Българите харчат половин милиард лева във веригите за бързо хранене

  • 05 септември 2013 07:25

  • 1869
  • 0
Българите харчат половин милиард лева във веригите за бързо хранене
©

Годишно българите харчат около половин милиард лева във веригите за бързо хранене. Последните данни от проучване на този пазар са на "Евромонитор интернешънъл" от 2010 г. пише в. "24 часа".

Изчислено е, че оставяме около 400 млн. лв. за т.нар. джънкфуд - вредна храна. Динамичният начин на живот обаче доведе до бързото им разрастване дори и в кризата. Заведенията в столицата се увеличават, а извън нея западат.

С откриването на нови молове в София, естествено, и броят на обектите за бързо хранене се увеличава.


Логично е, защото столицата е единственият град у нас, в който населението расте, казва Дора Иванова от фирма, която държи правата за франчайз на няколко световни вериги. Тенденцията до средата на 2009 г. била за бърз растеж, но след това кризата се е отразила и на този сегмент от пазара.

Все пак през последните 2 г. с увеличаване на заведенията оборотът е преминал 500 млн. лв., изчисляват експертите. В сметките влизат и продажбите на дюнери и пица на парче.

Какво е точното разпределение на пазарните дялове между веригите, обаче се оказа невъзможно за изчисление. Причината е, че този бизнес се развива у нас изцяло на принципа на франчайза.

Отделните обекти са отделни юридически лица и нямат задължение да консолидират финансовите си резултати.
Освен това една марка има по двама или трима притежатели на правата за франчайз. Те са конкуренти помежду си, но в същото време могат да правят и общи рекламни и маркетингови кампании.

"Това не е специфичен бизнес модел само за България, например в Англия права за една верига имат над 300 фирми", твърди Иванова.

Тя не пожела да съобщи точни финансови резултати с мотив, че информацията е чувствителна и на пазара има голяма конкуренция.
Според анализатори обаче лидер с голяма преднина е "Макдоналдс" с около 40 на сто от общия пазар. Веригата има 36 ресторанта и наскоро смени собственика си. "Санфууд холдингс", която държеше франчайза за "Макдоналдс" в България, беше купена от "Кингсбъри корпорейшън". Финансовите параметри на сделката останаха фирмена тайна и дори бяха заличени от доклада на Комисията за защита на конкуренцията, с който тя разреши покупката.


По данни от финансовия им отчет за 2012 г., публикуван в Търговския регистър, обаче става ясно, че приходите им са близо 69 млн. лв., а печалбата е 3,468 млн. лева. Световният оборот на "Макдоналдс" за 2010 г. пък е 24 млрд. долара.

На второ място с дял от около 20 на сто е KFC, която първа влезе в България през 1994 година.

Изключително бързо се развива бизнесът на "Събуей" у нас. Те вече имат 34 ресторанта. "Събуей" също се развива на принципа на франчайза и в световен мащаб дори вече изпревари "Макдоналдс" с 39 778 заведения за бързо хранене в близо 100 страни. Световният им оборот за 2010 г. е 15,2 млрд. долара. Финансовият отчет за 2012 г. у нас пък показва общи приходи от 1,579 млн. лв. и печалба от 304 хил. лева.

Пречка за развитието на веригите за бързо хранене у нас обаче били огромните наеми, които се искали. Например за 100 кв. метра на столичния булевард "Витоша" офертите били за 12 500 лв. без ДДС месечен наем.

Последвайте канала на

Мая Йорданова
1869 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини