ЕП прие 2 години задължителна гаранция за всяка стока в ЕС

  • 28 март 2019 07:09

  • 1593
  • 0
ЕП прие 2 години задължителна гаранция за всяка стока в ЕС
© pixabay

Търговецът ще носи отговорност, ако в рамките на 2 г. от момента, в който потребителят е получил продукта, се появи дефект. Това е записано в нови правила за по-добра защита на потребителите, ако пазаруват в интернет, в традиционен магазин, както и когато изтеглят музика или игри, бяха одобрени от Европарламента.

Потребители, които купуват стоки с вградени цифрови елементи като например „интелигентни“ хладилници, смартфони и телевизори или смарт часовници, пък ще имат право да получат необходимите актуализации на дигиталните елементи по време на „период от време, който потребителят може разумно да очаква“, въз основа на вида и предназначението на стоките и цифровите елементи.

Държавите-членки на ЕС, обаче ще имат право да въведат или да запазят по-дълъг гаранционен срок в своите национални закони, за да запазят същото ниво на защита на потребителите, вече съществуващо в съответните страни. Срокът за обръщане на тежестта на доказване ще бъде една година в полза на потребителите. Но всяка страна ще има право да удължи този срок до две години, решиха още евродепутатите, пише Монитор.

ЕП одобри и нови правила да по-добра защита на потребителите при изтегляне на музика. Така в рамките на ЕС хората, които купуват или изтеглят музика, приложения, игри, използват облачни услуги или платформи за социални медии, ще бъдат по-добре защитени, в случаите, когато търговецът не успее да предостави съдържанието или услугата или предостави дефектни такива. Тези права за защита ще се прилагат по еднакъв начин по отношение на потребителите, които предоставят свои данни в замяна на получаване на такова съдържание или услуга, както и на потребители, които заплащат за него.

Предвижда се още, че ако не е възможно да се определи дефектното цифрово съдържание или услуга в разумен период от време, потребителят има право на намаление на цената или пълно възстановяване на сумата в рамките на 14 дни. В случай че се появи дефект в рамките на 1 г. от датата на доставката, се предполага, че той вече е съществувал и вече няма да се налага потребителят да го доказва. За постоянни редовни доставки пък тежестта на доказване се носи от търговеца в рамките на договора. Гаранционният срок за еднократни доставки не може да бъде по-кратък от две години. За постоянни редовни доставки тя ще се прилага по време на целия срок на договора, решиха още евродепутатите.

Одобрените от ЕП две директиви ще бъдат представени за официално одобрение от Съвета на министрите на ЕС. Те ще влязат в сила 20 дни след публикуването им в официален вестник на ЕС и трябва да бъдат приложени най-късно 2,5 г. след това, решиха още евродепутатите.

Последвайте канала на

Мая Йорданова
1593 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини