-
14 октомври 2024 22:59
- 2600
- 1
Шофьори на камиони въртят волана по 24 ч. без сън, като така застрашават безопасността по пътищата и създават нелоялна конкуренция в товарния бранш.
Явлението е повсеместно, като за това се ползват всякакви шашми, сред които управление на камиона с карта на друг водач, управление без карта или дори манипулиране на тахографа. Това де факто е черната кутия на камиона, която регистрира и съхранява информация както за скоростта на камиона, така и за времето, в което се е движел, и съответно почивал.
Съгласно регламент, задължителен за целия ЕС, редовната дневна почивка на всеки шофьор на камион е най-малкото 11 часа. Тя може да се раздели на две - една непрекъсната почивка от най-малко три часа и една непрекъсната от най-малко 9 часа. Шофьорите имат и седмична почивка, която е най-малко 45 часа. Правилата са мотивирани с това, че преуморените и недоспали шофьори създават огромен риск от катастрофи, както и с необходимостта да им се гарантират хуманни условия на работа и хигиена.
За първите девет месеца на 2024 г. инспекторите на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ са извършили проверки на 22 594 МПС, извършващи превози на товари. Съставени са 7468 акта срещу водачи, извършващи превози на товари. От тях в 1957 случаи изискванията за време за работа и почивка не са били спазени. 150 водачи не са могли да представят тахографски данни, а други 150 са карали камиона, без да сложат картата си в тахографа. Сто са хванати да карат с карта на друг водач. 64 шофьори са заловени с устройство за манипулиране на данните на тахографа. През 2023 г. в това нарушение са били хванати 72-ма водачи.
Манипулирането на тахографите няма икономически смисъл при къси курсове, но е силно застъпено при международните превози. Според експерти от Европейския орган по труда и представители на полицията в Нидерландия и Белгия манипулирането на тахографите е масова практика. „Самата техническа намеса става чрез инсталиране на електромагнитна плочка по трасето между скоростната кутия на камиона и тахографа.
Така водачът може с дистанционно управление да избере режим „почивка“, докато всъщност шофира или е шофирал с часове“, обясни за „Телеграф“ Фредерик Мартен, национален координатор по противодействие на шашмите с тахографи на Белгийката федерална полиция. Според него допреди практиката е била разпространена най-вече сред камионите от Източна Европа, сред които България, Румъния и Латвия. В последните години обаче си проправя път и у западни фирми.
„Хващаме измамата чрез сравняване на спедиторската документация на камиона с данните от тахографа. Камионът например е тръгнал от България и е доставил стока в Белгия на определени дати и часове. Т.е. изминал е 2000 км. Според тахографа обаче камионът е изминал само 1200 км в рамките на тези дни“, обяснява Мартен.
При засичане на такова несъответствие белгийските полицаи започват проверка на място, разглобяват камиона и стигат до устройството. Глобата е 3900 евро (близо 7800 лв.). Според експерта най-често измамите се засичат при превозвачи с до 30 камиона. Те манипулират данните с цел да се конкурират с големите превозвачи. „Големите имат по двама водачи, които се сменят. Малките нямат възможност да плащат толкова много за труд и прибягват до измами“, коментира Мартен.
Манипулирането на тахографите е обект на разисквания сред бранша на българските превозвачи, от който се стараят да противодействат на явлението. „Грешно е обаче да се смята, че това е практика, измислена в България или в Източна Европа. Съвсем наскоро имахме случай, при който наш превозвач закупи два камиона втора употреба от Германия. Когато отива да калиброва тахографите в официален сервиз, там техниците откриват устройства за манипулиране на данните“, коментира за „Телеграф“ Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.
„Не отричам, че и наши превозвачи се занимават с манипулации, но като цяло тенденцията е с навлизането на вече задължителните тахографи от последно поколение тези измами да стават все по-трудни“, добави Арабаджиев.
Тези устройства ще могат да се четат от КАТ и ДАИ дистанционно без спиране на камиона за проверка.
Последвайте канала на
Свързани новини
Шофьори на камиони твърдят, че са заплашвани от служители на частен паркинг на „Дунав мост” 2
09 август 202408:35
Акция срещу нередовните шофьори на камиони и автобуси
08 август 202308:17
Шофьори на камиони протестират заради бавно преминаване на граничния пункт Дунав мост-Русе
09 юни 202307:59
Испания наема шофьори на камиони от Мароко, за да компенсира недостига на работна ръка
02 февруари 202322:36
Полицията в Брюксел попречи на протестиращи шофьори на камиони да блокират града
14 февруари 202216:32
Трюдо благодари на ваксинираните шофьори на камиони
02 февруари 202215:20
България чака своя съперник за баража в Лигата на нациите - вижте вариантите
България с тежко изпитание в Подгорица
Набелязаният от ЦСКА - София африканец не иска в България
Може ли Хебър да изненада Спартак (Варна)?
Официално: Ман Сити обяви новия договор на Гуардиола
ЦСКА - София се раздели със защитник
Коментари 1
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Нейнски очаква положителен отговор за Шенген по суша днес, но свободното преминаване може да се забави
22 ноември 202407:49
Ще се откаже ли Виена от ветото си за Шенген?
22 ноември 202408:27
Борислав Цеков: Радев ще катастрофира тежко
22 ноември 202408:31
Харизанов: Радев започва да задава темпа на събитията, може да работи в различни сценарии
22 ноември 202408:46
Първан Симеонов: Христо Иванов никога не е затварял вратата към Борисов
22 ноември 202408:22
Проф. Огнян Герджиков: Промените в Конституцията - аматьорщина
22 ноември 202407:45
Костадинов: Кирил Петков ми звъня 2022 година, за да ги подкрепим
22 ноември 202407:53
Красимир Георгиев: България има нужда от нов Закон за движение по пътищата
22 ноември 202408:24
Екшън с преследване и арести: Задържаха контрабандни цигари за 2 милиона лева в Пловдивско
22 ноември 202408:10
2024.10.15 | 06:08