-
26 март 2019 10:40
- 428
- 0
Институциите на ЕС постигнаха временно политическо споразумение относно преработения Регламент относно общата безопасност. От 2022 г. ще бъдат въведени нови задължителни за европейските автомобили технологии за безопасност, предпазващи пътници, пешеходци и велосипедисти, съобщават от Представителството на Европейската комисия в България.
Новите технологии на пазара могат да спомогнат за намаляване на броя на смъртните случаи и нараняванията по пътищата ни, 90 % от които се дължат на човешка грешка.
През май 2018 г. Комисията предложи конкретни мерки за безопасност на превозните средства да станат задължителни, в т.ч. системи за ограничаване на опасните мъртви зони в камиони и автобуси и технология за предупреждаване на водача при сънливост или разсейване. Усъвършенстваните устройства за безопасност ще намалят броя на произшествията, ще проправят пътя към все по-свързана и автоматизирана мобилност и ще насърчат иновациите и конкурентоспособността на европейската автомобилна промишленост в световен мащаб.
Елжбета Бенковска, комисар по въпросите на вътрешния пазар, промишлеността, предприемачеството и МСП, заяви: "Всяка година по пътищата ни загиват 25 000 души. По-голямата част от тези злополуки са вследствие на човешка грешка. Можем и трябва да действаме, за да променим това. С новите усъвършенствани устройства за безопасност, които ще станат задължителни, можем да постигнем въздействие, аналогично на това при първоначалното въвеждане на обезопасителните колани. Много от новите устройства вече съществуват, по- специално при автомобилите от по-висок клас. Сега повишаваме нивото на безопасност във всички класове и проправяме пътя към свързана и автоматизирана мобилност на бъдещето".
Към новите задължителни устройства за безопасност спадат:
1. За леки автомобили, микробуси, камиони и автобуси: предупреждаване за сънливост и разсейване на водача (напр. използване на смартфон по време на шофиране), интелигентна система за регулиране на скоростта и безопасност при движение на заден ход чрез камери или датчици, както и записващо устройство в случай на злополука („черна кутия“).
2. За леки автомобили и микробуси: предупредителна система при напускане на пътната лента, усъвършенствана система за аварийно спиране и обезопасителни колани, подобрени чрез изпитвания на сблъсък.
3. За камиони и автобуси: специфични изисквания за подобряване на пряката видимост на водачите на автобуси и камиони и отстраняване на мъртвите зони, както и системи в предната част и отстрани на превозното средство за откриване и предупреждаване за уязвими участници в пътното движение, особено при завой.
Комисията очаква предложените мерки да помогнат за спасяването на над 25 000 човешки живота и за предотвратяване на най-малко 140 000 тежки наранявания до 2038 г. Това ще допринесе за дългосрочната цел на ЕС — до 2050 г. броят на загиналите и тежко ранените да бъде почти нула („нулева смъртност“).
Освен защитата на хората по европейските пътища новите усъвършенствани устройства за безопасност ще помогнат на водачите да свикнат постепенно с новите системи за оказване на помощ при шофиране. Повишаването на степента на автоматизация крие значителен потенциал за компенсиране на човешките грешки и предлага нови решения във връзка с мобилността на възрастните и хората с физически увреждания. Всичко това следва да подсили общественото доверие и приемът на автоматизирани превозни средства в подкрепа на прехода към автономно шофиране.
Следващи стъпки
Постигнатото от Европейския парламент, Съвета и Комисията в рамките на т.нар. тристранни преговори политическо споразумение предстои да бъде официално одобрено от Европейския парламент и от Съвета. Новите устройства за безопасност ще станат задължителни от 2022 г., с изключение на системите за пряка видимост за камиони и автобуси и разширената зона за удар IP/19/1793 на главата за леки автомобили и микробуси, които ще последват по-късно поради необходимите промени в проектирането на конструкцията.
