Заплахата на Тръмп срещу европейското автомобилостроене може би всъщност е троянски кон

  • 16 май 2019 09:11

  • 897
  • 0
Заплахата на Тръмп срещу европейското автомобилостроене може би всъщност е троянски кон
© Getty (архив)

При следващата търговска битка на американския президент Доналд ТръмпДоналд Тръмп Доналд Тръмп - американски бизнесмен и политик Доналд Тръмп е роден на 14 юни 1946 г. в нюйоркския може би САЩ ще наложат големи мита върху вноса на автомобили и автомобилни части от Европа. Това обаче всъщност няма да бъде крайната цел на Белия дом, според експерт, цитиран от Си Ен Би Си.

Този ход може да се окаже "троянски кон" за по-голяма сделка в селското стопанство, според Дейвид Хаунър, ръководител на стратегическо подразделение за Европа, Близкия изток и Африка в Bank of America Merrill Lynch.

Сега, след като Тръмп въведе още мита за китайските стоки, всички погледи са насочени към евентуално заформящата се търговска война между САЩ и Европа. Президентът заплаши още миналата година да наложи мита от 25 % върху вноса на автомобили и автомобилни части от Европейския съюз. Засега такива мита не са наложени, но се очаква Тръмп да обяви решението си по въпроса до 18 май. Според Хаунър обаче на Белия дом може би предстои труден път.

"Според нас ще има поне опит САЩ да окажат натиск за повече отстъпки от Европа. Ще бъде твърде трудно, особено ако Тръмп наистина започне дискусии за земеделието", посочи експертът за медията. "Някои мислят, че автомобилните мита може да са троянски кон, за да се започне дискусия за селското стопанство, защото това е областта, в която нещата биха били наистина сериозни за САЩ и Европа. Селското стопанство в Европа е много, много чувствителен въпрос от политическа гледна точка, когато се стигне до разрешаване на американски внос", казва той.

Фермерите, ключова политическа база гласоподаватели за Тръмп, виждат как благосъстоянието им се топи заради търговската война с Китай и това може да стане повод за притеснение за президента преди опита му да бъде преизбран в изборите през 2020 година. След като отправи заплаха към европейските автомобили, Тръмп се срещна с председателя на Европейската комисия Жан-Клод ЮнкерЖан-Клод ЮнкерЖан-Клод Юнкер е люксембургски политик. Жан-Клод Юнкер е роден на 9 декември 1954 година в градчето и двамата решиха да се опитат да постигнат споразумение по търговските въпроси и да избегнат митата. Близо година след срещата им двете страни все още не са започнали тези официални преговори.

Анализатори обаче възприемат митата за китайските стоки като сигнал за това, което предстои да сполети Европа. В началото на миналата седмица акциите на европейските автомобилостроители поевтиняха с над 3 %, след като Тръмп вдигна митата за китайския внос.

"Все още е възможно да бъде постигнато споразумение, доколкото САЩ продължават да водят търговски преговори с ЕС само за автомобилите", според Хаунър. Според експерта обаче ако дискусиите включат и селското стопанство, нещата стават наистина, наистина опасни. "Европа всъщност е косвена жертва в случая, тъй като няма достатъчно вътрешен растеж. Тя наистина силно зависи от търговията и това е нейната ахилесова  пета", допълва Хаунър.

Според службата на постоянния търговски представител на САЩ американският внос на потребителски селскостопански стоки от страните членки на ЕС се е равнявал на общо 23,9 милиарда долара през 2018 година. Същевременно износът на американски селскостопански стоки за ЕС е бил 13,5 милиарда долара. Автомобилният внос от европейските страни е бил за 56,4 милиарда долара. Като цяло американският дефицит в търговията с ЕС се е равнявал на 169,3 милиарда долара през 2018 година, което е повишение с 11,8 % спрямо 2017 година, по данни на търговското ведомство.

Откакто дойде на власт, Тръмп обвинява основните търговски партньори на Вашингтон, включително ЕС, Китай и Канада, за несправедливи според него практики, които вредят на американските работници и компании.

Евентуални американски мита за европейските коли биха засегнали особено тежко важния автомобилен сектор на Германия. САЩ са най-голямата индивидуална дестинация за германския износ след партньорите на Берлин в блока.

Последвайте канала на

БТА
897 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини