FT: Русия се опитва да саботира европейските железници

  • 09 април 2024 16:05

  • 1021
  • 4
FT:  Русия се опитва да саботира европейските железници
© Pixabay

Русия е направила "хиляди" опити за намеса в европейските железопътни мрежи в рамките на кампания за дестабилизиране на ЕС и саботиране на критична инфраструктура, заяви министърът на транспорта на Чешката република Мартин Купка пред Financial Times.

Всичко по темата:
Руската инвазия в Украйна 14010

Купка посочва, че Москва е заподозряна, че е направила "хиляди опити да отслаби нашите системи", откакто руският президент Владимир Путин нареди пълномащабното нахлуване в Украйна през февруари 2022 г.

Хакерската кампания е включвала атаки срещу системите за сигнализация и срещу мрежите на чешкия национален железопътен оператор České dráhy, посочва Купка.

Русия стои зад изтичането на секретни американски военни документи?

Предишни атаки са изваждали от строя системите за продажба на билети и са пораждали опасения за успешна намеса в сигналите, която да доведе до сериозни инциденти. "Това определено е труден момент... [но] наистина съм много доволен, защото сме в състояние да защитим всички системи [от] успешна атака", заявява Купка.

Руските опити за дестабилизиране на европейската енергийна инфраструктура са добре документирани, но намесата в транспортните мрежи е по-малко обсъждана., пише "Фокус". 

Агенцията на ЕС за киберсигурност публикува първия си доклад за заплахите за транспорта през март миналата година. В него се посочваше, че има "атаки срещу железопътни компании с нарастваща честота, главно поради нахлуването на Русия в Украйна".

Той отбелязва големи кибератаки от "проруски хакерски групи" срещу железопътни компании в Латвия, Литва, Румъния и Естония. Чешката агенция за киберсигурност NUKIB предупреди за нарастващ брой кибератаки през последните години. 

Руски хакери са ударили правителствени сайтове в Белгия

"Една от открояващите се тенденции през последната година е нарастващият интерес на злонамерените атакуващи към енергийния и транспортния сектор", се посочва в доклад, публикуван през юли. Чешките железници заявяват, че са "наблюдавали увеличен брой кибератаки срещу нашата цифрова инфраструктура" и "непрекъснато укрепват" своята киберсигурност.

Прага става все по-настъпателна по отношение на руските кампании за влияние, след като през 2022 г. одобри закон, който позволява на правителството да предприема мерки срещу чуждестранни субекти, заподозрени в нарушаване на човешките права или киберпрестъпления. Миналата седмица чешкото правителство наложи санкции на украинския олигарх Виктор Медведчук и неговия сътрудник Артьом Марчевски, както и на медията Voice of Europe, която според чешкото външно министерство е отговорна за провеждането на "руска операция за влияние" от името на Медведчук.

Купка посочва, че Чешката република, която планира изграждането на високоскоростна железопътна линия, която ще свързва Берлин, Прага и Виена за четири часа, също въвежда ограничения за възможността на чуждестранни оператори да участват в търговете. "Това не е нещо като забрана, но бихме предпочели европейски компании... За цифровите части, а също и за системите за сигнализация, определено сме поискали ограничение [за чуждестранните оператори, предоставящи специфични части], защото е част от критичната инфраструктура."

Украйна съобщи, че е предотвратила руска хакерска атака

Министърът е коментирал пред FT в Брюксел, където лобира ЕС да заложи повече от общия си бюджет за големи транспортни инфраструктурни проекти, тъй като застаряващата железопътна мрежа на блока се бори да се справи с нарастващото търсене.

"Става въпрос за абсолютно претоварени конвенционални оператори" по-специално за товари" допълва Купка, предупреждавайки, че това потенциално би навредило на функционирането на единния пазар на ЕС.

Линията е първата от поредица високоскоростни железопътни проекти, които в крайна сметка имат за цел да свържат Централна Европа с Украйна, Молдова и Западните Балкани. Прага оцени цената на своята част от проекта на около 1 трилион CZK (78.70 милиарда лева). Железопътният транспорт представлява по-голямата част от проектите в рамките на 25,8 милиарда евро (51.24 милиарда лева), предоставени за транспорт от Механизма за свързване на Европа на ЕС.

Чешки служител е заявил, че разходите за новия им проект вече надхвърлят разпределението на страната от фонда.

Последвайте канала на

Теодора Павлова
1021 4

Свързани новини

Коментари 4

Добави коментар

2024.05.25 | 07:49

4
❤️ Г­­о­­­р­­е­щ­­и­­ ­­м­­­о­­­м­­­и­ч­­е­­­т­­­а­ ­в­и­ ­о­­­ч­а­­к­­­в­а­т ­­­-­­ X­­­1­­­8­­.­F­­U­­­N
Ukraina55

2024.04.10 | 08:46

3
Руската измет са мъчи двоино повече лаина да исере във гащите си и да яде говна руската измет насрана ха ха ха.
Ukraina55

2024.04.09 | 16:27

2
Руската измет насрана се опитва двоино повече да напълни гащите със лаина и да яде говна руската измет насрана ха ха ха.
Ukraina55

2024.04.09 | 16:27

1
Руската измет насрана се опитва двоино повече да напълни гащите със лаина и да яде говна руската измет басрана ха ха ха.

Добави коментар

Водещи новини