Ембарго за Русия удря българската търговия

  • 06 март 2014 12:24

  • 1851
  • 3
Ембарго за Русия удря българската търговия
©

Първите икономически последици от конфликта за Кримския полуостров са налице - обезценяване на рублата, трусове на фондовите пазари в Русия, поскъпване на стоки като пшеница и царевица. Негативният ефект от евентуално задълбочаване на кризата няма да подмине и българската икономика.

Русия е сред основните търговски партньори на страната. Стокообменът за 2013 г. е близо 10,5 млрд. лв. Основната част се формира от вноса - 9,35 млрд. лв. У нас се доставят най-вече нефт и природен газ. Затова и евентуални търговски ограничения от страна на ЕС ще се отразят на енергетиката, химическата промишленост и металургията. Българските фирми изнасят за Русия основно медикаменти, машини и части за тях, вина. Руснаците са фактор в туризма и на пазара на имоти (виж по-долу). Стокообменът между България и Украйна е по-скромен - 1,96 млрд. лв. Превес има вносът - 1,12 млрд. лв. Основната част от импорта се пада на въглищата.

Българските автопревозвачи вече са повишили с 200-300 евро цената на курс до Русия през Украйна, съобщи  Георги Минчев, председател на Българската асоциация за спедиция, цитиран от "Труд".

Засега поскъпването е за инцидентните клиенти и е “рискова надбавка” заради опасенията от изостряне на ситуацията. В същото време 90% от износа за Русия става с камиони. Цената и за редовните клиенти, които изнасят стоки до Москва, може да скочи с 200-300 евро, ако се затвори руско-украинската граница. Тогава камионите ще трябва да заобикалят през Беларус. Поскъпването ще е по-голямо за по-далечни дестинации. Най-засегнати ще са износителите на евтини стоки, защото повишаването на транспортните разходи ще е значително.

“Засега на територията на Украйна е спокойно. Транспортът функционира нормално”, каза Минчев. Според него е малко вероятно да се стигне до налагане на търговски ограничения от ЕС на Русия. От застрахователния бранш коментираха, че е възможно да се повишат премиите по карго застраховките заради по-големия риск.

Фармацевтичният сектор е сред тези, които най-силно биха пострадали от евентуални ограничения за търговията с Русия, защото става дума за стотици милиони левове оборот годишно, коментираха от бранша.

Украинският пазар също е много благодатен за българските производители, но от известно време се сблъскваме с регулаторни затруднения, заявиха вчера родни фармацевтични компании.

Последвайте канала на

Нора Виткова
1851 3

Коментари 3

Добави коментар

2014.03.16 | 08:26

3
Ami vkarvajte do Беларус или Ukrajna,te da si gi izvozvat do Rusia.Когато беше наложено ембарго в Югославия,да не би да го спазваше някой?

2014.03.13 | 15:17

2
През 1978 година в експлоатация влиза фериботна линия Варна – Иличовск, а през 1999-2001 година са открити две нови направления Иличовск - Поти (Грузия) и Иличовск - Деринже (Турция). През 2010 година украинското правителство денонсира споразумението между България, Украйна и Грузия за съвместното използване на фериботните връзки...Не плюй никога в кладенеца,защото не се знае кога ще пиеш от него!". А комшиите и до сега си подържат трасето,Защото тогава нямаше "Мейдан",и ЕС разпореди-Не,защото утре може да зависите от тях( т.е от руско влияние)

2014.03.13 | 15:05

1
Трябват фериботи за тази работа/и са по-ефтини / Варна-Сеастопол примерно

Добави коментар

Водещи новини