Контекст
През последните години ЕС въведе набор от задължителни мерки, които според оценките са допринесли за намаляване на броя на жертвите на пътнотранспортни произшествия с 50 000. Тези мерки включват електронни системи за управление на стабилността във всички превозни средства, както и усъвършенствани системи за аварийно спиране и системи за предупреждение при напускане на лентата за движение в камиони и автобуси. През 2017 г. Комисията започна обществена консултация за събиране на мнения от заинтересованите страни относно възможните подобрения на настоящите мерки за безопасност на превозните средства. След това в рамките на третия набор от действия по инициативата „Европа в движение“ през май 2018 г. Комисията предложи преразглеждане на Регламента относно общата безопасност и Регламента относно безопасността на пешеходците. Преразгледаният регламент относно общата безопасност върви ръка за ръка с ефективното управление на безопасността на пътната инфраструктура, по отношение на което през февруари 2019 г. бе прието предложение на Комисията.
Комисията също така представи Съобщение относно свързаната и автоматизираната мобилност за превръщане на Европа в световен лидер при системите за автономна и безопасна мобилност. Като първо постижение в областта на свързаната мобилност Комисията прие нови правила, с които се ускорява внедряването на съвместни интелигентни транспортни системи (СИТС) по пътищата на Европа. СИТС позволяват на превозните средства да „общуват“ помежду си, с пътната инфраструктура и с други участници в пътното движение — например във връзка с опасни ситуации, ремонти на пътя и времевото управление на светофарите, с което автомобилният транспорт става по-безопасен, по-екологичен и по-ефективен.
Последвайте канала на
Свързани новини
Институтът по пътна безопасност: Методите за контрол от статични трябва да станат динамични
06 февруари 201917:44
Богдан Милчев: Нужно е да се създаде Агенция за пътна безопасност
21 януари 201908:06
Експерт по пътна безопасност: Според МВР 2+2=3
10 декември 201817:42
Йорданка Фандъкова: Столичната община ще продължи да изгражда интерактивни площадки по пътна безопасност в столичните училища
20 ноември 201812:05
Експерти по пътна безопасност се обединяват в организация
09 ноември 201807:13
Държавната агенция за пътна безопасност отива на обществено обсъждане
08 ноември 201811:03
МРРБ ще осъществява технически и финансов контрол на пътните проекти на АПИ по Механизма за свързване на Европа
22 май 201910:34
ЦСКА - София се раздели със защитник
Официално: Ман Сити обяви новия договор на Гуардиола
България в група с 4 отбора по пътя към Мондиал 2026, задачата пред "лъвовете" става още по-трудна
Партизан се съживи точно срещу Звезда, Милър-Макинтайър с 9 асистенции
Един от най-тежките моменти на Цунами бил при Мъри Стоилов, капитанът на Левски каза как “сините” ще излязат от кризата
ЦСКА - София тренира без Фаетон и двама от норвежците преди дербито с Лудогорец
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Божидар Божанов: ГЕРБ не иска да сформира правителство и се крие
21 ноември 202420:42
Боряна Димитрова: Наблюдаваме политически блокаж с три оси - „Възраждане“, Делян Пеевски и връщане към старата конституционна уредба
21 ноември 202418:39
Костадин Костадинов: ГЕРБ е в изолация и наблюдаваме подозрително мълчание
21 ноември 202420:56
Скандалът с бившата фирма на Асен Василев: Съдът излезе с решение
21 ноември 202420:03
Водещите новини! Ученикът Даниел, който усмърти с ритници жена в Перник, се разрева в съда. МНС издаде заповед за арест на Нетаняху (и още…)
21 ноември 202419:28
Путин потвърди, че Украйна е атакувана с балистична ракета
21 ноември 202419:47
САЩ признаха, че са били наясно, че Русия изстрелва балистична ракета със среден обсег
21 ноември 202422:35
Володимир Зеленски определи руския ракетен удар с ново оръжие като видима ескалация на войната
21 ноември 202422:57
САЩ наложиха санкции на "Газпромбанк"
21 ноември 202419:05