Над 800 жалби срещу доктори и болници в здравния ДАНС

803 жалби и сигнали от пациенти срещу доктори и болници са постъпили в здравния ДАНС, както хората наричат популярно Изпълнителната агенция „Медицински надзор“ (ИАМН). Те са подадени за по-малко от година, от 1 януари до 6 ноември, съобщават от агенцията.

Оказва се, че хората най-много се оплакват от искане на пари в болниците и лошо качество на медицинското обслужване. За това време инспектори на ИАМН са извършили проверки по общо 683 жалби и сигнали.

От агенцията уточняват пред Монитор, че най-честите нарушения са на Закона за здравето, Закона за лечебните заведения и Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ. Те се изразяват в нарушено качество на предоставената медицинска помощ по отношение на своевременност, достатъчност и достъпност, както и на нарушение на икономическите права на болните. За разлика от тази година през миналата 2018-а жалбите и сигналите и извършените проверки по тях са били 627.

Според специалистите увеличеният брой сега се дължи на повишаващото се доверие на хората в работата на Изпълнителната агенция „Медицински надзор“. Независимо от това болните и техните близки продължават да подават сигнали и жалби и до пациентските организации.

По пет-шест сигнала или жалби на седмица постъпват в Българската асоциация за закрила на пациентите, съобщи председателят на нейния Управителен съвет адвокат Пламен Таушанов. Годишно те са около 2000, допълни той.

По думите му хората най-често се жалят от разминаване в очакванията след хоспитализацията и постигнатия резултат при изписването от лечебно заведение. Като водеща причина пациентите посочват, че не са им обяснени в писмен вид видовете диагностика, която трябва да изберат, както и видовете лечение, които също трябва да изберат, когато има повече от един за дадена диагноза, независимо че са се подписали под т. нар. формуляри за информирано съгласие.

Оказва се, че хората масово не са уведомени за рисковете на които ще бъдат подложени по време на терапията, независимо дали тя е оперативна или медикаментозна, както и вероятността от усложнения, също така успеваемостта на предлаганите терапии и прогнозите за лечението. Тези формуляри най-често се поднасят на болните от медицинските сестри, което не е тяхна работа.

Пациентът не се среща с лекаря, който ще го лекува и трябва да му направи необходимите разяснения на достъпен език, каза адвокат Пламен Таушанов. Отделно от това, в т. нар. информирано съгласие се дава обща информация какво представлява диагнозата, но не и цялостна информация за хода на лечението и възможните рискове, допълни Таушанов. За пример в това отношение той посочи Франция с 60 млн. население, където във Фонда за обезщетение на пациентите годишно се жалят 400 000 души. Там всяка година се признава, че са извършени 10 000 увреждания, от които половината в резултат на лекарска грешка.

В България обаче такава статистика няма, няма и регистър. У нас липсва и стандарт за качество на медицинската помощ. Съществуват общи положения в Закона за здравето, като например, че тя трябва да е своевременна, в пълен обем и прочие, но не е ясно какво точно значи своевременна – в едни тя е половин, а в други два часа, коментира още Пламен Таушанов.

Като недопустимо разминаване той посочи, че например при инсулт, на който може да се направи тромболиза, във въпросния стандарт се посочват 3,5 часа и половина, в които пациентът трябва да бъде транспортиран до лечебното заведение и реалните факти. Според тях болниците в София имат възможност да правят въпросната тромболиза в рамките на 45 минути, а дори в отдалечените селища до 2 часа. Същевременно в страната годишно се случват 52 000 инсулта, умират 4000 пациенти, но никой не се интересува да анализира защо те са починали подчерта адвокат Таушанов.

По думите му половината от тези 52 000 души са били подходящи за тромболизи, но са били извършени само 700. Има цели области, където такава не е извършена на нито един пациент, посочи той.

Адвокат Таушанов е категоричен, че здравната система губи много, тъй като липсва т.нар. мета анализ, който да казва причините, поради които хората умират при или след болнично лечение. Затова Българската асоциация за закрила на пациентите настоява да се създаде фонд за обезщетение на пациентите при лекарска грешка. От там припомниха, че няма други пациенти в Европа, освен българските, които доплащат 50% от лечението си, както и факта, че страната ни е на последно, 32-ро, място в европейската общност по ощетеност на правата на пациентите.

Коментари

  1. 2019.11.08 | 09:10

    И имат очи да стачкуват

    1. 2019.11.08 | 13:50

      Явно сте доста ограничен/а, щом дори не сте осмислили съдържанието на статията! Става въпрос за воденето на регистри и статистики в здравеопазването, както и повишаване на информираността на пациентите относно лечението им(което е почти невъзможно с оглед изключително ниската им здравна култура и образование). Може да изчислите какъв процент представляват 5000 грешки от 400 000 жалби. Оттам бихте могли да придобиете някаква обща представа, чисто статистически, какво да очаквате от тези 800 в БГ. А ако можехте да видите подобна статистика на останалите, иначе малоумни професии, щяхте да се хваните за главата. И не виждам какъв е проблема, лекарите да си отстояват правата, и да не са съгласни с това един полицай или даскал с 4-5 години образование да получава повече от тях, с 10-12 години здраво учене! Образовайте се малко,кои са най-високо платените професии в цивилизования свят. На върха не фигурират измислени IT герои, нито инжинери, адвокати и архитекти - те са по-подир!!!

  2. 2019.11.08 | 09:26

    Продължаваме с кампанията, минимум две изкривени, гнусни новини на ден срещу лекарското съсловие. Интересно ми е кога ще напишат колко човешки живота се спасяват на ден? Още малко остава и лечението ще се извършва от врачки, баячки, а може и шамани да повикаме, защото никой нормален лекар и медицинска сестра няма да останат тук.

  1. 1

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Болници

още

Анкета

Кой носи вина за смъртта на 3-годишното дете, прехвърляно между болници?

Кой носи вина за смъртта на 3-годишното дете, прехвърляно между болници?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.