-
10 декември 2013 15:00
- 2656
- 2
До няколко месеца ще бъде въведена единна електронна система за отчитане на щети по застраховки на автомобили в България в реално време. Това ще позволи на компаниите да предлагат по-ниски цени на шофьорите с малко или никакви щети по автомобилите си.
Става въпрос за т. н. модел бонус-малус, при който собствениците, които не са причинявали пътни инциденти, плащат по-ниски цени за автомобилна застраховка от нарушителите. Това стана ясно по време на дискусията на тема Застраховане, която е част от поредицата “Chivas 12 стола”. На дебата заместник-председателят на Комисията за финансов надзор Борислав Богоев съобщи, че се работи по създаването на системата, в която всички застрахователи ще отчитат регистрираните при тях щети по полиците "Гражданска отговорност" и "Автокаско". Системата ще бъде технически готова и изпробвана през март следващата година, а до края на първото полугодие да започне реално работа, уточни Богоев.
До новия регистър ще имат достъп всички застрахователни компании, като това ще им помогне да прилагат гъвкави форми на застраховане и най-вече системата бонус-малус, при която застрахователят ще може да предлага по-добри застрахователни условия на изрядните шофьори. За да бъде приложен този модел на застраховане, обаче, е необходимо да се направят промени в Застрахователния Кодекс. Комисията по финансов надзор ще предложи нови текстове в нормативната уредба, които ще трябва да бъдат внесени за промяна на закона от Финансово министерство.
Системата за отчитане ще бъде по-съвършен и работещ модел на сега действащия, влязъл през 2011 година регистър за отчитане на застраховките по “Гражданска отговорност”. Този регистър към момента не функционира добре и създава много предпоставки за избягване на плащането на “Гражданска отговорност”. Според Борислав Богоев масовото сключване на застраховката “Гражданска отговорност” е повишило качеството на пътя като цяло. В резултат на средствата, събрани от нея, станаха възможни и по-съвременните системи за контрол и наблюдение на пътя като оборудване на пътните полицаи, пътни камери и други.
В момента над 86% от регистрираните автомобили в България имат "Гражданска отговорност". Качва се броят на застрахованите автомобили, които преди година са били около 70% от всички регистрирани. Богоев опроверга твърденията, че цената на застраховката ще падне и посочи като средна цена на застраховка към края на ноември 2013 г. сумата от 219 лв, която е с 19 лв. по-висока от предходната година.
На кръглата маса “Chivas 12 стола” бяха обсъдени и възможностите за въвеждане на задължителна застраховка на дома. Темата стана особено актуална след серия природни бедствия, които станаха причина много хора да останат без покрив през последните 2 години. Идеята включва въвеждане на задължително застраховане с т. н. катастрофичен пул, който включва застраховки против различни бедствия и аварии. Все още не е ясно какви точно щети ще покрива този род застраховка и специалистите не са единни по тази тема. Наскоро депутатът от Коалиция за България Димчо Михалевски отново лансира идеята застраховките срещу катастрофични рискове като земетресение, наводнение и свлачище да станат задължителни.
Застрахователните специалисти - участници в дебата се разделиха на две в мненията си за въвеждането на задължителна застраховка на дома. Стилиян Миланов, старши застраховател в AIG Europe Limited, се обяви против, докато изпълнителният директор на "Бул инс" Стоян Проданов, директорът на агенция в "Интерамерикан" Ива Владимирова и застрахователния брокер "Колхида" бяха по-скоро "за". Борислав Богоев коментира, че по-скоро подкрепя идеята за катастрофичен пул със задължителни застраховки, но трябва много добре да се обмисли какво ще покриват те, какви рискове ще влизат в пула и какво трябва да осигурява евентуално обезщетение. В идеите за катастрофичното застраховане - земетресение, наводнение, свлачище, не се включва застраховка пожар. По неговите думи хората не си дават сметка, но един товар по време на превоз също може да пострада при земетресение.
От AIG се опасяват, че изкуственото налагане на застраховане крие опасност хората да си купуват само такива полици и да се откажат от доброволните, които покриват още рискове. "Не харесвам задължителността, ние сме пазарна икономика", коментира Миланов. Той обобщи, че "лицето" на българското застраховане трябва да се промени, да стане по-достъпно и лесно за разбиране. Според общото мнение на специалистите, хората в България трябва да се образоват, да се научат да разбират смисъла и философията на застраховането, да започнат да четат малките букви и общите условия, а застраховаката да започне да се приема като необходимост, важна за всеки цивилизован гражданин.
Идеята на формата Chivas 12 стола е да сблъска гледните точки на професионалистите и начинаещите в дадена област по важни теми и въпроси. Сред досега обсъдените теми от поредицата са Туризъм, Реклама, Икономика, Журналистика, Архитектура, IT и други. Част от набелязаните мерки в тези дискусии, доведоха до положителни законодателни и браншови промени в съответните области.
Последвайте канала на
Коментари 2
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
На конференцията на ДПС: Новото начало е факт, предстоят да се случат още много хубави неща за хората
22 декември 202412:10
Вътрешният министър: Няма да се откажем от издирването на 13-годишния Николай
22 декември 202412:46
Златанов: Готови сме да посрещнем предизвикателството за опазване на границите по нов начин след приемането ни в Шенген
22 декември 202412:23
Етнолог: На Бъдни вечер не се събираме да ядем и пием
22 декември 202413:14
Проф. Петрова: Употребата на имуностимулатори без нужда е „отворена врата” към автоимунните заболявания
22 декември 202413:44
Колеги на атентатора от Магдебург: Беше в отпуск по болест в продължение на седмици
22 декември 202413:49
Путин: Русия е готова да нормализира отношенията със САЩ, но без да накърнява интересите си
22 декември 202412:47
Защо руският генерал Игор Кирилов беше легитимна мишена за Киев
22 декември 202413:13
Жълт код за валежи в 9 области
22 декември 202412:41
2014.01.04 | 09:47
2013.12.11 | 08:40