-
30 октомври 2015 13:17
- 4122
- 1
Министърът на финансите Владислав Горанов
Владислав Иванов Горанов е министър на финансите.
Роден е на 30 април 1977 г.
През 1999 г. завършва обяви, че е приет проектобюджетът за 2016 г. Това се случи след извънредното заседание на МС днес. Финансовият министър го определи като реалистичен и добър на фона на сътресенията през 2014 г., предаде репортер на Новини.бг.
"Бюджетът гарантира, че държавата ще изпълни своите функции. Отделени са средства за социалната сфера, инвестира се в човешкия капитал, както и в сферата на отбраната. Ние се определяме като дясно-центристко правителство и като такова бюджетът трябва да е неутрален и да се стреми да намалява дълговото бреме", подчерта Горанов.
"Разбира се няма пълно щастие в един бюджет", поясни финансовият министър и добави, че е постигнато най-малкото общо кратно. "Има достатъчно пари, за да посрещнем бежанския поток", каза той, като уточни, че за това са предвидени десетки милиони левове.
Предвижда се държавата да емитира до 5,3 млрд. лева дълг, но този лимит едва ли ще бъде постигнат, добави той. Държавата отпуска повече пари за съдебната система, като се надява през следваща година там да има реформи. Ще има допълнително средства за ремонта на двигателите на българските "МиГ-29", както и за старт на програма за покупка на нов многоцелеви изтребител. По думите на Горанов държавата може да преговаря за покупка на осем изтребителя, допълни той. Ще се отпуснат пари и по програма за покупка на многоцелеви плавателни съдове, вероятно фрегати, каза Горанов.
Министърът посочи, че не е съгласен държавата да става гарант на заем, който Българският енергиен холдинг иска да тегли. Докато енергетиката трупа загуби, не съм склонен да заложа данъците на гражданите срещу неблагополучията там, добави Горанов.
Заедно с бюджета бе одобрена и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2016-2018 г.
В макроикономически план прогнозите и очакванията за развитието на българската икономика са ревизирани в положителна посока и отразяват по-добро от планираното представяне през 2015 г. и благоприятните тенденции в периода до 2018 г. Очакванията за реалния растеж на БВП са през 2016 г. да достигне 2,1% и запазване на относително стабилни нива на растежа през 2017 и 2018 г., съответно 2,5% и 2,7 на сто. Планирано е процесът на фискална консолидация да продължи, като в актуализираната бюджетна прогноза за периода 2016-2018 г. ревизираната цел за дефицита по консолидираната фискална програма (КФП) за 2016 г. е в размер на 2% от БВП при 2,5% от БВП за 2016 г., заложена в средносрочната бюджетна прогноза от пролетта на тази година.
В средносрочен план се запазва политиката за постепенна консолидация, изразяваща се в годишна стъпка за подобряване на бюджетната позиция от около 0,5% от БВП. Планираният дефицит за 2017 г. и 2018 г. е съответно на нива от 1,4% от БВП и 1% от БВП. Данъчно-осигурителната политика ще бъде ориентирана към подкрепа на икономическия растеж, подобряване на бизнес средата, както и ограничаване на данъчните измами и повишаване на фискалната устойчивост в дългосрочен план.
За периода 2016-2018 г. не се очакват значителни промени в основните данъци и ставки, с изключение на някои конкретни законодателни промени при акцизите, произтичащи от необходимостта от достигане на минималните нива на акцизните ставки в Общността в съответствие с договорения преходен период (облагането при цигарите и горивата, използвани за отопление), които ще окажат положителен ефект върху приходите. Осигурителната политика предвижда да се запазят размерите и съотношенията на осигурителните вноски за фондовете на държавното обществено осигуряване за 2016 г., като за 2017 г. и 2018 г. се повишава размерът на осигурителната вноска за фонд „Пенсии” на ДОО с по един процентен пункт.
Предвижда се поетапно повишаване на частта от минималния осигурителен доход, върху който се определят здравноосигурителните вноски за лицата, които се осигуряват за сметка на държавния бюджет, върху 55 на сто от минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица от 1 януари 2016 г., като всяка следваща година се увеличава с 5 на сто до достигане на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, което е съобразено при разработването на прогнозата за периода 2016-2018 г.
Приходите по КФП за периода 2016-2018 г. запазват относително устойчиво ниво с тенденция за лек спад в диапазона 37,4-37,1% от БВП. Общите разходи по КФП в средносрочен план показват тенденция на намаление от 39,4% от БВП през 2016 г. до 38,2% от БВП през 2018 г. и имат основен консолидационен принос за постигане на целите за дефицита. Независимо от фискалните предизвикателства, целта за повишаване ефективността на публичните разходи кореспондира пряко с основния разходен приоритет – инвестиции в човешкия капитал, основно чрез финансиране на целенасочени мерки в областта на средното образование, както и инвестиции в инфраструктура.
