Германските потребители пренебрегват световния икономически песимизъм, но колко ще продължи това?

Поредица икономически данни, публикувани през седмицата засилиха опасенията за световната икономика на фона на изострящия се търговски конфликт между САЩ и Китай, който засегна производството. Защо тогава германските потребители харчат без притеснения?, пита ДПА.

Досега германските потребители пренебрегваха неособено розовата перспектива пред световната икономика, тъй като стабилният пазар на труда, рекордно ниските лихви, по-големите заплати и ниската инфлация насърчават германците да отворят портмонетата си и да харчат. "Чух от познати, че имат усещането, че разполагат с повече пари сега и като цяло харчат повече", каза Александър Козлик, мениджър по въпросите на здравето и безопасността в берлинска компания.

"Харесва им да се наслаждават на живота и да харчат повече пари", каза Козлик, който е баща в младо семейство и подобно на много берлинчани е на мнение, че пазаруването може да бъде част от това да се възползваш максимално от живота в германската столица.

Десетилетия износът и производството са стожерите на най-голямата европейска икономика, помагайки ѝ да излезе от унижението и катастрофата на Втората световна война и поставяйки основите на икономическото чудо, започнало да се оформя през 50-те години на миналия век.

Неотдавна обаче новото усещане за икономическо доверие помогна това да се промени. Германската икономика отчете девет поредни години на растеж, а заплатите миналата година нараснаха с най-бързото си темпо от 2011 година. Тъй като лихвите са изключително ниски, няма стимул парите да се трупат в банките и много германци изоставиха отколешната германската традиция да спестяват, а вместо това изтеглят парите си, за да отидат да пазаруват в магазините или онлайн.

Германските потребители са изхарчили над 438,3 милиарда евро през първата половина на годината. "Мисля, че хората спестяват по-малко от преди", каза Козлик. Въпросът сега обаче е колко дълго частното потребление може да остане извън надвисналите над производството облаци на фона на международното напрежение, включително американско-китайския търговски конфликт и риска от Брекзит без споразумение.

"Германската промишленост е в криза", каза Улрих Щефан, главен инвестиционен стратег в Deutsche Bank. "Германската икономика се представя добре досега, защото потребителите и секторът на услугите са оптимистично настроени", допълни той.

Данните могат да сочат, че промишленият сектор по света отчита голям спад, включително в САЩ, Китай и Германия, но цифрите за германското частно потребление очертават една оптимистична картина.

Германската безработица се е задържала на равнище 5% за трети пореден месец през юли, а продажбите на дребно са се увеличили през юни с най-бързия си темп от 12 години, скачайки с 3,5% спрямо май и с 2,2 % за първото полугодие, подпомогнати от значителното пазаруване онлайн.

"Хората харчат за удоволствия и за децата, семейството си и ако е възможно за себе си", каза Козлик. "Хубавото в Берлин е, че предлага толкова много неща и имаш чувството, че трябва да опиташ всичко, включително пътувания извън града", допълва той.

Оптимизмът сред германските потребители обаче подчертава разминаването между настроението сред над 20-те милиона във Федералната република и ръководствата на германските компании. Следеният отблизо индекс на бизнес доверието на мюнхенския институт Ifo се е понижил до шестгодишен минимум миналия месец. Ifo отбеляза, че настроението сред производителите е в състояние на "свободно падане".

Публикуваните тази седмица германски данни също така повишиха притесненията, че германската индустрия изпитва затруднения заради напрежението в търговските отношения между САЩ и Китай, разтърсили световните финансови пазари, а сега заплашва да прерасне в пълномащабна валутна война. Заводските поръчки за второто тримесечие са се свили с 1% след спад с 4,2 % през първите три месеца на годината, а промишленото производство през второто тримесечие е спаднало с 1,9 % спрямо 0,3% спад през първото тримесечие.

Същевременно търговията през юни се е свила, като износът е намалял с 8% спрямо същия месец миналата година, а вносът е спаднал с 4,4 % на годишна основа.

В резултат на всичко това все повече анализатори очакват данните, които ще бъдат публикувани следващата седмица, да покажат, че германската икономика се е свила или е била в стагнация през второто тримесечие. Има също така признаци, че опасенията за световната икономика застигат германските потребители.

Нюрнбергският институт за проучвания GfK съобщи миналата седмица, че предварителният му индекс за потребителското доверие за август отчита понижение, тъй като икономическите очакванията на домакинствата са спаднали, въпреки че са нараснали очакванията на потребителите за доходите им, а желанието им да купуват се запазило на добро равнище.

"Очевидно е, че глобалното икономическо забавяне, търговският конфликт и дискусиите около Брекзит имат все по-голямо влияние върху потребителското доверие", предупреди GfK

Коментари

Напиши коментар

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.