-
24 август 2022 11:37
- 826
- 0
Германия открива днес железопътна линия, която ще бъде изцяло обслужвана от влакове на водород, предаде Франс прес.
Това е световна "премиера" и голям напредък за декарбонизацията на жп транспорта въпреки предизвикателствата с доставките за тази иновативна технология, информира БТА.
Общо четиринайсет влака, доставени от френската компания "Алстом" (Alstom) за северната провинция Долна Саксония, ще заменят досегашните дизелови локомотиви по 100-километровата линия, свързваща градовете Куксхафен, Бремерхафен, Бремерфьорде и Букстехуде, недалеч от Хамбург.
Водородните влакове са начин за намаляване на въглеродните емисии и заместването на дизеловите локомотиви, които все още се използват при 20 процента от жп трасетата в Германия.
При тази технология се смесва натовареният на влака водород с кислорода от въздуха с помощта на горивна клетка, монтирана на покрива. Така се произвежда електричеството, необходимо за задвижване на композицията.
Влаковете на "Алстом", известни под името "Корадия иЛинт" (Coradia iLint), се проектират в южния френски град Тарб и се сглобяват в централния германски град Залцгитер.
От 2018 г. по тази линия се извършват търговски изпитания с редовно движение на два водородни влака. Сега вече цяла флотилия е оборудвана с тази технология.
Френската група е подписала четири договора за няколко десетки влака в Германия, Франция и Италия, а търсенето не отслабва.
"Само в Германия между 2500 и 3000 дизелови влака могат да бъдат заменени с водородни влакове", изтъква Щефан Шранк, ръководител на проекта в "Алстом".
"До 2035 г. около 15-20 процента от европейския регионален пазар може да работи на водород", според жп експерта Александър Шарпантие от консултантската компания "Ролан Берже" (Roland Berger).
Водородните влакове са особено подходящи за малки регионални линии, където разходите за преминаване към електрически локомотиви са прекалено високи спрямо рентабилността на жп връзката.
В момента в Европа всеки втори регионален влак е на дизел.
Конкурентите на "Алстом" също участват в надпреварата. Германският "Сименс" (Siemens) представи през май прототип на такъв влак, заедно с "Дойче бан" (Deutsche Bahn), с оглед пускането му в експлоатация от 2024 г.
Но въпреки примамливите перспективи, съществуват реални бариери, изтъква експертът. Влаковете не са единствените, които се насочват към водорода. Целият транспортен сектор, пътен и въздушен, но също и тежката промишленост, по-специално стоманодобивът и химическата индустрия, разчитат на тази технология за намаляване на въглеродните емисии.
Германия обяви още през 2020 г. амбициозен план на стойност 7 милиарда евро, с който цели да се превърне в лидер при водородните технологии за десетина години. В страната, както и в цяла Европа, обаче все още няма достатъчно инфраструктура за производство и транспорт, която изисква колосални инвестиции.
По тази причина според Шарпантие не се очертава 100-процентова замяна на дизеловите влакове с водородни.
От друга страна единствено "зеленият водород" е напълно декарбонизиран. Той се произвежда с възобновяема енергия и е смятан от експертите за устойчив.
Европа в момента е изправена пред затруднения с руските газови доставки на фона на обтегнатите отношения с Москва заради войната в Украйна. При това положение са необходими политически решения, за да се определи към кои приоритетни сектори ще бъде насочено производството на водород, отбелязва Шарпантие.
Германия ще трябва също така да внася големи количества, за да отговори на нуждите си. Неотдавна бяха подписани партньорства с Индия и Мароко, а в дневния ред на посещението на канцлера Шолц в Канада беше вносът на водород от тази страна, припомня АФП.
Последвайте канала на
Свързани новини
Водородна индустриална зона се очаква да бъде изградена в Разград
10 август 202215:46
"Ролс Ройс" подготвя наземни тестове на два самолетни двигателя на водород
18 юли 202213:23
ЕК одобри мащабен проект за извличане, съхраняване и доставка на водород
16 юли 202216:03
Министър Лорер и Мария Габриел предлагат да инвестираме във водород, за да постигнем енергийна независимост
03 юни 202215:24
Японска компания разработва трактори на водород
02 юни 202221:29
Урсула фон дер Лайен: Съществуващата европейска газова инфраструктура може да послужи за пренос на водород
25 март 202221:51
"Дойче бан" отвори най-големия си завод за поддръжка на високоскоростни влакове
11 януари 202415:35
Учени получиха екологичен водород от морска вода без добавянето на химикали
31 януари 202314:25
Германия планира мащабен внос на водород от Норвегия
03 януари 202318:45
ЦСКА - София увеличи драстично капитала, за да реши сериозен проблем - собствениците наливат нови 20 млн. лева в клуба
Усик отново подчини Фюри и вече няма какво да покорява
Кметът на София подписа договора за "Герена"
Атлетико Мадрид измъкна нелогична победа над Барселона
Трагедия! На 34 години почина бивш футболист на ЦСКА
Арсенал отнесе Кристъл Палас, Жезус отново се вихри срещу “орлите”
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
На конференцията на ДПС: Новото начало е факт, предстоят да се случат още много хубави неща
22 декември 202412:10
Орбан: Унгарска компания иска да купи „Лукойл-Нефтохим“
22 декември 202411:18
Хеликоптер се включи в издирването на 13-годишния Николай
22 декември 202411:23
Майката на 9-годишния Андре, убит в касапницата в Магдебург, с разтърсващи думи за зверството
22 декември 202410:10
Българският лекар, помогнал на ранените в Магдебург: Разтресе ни всички, както емоционално, така и професионално
22 декември 202409:36
Тежка катастрофа на магистрала „Струма“, загина 30-годишен мъж
22 декември 202411:43
Въоръжен обир в района на Антените край Благоевград
22 декември 202409:37
Der Spiegel: Шолц тръгва към Москва с последна мисия
22 декември 202411:57
Тежък удар за Чарлз, още една държава се отказва от него
22 декември 202411:37