В актуализираната средносрочна бюджетна прогноза по отношение на минималната работна заплата (МРЗ) е предвидено: увеличаване на нейния размер от 1 януари 2016 г. на 420 лв., от 1 януари 2017 г. на 460 лв. и запазването му за 2018 г. на нивото от 2017 година. Това повишаване цели постигането на номинален ръст на възнагражденията на най-нискодоходните групи на пазара на труда и ще способства за постигането на социална кохезия и създаването на равни възможности за пълноценен социален и продуктивен живот за всички социални групи от населението.
В системата на средното образование е предвидено увеличение на стандартите за финансиране на дейностите по образованието, с което се създава възможност за увеличение на заплатите на педагогическия и непедагогическия персонал в системата, а в системата на труда и социалната политика е предвидено увеличение на средствата за персонал за 2016 г. с оглед запазване на административния капацитет и нормалното функциониране на административни структури към министъра на труда и социалната политика, предоставящи услуги в областта на социално подпомагане, заетостта и трудовите отношения.
Политиката в областта на здравеопазването ще продължи да бъде насочена към ефективно функциониране на системата, усъвършенстване на нормативната уредба по отношение на здравното осигуряване, болничната помощ, лекарствената политика и електронното здравеопазване. Основният акцент на политиката в областта на здравеопазването през 2016 г. ще бъде подобряването на функционирането на системата на база приетите промени в Закона за здравното осигуряване и в Закона за лечебните заведения.
Пенсионната политика предвижда от 2017 г., вместо осъвременяване на пенсиите, от 1 юли да се извършва преизчисляване на всички пенсии за трудова дейност с по-голяма тежест на една година осигурителен стаж, като увеличението ще бъде с процент, равен или по-голям от процента, определен по чл. 100 на Кодекса за социално осигуряване (КСО). Със същите проценти се предвижда да се увеличават и размерите на социалната пенсия за старост и минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст. За периода 2016-2018 г. процентите на увеличение на размерите на пенсиите от 1 юли всяка година са съответно: - 2016 г. – 2,5% от осъвременяването по чл. 100 от КСО; - 2017 г. – 2,7% при увеличение на тежестта на всяка година осигурителен стаж от 1,1 на 1,130; - 2018 г. – 2,8% при увеличение на тежестта на всяка година осигурителен стаж от 1,130 на 1,161.
В областта на политиката за подпомагане на семействата с деца приоритет е подобряване на ефективността и целенасочеността на семейното подпомагане в отглеждането на децата в семейна среда. С Бюджет 2016 са предвидени средства във връзка с приетите изменения и допълнения на Закона за семейните помощи за деца, с които се предвижда насърчаване на отговорното родителство, въвеждане на еднократна помощ при осиновяване, определяне на по-висок размер на еднократната помощ при раждане на трето дете и определяне на общ размер на месечната помощ за отглеждане на дете в зависимост от броя на децата, за които се получава. В подкрепа на икономическото и социално развитие на страната е ефективното усвояване на европейските фондове, чрез които да се ускори процесът на реална конвергенция на българската икономика към средните нива на ЕС, да се постигне и устойчив икономически растеж, по-висока заетост, социално включване и териториално сближаване, както и изграждане на конкурентоспособна и иновативна икономика.
Регионалното развитие и благоустройството, както и развитието на транспортната инфраструктура на страната са сред ключовите приоритети на правителството и през периода 2016-2018 г. Реализирането на тези политики предполага водещо място на инвестициите в инфраструктура, като финансирането ще се осъществява както с национални средства, така и с подкрепата на оперативните програми и изпълнение на мерки, насочени към икономическо, социално и териториално сближаване. Въз основа на допусканията и прогнозното нетно дългово финансиране за периода 2016-2018 г., съотношението държавен дълг към прогнозния БВП се очаква да възлезе на около 28,9% към края на периода.
Основна предпоставка за нарастване на държавния дълг е потребността от осигуряване на средства за рефинансиране на дълга в обращение, финансиране на бюджетните дефицити и поддържане нивото на фискалния резерв като антицикличен механизъм за посрещане на текущи ликвидни дисбаланси. Целите на политиката в областта на качеството на публичните финанси са насочени към повишаване на ефективността при управление на публичните финанси чрез реализиране на бюджетния процес съобразно Закона за публичните финанси, придържане към фискалните правила и ограничения и постоянното наблюдение на въздействието на бюджетното законодателство и неговото усъвършенстване, както и прилагане на добрите бюджетни практики. Политиките в бюджета по отношение на общините са насочени към разширяване на възможностите за тяхното устойчиво и балансирано развитие, повишаване ефективността на местните власти и подобряване на качеството и обхвата на дейностите на местно равнище.
