Над 1/4 от катастрофите в България стават заради техническа неизправност на автомобилите. Въпреки, че у нас официална статистика няма. Заключението правят експерти от Института за пътна безопасност на база проучвания. На този фон масово българите предпочитат да купуват автомобил - втора ръка или дори трета употреба, въпреки рисковете, които крие старата кола.
Как да разпознаем белезите на технически неизправните автомобили и има ли кой да контролира какви коли се продават на пазара? Инж. Георги Илиев, собственик на голям столичен автосервиз, съветва при закупуване на автомобил втора употреба да се обръщаме към съответните технически специалисти в специализиран сервиз. "Най-добре е той да бъде на съответната марка, която купуват. Там да се направи проверка на автомобила. Независимо, че у нас максимумът на километража е 125 хиляди км, обикновено това не са реалните километри на колите втора употреба. За кола на 10 години километрите са поне 250 хиляди", заяви пред БНТ инж. Илиев.
Модел "Горубляне" - може би най-разпространената кола в района на София и областта. Обикновено това е автомобил на поне седем или осем години, който изглежда "запазен" за възрастта си. Какво, обаче се крие под капака? Това е въпросът, който може би всеки бъдещ собственик се пита. За съжаление, обаче дори под ръка да разполагаме с автомобилно гуру, някои неща няма как да бъдат предвидени.
"Когато ми се е налагало да си купя автомобил втора ръка винаги стигам до един момент, в който си на ръба да се откажеш, защото когато отиде в сервиз, който да прегледа автомобила се оказва, че продавачите спестяват доста неща", каза Явор Иванов - създателят на платформата, чиято цел е да улеснява бъдещите собственици на автомобили, закупени не директно от производителя, да направят правилния избор. Системата е максимално улеснена и за продавачите, и за купувачите.
"Продавач, който иска да покаже реалното състояние на автомобила си, просто трябва да го регистрира. Абсолютно безплатно е. След регистрация той си запазва час с някой от сервизите, с които ние работим. Когато прегледът приключи, данните от този преглед се качват в системата и са достъпни онлайн", обясни Иванов.
Дори човек, който е в друг град би могъл да разбере какво е състоянието на автомобила без да се налага да пътува да речем до София.
"Тук вече можем да видим информацията, разбита по категории. Ето пример: има външен вид, проверка за следи от инциденти, проверка на челно стъкло, проверка за ръжда и така нататък. Имаме секции "Интериор", "Двигател", общо взето 57 са позициите, които в момента се проверяват", посочи Явор Иванов.
Освен, за да се прекрати нелоялната практика на някой продавачи на неизправни автомобили, платформата цели и да спомогне за по-малко инциденти на пътя.
"Не се води статистика на пътните инциденти, които са породени заради техническа неизправност. Немалка част от катастрофите са в следствие именно на това, че автомобилите не са достатъчно изправни. Горе-долу около 25% от катастрофите, са заради техническата неизправност. Наистина доста сериозен процент", подчерта Явор Иванов.
Липсата на регулация от страна на контролните органи по отношение на автомобилите втора ръка, които се предлагат на пазара също е ключов момент за разрешаването на проблема със загиналите на пътя, смята Явор Иванов.