Наплив от хакери, желаещи да търсят пролуки в швейцарската система за електронно гласуване

Швейцарските власти шумно изтъкват факта, че повече от 2000 хакери от целия свят са приели поканата да се опитат да открият пробойни в новаторската система на Швейцария за гласуване по интернет - и потенциално да спечелят десетки хиляди франка (долари), ако успеят.

Федералното канцлерство и швейцарските региони, известни като кантони, изразиха удовлетворение от широкия отклик, само седмица след започването на регистрацията за IT експерти, които да помогнат за кракването на планиран ъпдейт на 15-годишната швейцарска система за електронно гласуване. Сред държавите в Европа само Естония има подобна онлайн система за гласуване, каза швейцарски представител.

Към петък сутринта се бяха регистрирали над 2000 души.

Усилието е свързано с остаряването на швейцарските системи за електронно или онлайн гласуване: след повече от 200 изпитания и въвеждането на електронното гласуване в 14 от 26-те кантона в Швейцария, властите сега смятат, че са разработили "изцяло проверими системи", които се надяват да въведат за пръв път тази година.

Но най-напред те трябва да бъдат тествани: така се стига до призива към хакерите да дадат най-доброто от себе си. В предизвикателството има правила, а операторът "Суис пост" търси основно такива експерти, които да помогнат за намиране на непознати слаби места, така че системата да бъде подсилена.

Прибягването до компютърни факири в Швейцария и другаде представлява необичайно откровен и прозрачен подход за предотвратяване на незаконно, престъпно хакване, което хвърли в смут властите в някои държави и което беше вероятно дело на подкрепяни от държавата нарушители, атакуващи западните демокрации.

Швейцарците искат да излязат на първа линия в битката срещу система, която би могла, един ден, да бъде възприета изцяло или приложена в други демокрации.

Според договорката с швейцарския системен оператор за електронно гласуване "Суис пост", четириседмичният тест - известен като тест за публично проникване - започва на 24 февруари. Хакери и IT специалисти могат да спечелят от 100 франка до 50 000 франка, в зависимост от типа пролуки в системата, които открият, ако техните констатации от "преднамерените атаки" бъдат сметнати за ценни от външен организатор на теста. Ще бъдат изплатени общо 150 000 франка. 

"Суис пост" вярва, че единствено прозрачно решение за електронното гласуване може да бъде успешно в дългосрочен план", се казваше в поканата за участие в предизвикателството на сайта onlinevote-pit.ch. "Като се отваря към тест за проникване, Суис пост излага системата си на интелигентността и уменията на усъвършенствани хакери, за да определи дали, кога и как неговата система за електронно гласуване може да бъде компрометирана".

В Швейцария гледат сериозно на демокрацията - дотолкова, че гласоподавателите са призовавани да пускат бюлетини четири пъти годишно, за да гласуват по голям брой въпроси. Сред темите, които наскоро бяха подложени на референдуми, бяха инициативи за справяне с прекомерното градско застрояване, за компенсации за фермерите, които запазват рогата на добитъка в стадата си и за гарантирането на основен доход от до няколко хиляди франка месечно, макар че те всичките се провалиха. 

Работата е там, че последната дума имат гласоподавателите, а федералното правителство често се ограничава до консултативна роля за обществеността.

Рене Ленцин, говорител на федералното канцлерство, каза, че системата за електронно гласуване е по-сложна от системата за електронно банкиране, където операторите редовно си взаимодействат с познати клиенти. При системата за електронно гласуване трябва да се разграничава идентичността на избирателите, която трябва да е известна, за да се предотвратят грешки при преброяването или измами, от начина им на гласуване, който трябва да остане анонимен.

Ленцин каза, че канцлерството и кантоните се радват на големия и продължаващ да нараства брой на желаещите да участват в предизвикателството, обявено на 7 февруари, отбелязва БТА.

Коментари

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

EU

още

Анкета

Одобрявате ли доживотната присъда на Радован Караджич?

Одобрявате ли доживотната присъда на Радован Караджич?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.