмесечно проучване британският сайт Confused.com, изготви класация за най-катастрофиращите марки и модели автомобили.
Изследването е обхванало застрахователни претенции в резултат на катастрофи, които са били заведени през последните пет години. За сравняване е използвано съотношението между броя на заведените щети от собствениците на определена марка и модел, спрямо общия брой на автомобилистите с такава кола, които са купили застрахователно покритие от Confused.com.
С 499 застрахователни иска при общо 2 529 собственици, на върха на класацията е шестместната Honda FR-V. Коефициентът й е 18.4%, което означава, че средно почти всеки пети собственик на такава кола завежда щета от катастрофа.
Второто място е за Volvo XC90. Исковете са 619, при 3 886 клиенти с такъв джип, или съотношение от 15.9%.
Lexus RX е на трето място с 574 претенции и 3 701 шофьора (15.5%), следван от Mazda 5 - на четвърто - с 373 щети и 2 431 собтсвеника (15.3%).
В челната десетка на колите с най-чести искове влизат още Honda Jazz, Honda CR-V, Volkswagen Touran, Hyundai Santa Fe, Toyota Rav4 и Mazda 3. Щета се завежда за един от всеки седем автомобила, застраховани през панела на Confused.com.
Целта на изследването е била да се открият и колите, за който е най-малко вероятно да бъде заведена щета, в резултат на катастрофа.
„Най-безопасна" от всички се е оказала Mazda 2 TS TD. При общо 1 076 собственици, само девет иска са били подадени през последните пет години, или по-малко от един на сто средно.
Под 1% съотношение имат също Nissan Skyline, Ford Focus RS и Fiat Cinquecento.
Автомобилните инциденти рядко са резултат на технически повреди, причина за повечето от тях са човешки грешки или просто лош късмет, казва ръководителят на автомобилното застраховане Confused.com, Гарет Клоет. Според него е възможно шофьорите на различните модели да са различно внимателни или неразумни. Но може и да става въпрос просто за лош период на някои от тях.
Статистиката на Confused.com, според Клоет, е просто моментна снимка на свързаните с катастрофи претенции, направени от собствениците на различни марки и модели коли, така че не би било правилно дадена кола да се определя като по-опасна, заради по-високия дял на щетите.