България е на първо място по брой убити при катастрофи в ЕС

  • 22 май 2017 10:53

  • 2318
  • 12
България е на първо място по брой убити при катастрофи в ЕС
© Булфото (архив)

Основният показател, по който се сравнява безопасността на движение в отделните страни в Европа е брой на загинали при пътнотранспортни произшествие на един милион жители. По този критерий през 2016 г. нашата страна заема челна позиция с близо 100 загинали (99.7) на 1 млн. население. Това съобщи Ивайло Търпанов от УС на СБА.

Още по-тревожно е, че се запазва тенденцията от последните години за ръст на жертвите у нас. През 2015-та загиналите са били 99 на 1 млн. жители, през 2014-та – 91.8 души (на 1 млн.), през 2013-та и 2012-та – 82 души ( на 1 млн.). По този показател за 2016 г. с най-малък брой на загиналите са Швеция, Обединеното кралство, Холандия, Испания, Дания, Германия, Ирландия.

Средните стойности за ЕС са точно наполовина по-малко, отколкото в България – 49,99 убити на 1 млн. жители.

В последните години Европейската комисия предприе редица инициативи за подобряване на безопасността в държавите членки. Ако се съди по статистиката, те са дали резултат в по-развитите западно-европейски държави, но не и у нас. През 2001 г. 54 900 души са издъхнали при пътни злополуки по пътищата в Евросъюза, а миналата година този брой е 25 500. Спадът е забележителен – жертвите са наполовина по-малко. В България също има намаляване на загиналите, но не с такъв процент.

През 2001 г. убитите са били 1011, а през 2016 г. – 708. Авторите на изследването отбелязват също, че ако в ЕС има тенденция за намаляване на жертвите на 1 млн. жители, то тези стойности за България бележат значителни колебания. Така например в периода 2008-2012 г. се наблюдава понижение, но в периода от 2012-та до 2016-та вървим към повишаване. Достигната стойност от 99,7 за миналата година превишава с близо два пъти средната стойност за Европейския съюз.

Експертите Атанас Вълев и Георги Младенов са приложили този подход за оценка на безопасността на движение с параметъра брой загинали на 1 млн. жители по отделни области в България. Така те установяват, че при среден брой от 99,7 загинали на един милион в 18 области има повишаване на средното за страната. Особено се открояват областите Ловеч с 263, Разград с 208, Видин със 169, Монтана със 163 и Силистра със 143 души загинали на 1 млн. население. Посочените области са с изключително високи стойности не само за България, но и за ЕС. Обръщаме внимание, че тук се преизчислява броя на жертвите на 1 млн. жители.

Иначе в действителност статистиката на КАТ показва, че в Ловеч например през миналата година има 34 загинали при 273 катастрофи (населението в областта е над 122 000). А в Разград – 24 убити в 140 автозлополуки (населението е 115 402). Ако използваме същата формула за сравнение, стойностите на показателя брой убити на един милион жители за някои области са значително по-ниски. Сред тях са София (31,7 загинали) и Смолян (36,6 загинали на 1 млн. жители), като тези стойности са по-ниски от средните в ЕС и показват едно европейско равнище на безопасност. Трябва да отбележим още, че по данни на КАТ миналата година в цялата област Смолян има 4-ма загинали (110 000 души население), а в София – 42-ма загинали (1 323 637 жители).

Припомняме ви, че преди месец Международната автомобилна организация ФИА заедно със Съюза на българските автомобилисти (СБА) стартираха кампания за пътна безопасност в България под мотото „3500 живота“.

Данните са от анализ на тема „Оценка на безопасността на движението по пътищата по области в Република България”, изготвен от Атанас Вълев и Георги Младенов от Техническия университет-София.

Последвайте канала на

Мая Йорданова
2318 12

Свързани новини

Коментари 12

Добави коментар
проблема е един

2017.06.15 | 19:37

12
ЕДИНСТВЕН. ЛИПСАТА НА АДЕКВАТНА СЪДЕБНА ОТГОВОРНОСТ.
КАТ СА ВИНОВНИ

2017.06.15 | 19:36

11
Движението с включени фарове през деня е ЗАБРАНЕНО.
бб

2017.06.15 | 19:36

10
След като има идиоти, които могат да разрешат законови скорости до 140 км/час, ще има и идиоти, които ще карат с 180 км/час, съответно ще спират в мантинелите и дърветата.
georgi

2017.06.02 | 16:58

9
А на кое място е по качество на пътищата и ифраструктурата към тях - това е отговора и за катастрофите????

2017.06.02 | 16:58

8
За да сме на първо място си има причини лоши пътища корумпирани полицаи хора без книжки или без книжки и пияни и никакви запалени светлини през деня няма да помогнат като добавим и тези дето карат с 50-60 акта картината е пълна и никой не може да ни измести от тази класация даж
КАТ СА ВИНОВНИ

2017.06.02 | 16:58

7
НАд един милион водачи са болни с трайно увредено зрение заради скенери монтирани на автомобили вместо безопасни фарове/жълти/ Тираджиите им викат електрожени .Караш минута срещу включени "електрожени" и после час не можеш да виждаш нормално
FM

2017.06.02 | 16:58

6
И НИЕ сме дали нещо на Света.

2017.05.23 | 12:07

5
нормално. само тук има повече купени книжки и повече М-пакети, отколкото баварците са произвели.

2017.05.23 | 12:07

4
Резултат от ненужните и скъпи бойко-стради, опразнили хазната след седесарски грабеж.
Българ

2017.05.23 | 12:07

3
Курсовете трябва да се провеждат по съвсем различен начин, тва сега е пародия..

Добави коментар

Водещи новини