-
23 януари 2014 21:13
- 2293
- 0
Учени от Принстънския университет (САЩ) смятат, че използването на Facebook се разпространява като инфекция.
Техният епидемиологичен модел говори за това, че Facebook както някога и MySpace, след няколко години ще бъде споходен от рязко спадане на популярността. Някои изследователи обаче са на мнение, че принстънските учени грешат с подхода към проблема.
Няма нищо чудно в това, че епидемиологичният модел е приложим към такова социално явление като използването на уебсайта. В края на краищата инфекциозните заболявания най-често се разпространяват в резултат на контакт на човека с човек, тоест те също може да се смятат за социални явления. В същото време интересът към идеята или заниманието идват и си отиват буквално като болест – стига само да ти доскучае, пише "МегаВселена", позовавайки се на "Science Now".
Джон Канарела и Джошуа Спечлър, изучаващи авио- и ракетостроенето, твърдят, че развитието на MySpace и Facebook се описва добре с много прост математически модел за разпространението на епидемиите. Моделът предполага съществуването на три типа хора: „възприемчиви“ (S), които още не са започнали да използват социалната мрежа, „заразени“ (I) – които вече го посещават, и „оздравели“ (R), които или са прекратили ползването на сайта или са се отказали от него след първото запознанство.
С разпространението на „болестта“ размерите на групите се променят. Например, тъй като за всеки нов случай на „инфектиране“ е необходим контакт между S и I, количеството S намалява пропорционално на произведението между I и S. Количеството I се увеличава по аналогичен начин, но в същото време носи загуби спрямо увеличението на количеството R.
Моделът е идентичен на т.нар. модел SIR, най-простия в епидемиологията, но все пак с някои добавки. В SIR хората оздравяват самостоятелно, съвземайки се след простудата, затова във всеки момент количеството R се увеличава пропорционално само на количеството I. Канарела и Спечлър предположили, че I става R само като се сблъска с други R: вие не спирате да използвате социалната мрежа, докато някой от приятелите ви не направи това (все пак се разглежда социално явление). Затова числото R нараства пропорционално на произведението между I и R.
След това приложили модела към реални данни. Популярността на MySpace и Facebook се оценявала въз основа на показателите на Google: просто тази информация е по-лесно да се получи, отколкото оригиналните цифри, които са конфиденциални. По такъв начин точно може да се определи броят на потребителите, докато самите социални мрежи разкриват само общото количество регистрирани записи, които се съхраняват дори след като хората са загубили интерес към тях.
В резултат моделът ясно възпроизвел възхода и падението на MySpace: социалната мрежа е достигнала пик на активност през 2008 г., когато имало по 75,9 млн. уникални посещения на месец, а към 2011 година броят на ползвателите практически се стопил. Очевидно подобна съдба очаква и Facebook – в последните години, ако се вярва на Google, популярността на тази социална мрежа е престанала да расте, а от 2012 година е започнала полека да спада.
Следователно, колкото по-дълго, толкова по-силно ще се увеличава количеството R, които ще мотивират другите I все по-активно да се отказват от Facebook и според модела някъде през 2015–2017 г. социалната мрежа ще загуби 80% от ползвателите си.
Но специалистът по математическо моделиране на епидемиите Мариса Айзенберг от Мичиганския университет (САЩ) моли да не бързате да продавате пакета си акции от Facebook. По думите ѝ моделът SIR е толкова прост, че е способен да предскаже само едно: бавно или бързо, епидемията (или популярността на социалната мрежа) в крайна сметка ще спадне. Специалистът смята, че показанията на този модел би следвало да се сравнят с данните от други версии, които отчитат, възможността от появата на повторни огнища от епидемията (тоест, че някои R отново ще станат I).
Последвайте канала на
Свързани новини
Жената с Facebook-татуировките се оказа менте
10 юни 201120:22
Facebook отнесе критики заради функцията Tag Suggestions
08 юни 201120:57
Facebook разреши рекламата на алкохол и цигари
18 май 201119:18
5 милиона във Facebook са под 10 годишни
11 май 201114:36
Facebook отговори на Принстън, който прогнозира срив на мрежата
24 януари 201415:05
Битката на върха в Ла Лига
Какво ще е различното в новозапалената вражда на Усик и Фюри
Левски избира между трима чужденци за нов треньор
ЦСКА - София опитва да привлече Доминик Янков
Фурние и Везенков измъкнаха Олимпиакос срещу последния в Евролигата
Байерн изнесе футболна лекция на РБ Лайпциг и се откъсна на върха
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Борисов и Орбан разговаряха в Народното събрание
21 декември 202407:13
Корнелия Нинова за преговорите: Очевидно е, че върви пазарлък
21 декември 202409:46
На ход са криминалистите: Зловещи новини от издирването на 13-годишния Николай
21 декември 202409:51
Разказ от първо лице: Българи от Магдебург за нападението на коледния базар
21 декември 202407:56
Владимир Чуков за нападението в Магдебург: Това е чист терористичен акт
21 декември 202408:25
След нападението с жертви и десетки ранени: Шолц пристига в Магдебур
21 декември 202409:32
Моментът на задържането на атентатора от Магдебург
21 декември 202408:24
Планински спасител за двамата оцелели при трагедията в Пирин: Единият някак се е измъкнал невредим
21 декември 202408:42
Ще ни излезе ли по-скъпо трапезата за Бъдни вечер
21 декември 202408:49