-
19 март 2013 20:46
- 1697
- 0
Плавателният съд, който внесе промени в историята и основите на корабоплаването. Към класическите елементи вятър, течения и вълни, той добави и слънцето. Защото внушителният катамаран успя да осъществи пълна околосветска обиколка, задвижван само и единствено от слънчева енергия. Е, в по-широк смисъл ентусиазмът на екипажа му също не е за пренебрегване; най-вече този на Рафаел Домжан - инициатор и ръководител на слънчевия проект, който се доказа на вода, разказва БНТ.
Околосветското пътешествие започна през септември 2010 г. и продължи повече от две години. За това време "Планет Солар" премина през Гибралтар, край Канарските острови, Панама, Полинезия, Големия коралов риф, Хонконг, Малакския пролив, Обединените арабски емирства и през Суецкия канал. Накрая корабът навлезе отново в Средиземно море, тласкан от силата на Слънцето.
Впрочем, за да се случи този "тласък", катамаранът разчита на своето голямо слънчево платно. Вместо класическия за улавянето на вятъра вертикал, то е разположено хоризонтално, за да посрещне с добре дошла слънчевата светлина. 537 квадратни метра слънчеви панели, които складират енергия в 11 тона батерии. Последните гарантират 24-часово задвижване на електрическите двигатели и средна скорост от пет възела или девет километра в час. Възможният максимум по време на околосветското пътешествие стига до 17 км/ч.
"Основното и най-голямо предизвикателство беше да създадем много ефикасен в енергийно отношение кораб. При едва 20 киловата, колкото е енергията за един скутер, ние трябваше да задвижим плавателен съд, който да обиколи света", изтъква Рафаел Домжан.
Не особено бързо, но упорито и сигурно, "Планет Солар" доказа, че технологиите, които ще променят света, вече съществуват, работят и са благонадеждни.
"Показахме, че разполагаме с енергията, с технологията и със знанията да прилагаме всичко това. Трябва да сме оптимисти", подчерта Рафаел Домжан.
След като изпълни успешно първата околосветска обиколка, захранена изцяло от слънчева енергия, "Планет Солар", най-големият слънчев кораб, беше изкаран на сух док, за да бъде прегледан подробно. След две години активно плаване, корабът се нуждаеше не само от някои ремонти, но и от редица подобрения, за да отговори на предизвикателствата, които го очакват скоро.
Една от основните промени беше свързана със системата на задвижване. Управлението също беше подобрено. Корабът беше снабден с по-мощни електромотори, така че да стане по-бърз и по-маневрен. Работата не беше малко. Седмици наред плавателният съд остана на сух док в Южна Франция. По това време техническият екип и хората от екипажа вложиха много в гигантския слънчев катамаран, преди настъпването на деня, когато той отново трябваше да стъпи елегантно и сигурно на вода.
Поправките и подобренията не се отнасяха само до двигателите и монтажа им, а и до корпуса на кораба. Той беше обработен така, че по повърхността му да прилепват по-трудно миди и водорасли. Целта беше да се постигне максимално гладко взаимодействие с водата. Ремонтирани бяха също вътрешните помещения и слънчевите панели.
След последните инспекции корабът вече може да се отправи на следващото си пътешествие. Този път не само с цел да докаже, че светът може да се промени благодарение на слънчевата енергия, но и за да изследва променящия се свят.
Освен екипажа, на борда на "Планет Солар" ще плават и учени от Женевския университет. Те ще проведат първите изследвания на Гълфстрийма с напълно безвреден за околната среда плавателен съд от подобен клас. Така ще придадат ново значение на понятието "чиста наука". И същевременно ще натрупат ценни знания за едно от най-мощните течения в света.
Огромният поток, който тръгва от Мексиканския залив, пренася повече вода от всички реки на Земята, взети заедно и до голяма степен определя климата в източната част на Северна Америка и западните брегове на Европа.
Промените, които течението предизвиква, а и неговите собствени промени, предизвикани от всевъзможни фактори, са достойно предизвикателство за слънчевия катамаран.
Въпросите и отговорите около новото пътешествие са с неопределен брой. А някъде сред тях са и по-общите питания. От типа на това: защо Швейцария подкрепя толкова сериозно проекти като кораб, задвижван изцяло от слънце, самолет, задвижван изцяло от слънце и плаващи острови, които следят оптимално слънчевата светлина и произвеждат енергия за електроцентрали на сушата? Отговорите тук се налагат от само себе си.
Швейцария е добре известна с банките и трезорите си. Държавата отдавна играе на сигурно. Фактът, че сега тя гласува подобно доверие на слънчевите технологии може да означава само едно: че слънцето дава гаранции, по-сериозни и от тези на златото.
Последвайте канала на
Свързани новини
Венци Стефанов с критика към националите, даде съвет на Илиан и посочи кой трябва да е Футболист на България
Областният управител отговори на кмета на София за "Герена"
Великият Надал обяви края на кариерата си
Гуардиола взе важното решение: остава в Манчестър Сити поне още една година
Здравко Попов преди битката му на Winbet Fight Night: Това е само началото!
Някои от играчите на Юнайтед определили Аморим като Моуриньо 2.0, той обяснил неуспеха на предшествениците му
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Радев повторно сезира КС за промените в Конституцията, извършени от 49-ото Народно събрание
20 ноември 202414:30
Провал и на четвъртия опит, изборът на председател на НС продължава в петък
20 ноември 202413:50
Андрей Цеков: Няма разцепление в ПП-ДБ
20 ноември 202414:38
Радостин Василев: ПП-ДБ се разпадат, ДБ са зависими от ГЕРБ, а БСП - от Пеевски
20 ноември 202414:09
Станислав Анастасов, ДПС-НН: Изходът е избори, не се страхуваме
20 ноември 202414:57
Защо 120 хил. млади българи се оказаха с необслужвани кредити
20 ноември 202413:03
Водещите новини! По нова „традиция“ изборът на най-важната фигура в управлението се бави. САЩ затварят посолството си в Киев, идва голяма заплаха (и още…)
20 ноември 202413:36
Песков: Русия вече е във война с НАТО
20 ноември 202414:23
В Русия посочиха кои европейски държави от НАТО биха били потенциалните първи цели на руските ракети
20 ноември 202412:54