Частни фирми подновяват вноса на горива в Сирия

  • 22 април 2013 12:37

  • 930
  • 0
Частни фирми подновяват вноса на горива в Сирия
©

Сирия възстанови жизненоважния внос на горива въпреки санкциите, наложени от Европейския съюз над държавния й сектор, като позволи на нови частни фирми да извършват покупките, съобщиха БТА.

Търговията се осъществява предимно от италиански и гръцки транспортни фирми. Държавни служители от двете страни казаха, че не следят отблизо тази търговия, ако изобщо я следят. Откакто Сирия даде тези права на частни фирми през януари, вносът на горива се увеличи практически от нула до 20 доставки през март.

През по-голямата част на миналата година вносът на горива като дизел в Сирия се ограничаваше до откъслечни доставки от нейните съюзници Иран и Венецуела, а не от обичайните регионални доставчици. Това бе така, защото Европейският съюз затегна санкциите в началото на 2012 г., включвайки в "черния списък" държавни фирми като държавния дистрибутор Махрукат в отговор на репресиите на режима на президента Башар ал Асад срещу протестите.

Макар че добива известно количество суров петрол и петролни продукти, Сирия няма достатъчно производство на жизненоважни горива като дизел за отопление и за моторни превозни средства.

Търговците и доставчиците на гориво казват, че ролята на новите частни вносители замъглява крайните получатели и сенчестият бизнес носи големи печалби на доставчиците. Голям доставчик с отдавнашни бизнес връзки със Сирия каза, че Махрукат и сега е получателят на държавното пристанище Баняс и че същият пристанищен служител продължава да му изпраща данни за дейността на Махрукат.

Доставчикът каза, че е възможно частни фирми да са използвани като посредници, за да се избегне поименното споменаване на Махрукат в документите.

Ройтерс се свърза с Махрукат през март и фирмата отговори, че не е купувала никакъв преработен петрол от чужбина.

"Тези /държавни/ компании вероятно са установили контакти със сирийски търговци, на които сега е позволено да внасят енергийни продукти", каза Айхам Камел, анализатор за Близкия изток в консултантската група Юрейжа /Eurasia Group/. "На определен етап след доставката на сирийско пристанище държавата може да се намеси", добави той.

По-рано Сирия купуваше гориво на конкурентни търгове, но бившите й партньори казват, че сега тя е принудена да предлага високи начални цени. "Ние смятаме, че това е недопустимо за първокласна компания като нас. Разбира се, никак не се радваме, че тези фирми се облагодетелстват по такъв начин".

Източник от посредническа компания, според който новите частни фирми са пряко свързани с Асад, каза: "Премиите за риска са много високи и само такива вносители могат да си позволят да плащат подобни суми. Трудно се доказва, когато подобни транзакции се извършват в брой", добави той.

Обемите на търговията през февруари сочат, че при сегашни пазарни цени сделките с петролни продукти в Сирия са за около 100 милиона долара, но реалните числа вероятно са много по-големи - премията на риска само за доставките е много над стандартните стойности.

Използването на частни фирми за внос на петрол е много по-успешно от предишния опит на Сирия да създаде нова централна структура, която не фигурира в черния списък. ЕС каза тогава, че всякакви сделки с нови структури ще бъдат смятани за заобикаляне на санкциите.

Италиански и гръцки търговски фирми сега се изкушават да се върнат на пазара с аргумента, че техни кораби доставят на частни купувачи.

Независимо дали става дума за частни компании, становището на ЕС е, че дори дадена фирма да не е в черния списък, забраната се отнася за нея, ако тя непряко осигурява печалба или икономически ресурси на фирми от черния списък.

Говорителят на ЕС Майкъл Ман каза, че националните правителства трябва да контролират продажбите. "Страните приемат единодушно тези мерки и имат интерес да контролират прилагането им, за което носят юридическа отговорност", гласи декларация на Ман, получена по електронната поща. "Ако те не се прилагат стриктно, ние, разбира се, можем да прибегнем до ответни действия".

На национално равнище служители в Гърция и Италия казаха на Ройтерс, че или нямат информация за доставките, или не могат да проследяват нито сделките, нито кои са крайните получатели на горивото.

Гръцкото правителство отказа официален коментар. На въпрос да се произнесе за един от търговците, говорител на италианското външно министерство отвърна: "Транспортираните товари, предназначени за сирийски компании, които не са в списъка на санкциите на ЕС, са законни и няма юридическа основа те да бъдат блокирани".

Гръцки и италиански фирми, които са осигурявали кораби за доставките, отричат да имат преки бизнес отношения с компании в черните списъци на ЕС и САЩ, но те отказват да отговорят кой получава горивото.

Един от търговците доставчици на Сирия - "Pangates Imternational Corp. Ltd" в Обединените арабски емирства, призна, че доставя петрол в Сирия, но каза, че не знае кой е крайният получател на горивото. "Продаваме на фирми, които не са сирийски и не са в черните списъци на ЕС и САЩ", съобщи компанията в електронно писмо. Тя добави, че не може да каже нищо повече, тъй като ситуацията е сложна. "Не знаем точно кой в крайна сметка получава горивото, но по наша информация продуктът се използва за цивилни хуманитарни цели".

В Европейския съюз няма единодушие за подхода към сирийския конфликт, който се проточва от две години и отне живота на 70 000 души. Някои смятат, че бунтовниците срещу Асад трябва да бъдат освободени от оръжейното и петролното ембарго. Правителствата на страните в ЕС вероятно ще облекчат петролното ембарго срещу Сирия в близките дни, за да дадат възможност на опозицията да купува суров петрол. Застъпниците на тази позиция казват, че това ще засили доверието към Сирийската национална коалиция като алтернатива на режима на Асад.

Анализаторът от "Eurasia Group" Камел каза, че европейските политици може би предпочитат да поддържат неефективните санкции над доставките на горива. "От политическа гледна точка ще е много трудно европейските страни да отменят енергийните санкции, дори да са неефективни. От етична гледна точка не мисля, че европейските политици имат интерес да наложат пълна забрана, наказваща невинни цивилни", смята той.

Последвайте канала на

930 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини