Премиерът на РСМ: Имаше опит да ме подкупят за Коридор 8. Диалогът със София ще е в Брюксел

  • 27 август 2024 21:44

  • 2006
  • 5
Премиерът на РСМ: Имаше опит да ме подкупят за Коридор 8. Диалогът със София ще е в Брюксел
© Getty images (архив)

Премиерът на Република Северна Македония (РСМ) Християн Мицкоски заяви днес на среща с европейски представители, че е имало опит да бъде подкупен във връзка с изграждането на Коридор 8, предаде агенция МИА, цитирана от БТА.

Всичко по темата:
Отношенията България - РС Македония 1414

 Мицкоски не уточни кой стои зад предложението за подкуп, само каза, че „се знае как става, по комуникационни канали“.

Премиерът в Скопие  е информирал за това партньорите от Европейския съюз и те, по думите му, са приели с разбиране думите му. Диалогът с българската страна, каза Мицкоски, ще се проведе в Брюксел на високо равнище, като процесът ще бъде наблюдаван от Европейската комисия.

Според Мицкоски за опита за подкуп са уведомени всички компетентни институции.

„Аз лично заявявам пред цялата македонска общественост, че за изграждането на железницата по Коридор 8, участък 3, имаше опит да ми бъде предложен подкуп, за да подпиша аз като министър-председател приемането на тръжната документация, изтичаща на 17 септември. Затова казах, че докато съм премиер, няма да приема този търг. Времената на този тип комуникация с премиера отминаха, може би с някои други е било така, но не и с мен“, каза Мицкоски на срещата.

Отговаряйки на журналистически въпроси, премиерът подчерта, че са приоритетни всички коридори, които минават през страната, в това число Коридор 8 и Коридор 10, и че ще се работи еднакво всеотдайно, защото и двата са много важни за страната.

„В никакъв случай не мога като председател на правителството да подпиша проект, да похарча половин милиард от парите на моите съграждани, за проект за половин тунел, който завършва в задънена улица. Докато аз съм премиер това няма да стане. И второ, тъй като бях жертва на опит за подкуп във връзка с този проект, казах, че такъв, какъвто е понастоящем проектът, аз никога няма да го подкрепя, защото не става въпрос само за парите на македонските данъкоплатци, а и за тези на европейските“, каза още Мицкоски.

Премиерът на югозападната ни съседка подчерта, че очаква и от българска страна същия ангажимент и загриженост, каквито проявява РСМ, тоест да бъде завършена другата половина на тунела.

Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) се простира от пристанище Бари в Италия до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този 315-километров паневропейски коридор минава през Северна Македония – Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България).

Официалният старт на строителните работи по железопътната част на Коридор 8 на територията на РСМ в участъка Куманово-Беляковце-Крива Паланка бе даден през октомври 2022 г., край Куманово с участието на тогавашните премиери на България и на РСМ Гълъб ДоневГълъб ДоневГълъб Донев е роден през 1967 г. в София.   Завършва 35-а Руска езикова гимназия в София. и Димитър Ковачевски.

На 22 декември 2023 г. бе обявена обществена поръчка за изпълнител на третия участък от железопътната линия от Коридор 8 на територията на Северна Македония – от Крива паланка до границата с България. По думите на тогавашния директор на железопътната инфраструктура на Северна Македония Зоран Трифуновски строителството на този участък от линията трябва да започне през 2025 г.

Общата дължина на източния край на железопътния Коридор 8 е 88,2 километра, от които 34 километра, т.е. участъкът Беляковце - Крива Паланка, се изгражда с финансова помощ от ЕС, предоставена чрез Инвестиционната рамка за Западните Балкани, финансиран от нея грант от 75 милиона евро, допълнен от национални средства. За завършване на източния край на железопътен Коридор 8 до границата с България е осигурено финансиране от предприсъединителен грант от ЕС „Финансова рамка за Западни Балкани“ и два заема от Европейската банка за възстановяване и развитие и Европейската инвестиционна банка. На територията на РСМ проектът трябва да бъде изграден според европейските стандарти, за да бъде ж.п. линията съвместима с железопътните линии в Европа.

 

Последвайте канала на

Валери Зайцев
2006 5

Свързани новини

Коментари 5

Добави коментар
Тодор

2024.08.28 | 05:40

4
С тази югославска политика стоите без пътища и затворени от света, не разбирате ли?

2024.08.28 | 05:41

5
Като едно време в комунистическа България, като си затворен мислиш че няма опасност за режима жалко за Македонците

2024.08.27 | 21:59

1
САЩ да ни върнат Македония и Западните покрайнини!
До долния

2024.08.28 | 00:52

3
Първо ще говоря с майка ти
САЩ

2024.08.28 | 00:20

2
Добре,обади се утре и ще оправим работата.

Добави коментар

Водещи новини