-
11 декември 2020 08:36
- 1057
- 8
Председателят на комисията по транспорт и пътна безопасност в Столичен общински съвет Карлос Контрера изпрати писмо до министъра на финансите Кирил АнаниевКирил Ананиев е министър на здравеопазването в третия кабинет на Бойко Борисов. Роден е през, в което настоява държавата да помогне на градския транспорт в столицата, съобщиха от ВМРО.
През месец октомври кметът на града Йорданка Фандъкова също е поискала целево финансиране от държавния бюджет, за да се осигури нормалното функциониране на масовия градския транспорт в София.
Карлос Контрера посочва в писмото си, че без намесата на държавата и помощ за покриване на натрупаните загуби транспортните оператори могат да се окажат в положение да не са в състояние да осигурят нормален превоз на столичани.
Според председателя на комисията по транспорт в Столичния общински съвет до момента София е успяла да балансира системата и сама да се справи с кризата, но в следващите месеци това няма да бъде възможно. В писмото до министерство на финансите се казва още:
„Епидемията КОВИД-19 доведе от март месец 2020 г. до сега до значително намаляване на пътникопотока в обществения транспорт по редица причини: мерките за спазване на дистанцията; предпочитанието на хората да не посещават места, където има струпване на хора; намаляване на икономическата активност; преминаването на учениците в дистанционна форма на обучение; периодите, в които не работеха детските градини и яслите; въвеждането на работа от вкъщи, прилагано както от държавни/общински институции, така и от частния сектор. Това са само част от причините, довели до чувствителното намаляване на пътниците в обществения транспорт. Отделно от това с цел опазване на здравето по време на извънредното положение контролът беше преустановен, като към настоящия момент контрольорите изпълняват функцията на кондуктори. Причината за това е забраната за продажба на билети от водачите – мярка, която беше взета в началото на извънредното положение с цел запазване здравето на им и недопускане на клъстерно заразяване по депа и гаражи.
Това води до постепенно формиране на просрочия на задължения към доставчици, като към края на годината необходимите средства за покриване на тези задължения на „Столичен автотранспорт“ ЕАД, „Столичен електротранспорт“ ЕАД и „Метрополитен“ ЕАД ще бъдат приблизително 15.5 млн. лв. (данните за м. ноември, съответно за м. декември 2020 г. все още не са налице).
Настоящата ситуация, особено след въвеждането на новите и по-строги мерки, поставя под риск нормалното финансиране на общинските транспортни дружества. До момента операторите чрез преструктуриране на разходите и с помощта на Столична община успяват да обезпечат нормалната експлоатационна дейност, в т.ч. изплащане на заплати на работниците и служителите и плащания към доставчиците за материали и ремонти. Тенденцията за намаление на приходите обаче води до нарастване на дълговете им.
Поради това, ако не се получи целево финансиране от държавния бюджет, съществува реален риск транспортните дружества да не могат да изпълняват нормално транспортната задача. Това от своя страна ще наложи ревизиране на разписанията и съкращаване на курсове, закриване на или сливане на линии с цел оптимизация на разходите. Със сигурност това е непопулярна мярка и ще срещне сериозен обществен отпор и то с основание. Промяната на разписанията от своя страна ще доведе до по-малък брой курсове по линиите и по-големи интервали на движение, което от своя страна ще доведе до струпване на хора по спирките и в пътническите салони на превозните средства, което абсолютно ще обезсмисли мерките за спазване на физическа дистанция.
Липсата на средства може да доведе и до редица съдебни дела срещу операторите от техни контрагенти, което свързано с допълнително разходи, налагане на запори и възбрани, а това ще смути нормалното функциониране на градския транспорт в София. Под въпрос е и ритмичното, без забавяне, изплащане на възнагражденията на работещите в обществения транспорт, което ще породи сериозно и справедливо социално недоволство.“
Карлос Контрера заявява още:
Ако държавата не помогне сега, в следващите месеци размерът на недофинансирането ще се увеличи. Към момента недостигът е 15,5 млн. лв. В един момент общинските транспортни дружества просто ще спрат работа, защото няма да могат да се издължат на работниците и доставчиците.
Възможните варианти са няколко: транспортът в София въобще да спре, да разредим разписанията, което ще доведе до огромни проблеми и обществено недоволство или държавата да ни помогне сега, докато търсим варианти да стабилизираме системата.
Казвам го сега, защото хората трябва да знаят истината. Аз не я спестявам. Ако София не получи помощ от държавата, напълно е възможно да се наложи да редуцираме градския транспорт до степен, че все едно нямаме такъв. Това е негативният сценарий. Ако не може да се плати на работниците и служителите и на доставчиците, точно към това вървим.
От месец октомври тече комуникация с Министерство на финансите. Да се надяваме, че държавата няма да допусне криза в столичния транспорт.
Времената са трудни, общината близо година сама се справяше, но няма да издържим още дълго. Без помощ от държавата сега, в следващите месеци ще се наложи да спрем линии или да обединяваме такива. А след това и да закриваме. Това е негативният сценарий. Хората няма да са доволни, но ако не се осигурят средства, до там ще стигнем. Истината трябва да се казва..., се допълва в съобщението.
Последвайте канала на
Свързани новини
Ахмед Ахмедов "скъса" мрежата на Хебър
България се натресе на тим с куп играчи от Висшата лига за влизане в дивизия "В" на Лигата на нациите
Жребият в Лигата на нациите определи: ще има повторение на последните два изцяло европейски финала на световни първенства
България не успя да преодолее Черна гора, следва челен сблъсък в Ботевград
Станислав Генчев: Бяха тежки дни!
Илиан Илиев: Ирландците не бяха моят най-предпочитан противник
Коментари 8
Добави2020.12.11 | 10:58
2020.12.11 | 10:16
2020.12.11 | 10:16
2020.12.11 | 10:06
2020.12.11 | 09:58
2020.12.11 | 09:22
2020.12.11 | 09:09
Добави коментар
Водещи новини
Борисов би 6 часа път, за да почерпи на банкет в Дулово: говори за Шенген и се самопромотира като евентуален премиер
22 ноември 202419:17
Божидар Божанов (ДБ): С ПП имаме различни оценки на рисковете
22 ноември 202421:26
Калин Стоянов: Определени хора могат да бъдат определени като политически лицемери - това лъсна
22 ноември 202421:31
Тошко Йорданов: Кандидатурата на Силви Кирилов е спасителен пояс не само за българското общество, но и за парламентаризма
22 ноември 202421:47
Елена Поптодорова не вярва нещо да се обърка по пътя ни към Шенген
22 ноември 202420:25
Водещите новини! От март 2025 г. България ще влезе в Шенген? Кремъл: Изстрелването на хиперзвукова ракета е предупреждение към Запада (и още…)
22 ноември 202419:08
Путин разпореди серийно производство на ракетите „Орешник“
22 ноември 202419:38
Зеленски: Светът трябва да даде сериозен отговор на Путин
22 ноември 202422:50
Директорът на ЦЕРН д-р Фабиола Джаноти: Без науката - не можем да спасим света
22 ноември 202422:05
2020.12.11 | 11:33