Въздушната възглавница стана на 25 години

  • 21 август 2012 09:05

  • 2098
  • 0
Въздушната възглавница стана на 25 години
©

Mercedes е първият производител в света, представил преди 25 години въздушната възглавница като част от серийното оборудване на автомобила. Технологията дебютира през септември 1987 г. в S-класата, моделна серия W126, пише 24 часа.

Тогава германският производител вече e представил и първата в света напълно функционираща въздушна възглавница за водача. Допълнителната задържаща система (Supplemental Restraint System - SRS), състояща се от еърбег за шофьора и обтегач на предпазния колан, е опция и се предлага на цена от 1525 тогавашни германски марки.

Тя е резултат от продължителни корпоративни изследвания, започнали в средата на 60-те години на миналия век. Когато сензорите засекат сблъсък, се възпламенява пиропатрон и в рамките на няколко милисекунди азотът, отделен вследствие на този процес, издува балон, изработен от специално изтъкани материали. Резултатът е възглавница, предпазваща хората от удар с арматурното табло на автомобила. Еърбегът за водача е разположен във волана на автомобила, докато този за пътника до него в началото се е монтирала на мястото на жабката. Благодарение на подобрени и по-малки въздушни възглавници автомобилът възвръща така полезното шкафче пред возещия се до шофьора.

Въздушната възглавница за пътника до водача се предлага като опция към S-класата лимузина и купе през февруари 1988 г. Тази за шофьора е част от стандартното оборудване на всички автомобили Mercedes от 1992-а, а след две години и за "навигатора".

Намаляването размерите на еърбега прави възможно позиционирането му и на други места в автомобила, за да се осигури по-обширна защита в случай на страничен удар.

Други иновационни стъпки са страничните въздушни завеси, страничните въздушни възглавници за главата и гръдния кош и адаптивните, които работят в различни степени, в зависимост от тежестта на инцидента и осигуряват оптимална защита за пътниците.
След като като въведе в луксозните си модели предпазни колани, които сами се затягат, Mercedes отиде още по-напред и въведе Beltbag - въздушна възглавница, скрита в задните колани. Германците са сред първите, които предлагат този вид безопасност в колите си, като бяха изпреварени само от Lexus и Ford.

Тази система работи след като се активират сензори, които при автомобилна катастрофа издуват въздушната възглавница в района на торса чрез увеличаване на нейната ширина до три пъти. По този начин значително се намалява силата на удара върху гърдите.

Преди няколко месеца пък от шведската компания Volvo показаха въздушна възглавница за пешеходци. Тя е поставена между капака и предното стъкло на автомобила и се активира при удар, като поема върху себе си блъснатия човек.
Първият автомобил, снабден с новата система, е хечбекът Volvo V40, който бе показан на изложението в Женева. Възглавницата е част от системата за защита Pedestrian Detection. Както става ясно от нейното име, системата открива пешеходците на пътя или край него.

Ако водачът не реагира на излизането на хора на пътя, системата първо го
предупреждава със звуков сигнал, а после автоматично натиска спирачката. По същия начин работи и друга система на шведите - City Safety.

Pedestrian Detection се състои от датчик, разположен в решетката на радиатора, камери, сложени в предното стъкло и огледалото за задно виждане, и компютър, анализиращ получените данни. Задачата на датчика е да намира препятствия на пътя - без значение дали става дума за друг автомобил, или човек, и да определя разстоянието до него. В същото време камерата дава информация за обекта, като системата може да различи пешеходец, чиято височина е над 80 см.

При екстремна ситуация шофьорът първо получава звуково и светлинно предупреждение, а ако сблъсъкът е неизбежен, системата сама активира спирачките. Това може да се случи при скорост до 35 км/ч при повечето модели на Volvo.

Изключение прави новото V40, което може да спре напълно и при 50 км/ч. Ако скоростта е по-висока, системата забавя движението и намалява последствията за пешеходеца.

Ако все пак се стигне до удар, се включва и въздушната възглавница. Това става, след като датчикът фиксира физически удар и активира еърбега. След като се отвори, тя покрива предния капак и прозорец, които обикновено влизат в съприкосновение с ударения човек.
 

Последвайте канала на

Борислава Борисова
2098 0

Свързани новини

Коментари 0

Добави коментар

Добави коментар

Водещи новини