Сред приоритетите в работата са подобряване механизмите за разпределение на изравнителната субсидия и на целевата субсидия за капиталови разходи. Продължава диалогът с представителите на местната власт както по отношение усвояването на европейските средства, така и по всички актуални въпроси, свързани с местните общности. С настоящата актуализирана прогноза за периода 2016-2018 г. е ревизирана оценката на програмата за 2015 г., като необходимостта от промени в рамката по държавния бюджет и по КФП за 2015 г. произтича основно от нарасналите очаквания за усвояване на средствата по програмите на Европейския съюз за програмния период 2007-2013 г. и от прогнозираното значително преизпълнение на приходите по държавния бюджет.
Най-значителен допълнителен натиск върху разходите оказва по-високото усвояване на средствата от ЕС в резултат на приключването на програмния период 2007-2013 г., както и други допълнителни разходи по самостоятелните бюджети, включени в КФП, в т.ч. и за сметка на наличности. Отчетени са и предизвикателствата, свързани с невъзможността от рязко свиване на разходите за персонал в някои сектори, в т.ч. и възникналите в резултат на оптимизацията на персонала непредвидени разходи за обезщетения и редуциране на неефективни разходи в секторите, предоставящи публични услуги. В резултат на това се очаква дефицитът по КФП на касова основа за 2015 г. да достигне до 3,3% от БВП, но дефицитът на начислена основа ще бъде под 3% от БВП, с което не се нарушават Маастрихтските критерии по отношение на нивото на бюджетния дефицит.
Последвайте канала на
Свързани новини
Соня Найденова: Съдебната власт не може да се поставя в зависимост
30 октомври 201509:00
Преосмислят изцяло финансовите параметри на проектобюджета за съдебната власт
29 октомври 201518:21
НСТС не се разбра за бюджет 2016, както и за за бюджетите на ДОО и на НЗОК (обновена)
29 октомври 201515:38
Дават на концесия летище София, парите отиват за БДЖ
29 октомври 201514:53
Сметната палата не завери финансовия отчет на Софийския университет
29 октомври 201513:52
Представиха проект на Закон за наказателното правосъдие за деца
29 октомври 201512:35
Промените в Закона за социалното подпомагане приети на първо четене
06 ноември 201509:59
Оттеглят кандидатурата на Атанас Семов за генерален адвокат в Съда на ЕС
04 ноември 201520:28
Лекари приложиха за първи път в България нов метод при ринопластиката
03 ноември 201517:23
Георги Иванов направи равносметка за 2024 година
Искренов: Генчев изглежда направи сам избора си! Нещата в Левски се оправят, дано ЦСКА направи хубав стадион
ЦСКА - София обяви лагер в Турция, "червените" уредиха контрола с участник в ШЛ
Фантастичен Алберт Попов влезе в Топ 10 на слалома в Алта Бадия
Гибона: Вече има само чужденци, след време няма да има ветерани в клубовете
Ботев (Пд) с официална позиция след срещата с представителите на политически партии
Коментари 1
ДобавиДобави коментар
Свързани галерии
Водещи новини
Киселова реши кои депутати ще ръководят заседанията на правна и бюджетна комисии
23 декември 202417:03
МС прие изменение на програмата за хуманитарно подпомагане на разселени лица от Украйна
23 декември 202415:30
Паричните обезщетения за майчинство за този месец ще бъдат платени на 31 декември
23 декември 202415:49
Мъж е починал в хотелски комплекс в Добрич. В стаята му откриха флакони райски газ и метамфетамин
23 декември 202416:51
ДДС за ресторантьорите скача с 11% в полунощ на Нова година: значи ли това и по-високи цени за клиентите на заведенията?
23 декември 202417:28
97% от българските деца използват Tik-Tok, според Никола Тулечки - това е плашещо
23 декември 202415:27
Доналд Тръмп поиска Гренландия. Отговориха му: Островът не се продава
23 декември 202416:25
Зеленски за визитата на Фицо в Русия: Словашките спецслужби трябва да се заинтересуват от действията на премиера на страната
23 декември 202416:01
Сериозна криза с газа? Защо се срещнаха Роберт Фицо и Владимир Путин?
23 декември 202415:02
2015.10.30 | 18:45