Най-важните научни постижения на 2012 г

• 21 декември 2012 20:41

Най-важните научни постижения на 2012 г

Списание Science обяви годишната си класация на десетте най-значими научни постижения. Научният пробив на годината е откриването на Хигс бозона, приветствано като "интелектуален, технологичен и организационен триумф", пише Guardian.

С помощта на Големия адронен ускорител учените в ЦЕРН за първи път засякоха частицата, благодарение на която всички частици във Вселената имат маса, пише сп. "Обекти".

Това експериментално наблюдение потвърждава стандартния модел във физиката,  "може би най-прецизната теория в науката изобщо," по думите на Айдриън Чо, един от авторите на Science.

Ето и останалите девет най-значими научни постижения:

Денисованска ДНК
: Учени от института "Макс Планк" възстановиха генетичния код на момиче, живяло в Денисовската пещера в Алтай преди повече от 50 хиляди години и принадлежащо на "трети вид" прачовек, различен от Homo Sapiens и неандерталеца.

Геномни проекти: Бяха създадени новаторски инструменти, които могат да модифицират генома, като променят, активират или деактивират различни гени.

Daya Bay Neutrino Experiment: Благодарение на него беше запълнена последната част от пъзела, свързан с осцилацията на неутриното между трите вида - електрон-неутрино, мюон-неутрино и тау-неутрино.

Яйцеклетки от стволови клетки: Японски учени получиха жизнеспособни яйцеклетки от стволовите клетки на мишки и доказаха, че при оплождането им могат да се родят здрави бебета.

Кацането на марсохода Curiosity: Сложната маневра на примарсяване беше наречена "7-те минути ужас", но премина напълно успешно.

Рентгенов лазер: използван, за да установи структурата на протеин, участващ в предаването на африканската сънна болест.

Проектът ENCODE: Мащабният проект, известен като "Енциклопедия на ДНК елементите" показва, че човешкият геном е много по-сложен, отколкото учените в началото са предполагали.

Майоранови фермиони: Холандски учени откриха свидетелства за едни от най-неуловимите и дълго търсени частици във физиката.

Мозъчно-компютърен интерфейс: Техниката дава надежда на хората, страдащи от парализа -  благодарение на имплант в мозъка те могат да задвижват роботизирана ръка директно чрез мисълта си.

Georgi

2012.12.24 | 00:47

ami neshto za fondaciq KESHE ?
fwfw