Политолог: Великото време на илюзиите свърши

Борис Попиванов е роден на 20.07.1981 в София. Завършва Първа английска езикова гимназия в родния си град (2000). Има бакалавър по политология в СУ "Св. Климент Охридски" (2004), профил "Политическа теория и политически процес". Автор на изследването "Новият избирател" (2007), както и на статии в областта на политологията - сп. "Наука", "Ново време", "Списание на БАН". Носител на Първа награда от Третия национален конкурс за есе "Цветан Стоянов" (2005). Рецензент на нови книги за в. "Култура".

Г-н Попиванов, миналата неделя се навършиха 30 години от падането режима на Тодор Живков. Всички говорят за свободата, която са получили, но успя ли българинът да се отърси от носталгията си по социализма?

Носталгията по социализма е феномен във всички държави от бившия Източен блок. В Германия дори имат специален термин, Осталгия, или на български носталгия по изтока, по времената на Източна Германия. На мен ми се струва съвсем нормално. Хората изпитват сантименти преди всичко към младостта си - кой не ги изпитва! И на следващо място към спокойствието и социалната сигурност на реалния социализъм. В годините на демокрацията мнозина загубиха нещо много важно - способността да планират живота си и да не живеят в постояннно напрежение за утрешния ден. Но капитализмът е точно това, борба и напрежение. Каквото поискахме, него получихме. Годишнината от 10 ноември трябваше да бъде предупреждение към днешните политици, че не бива да допускат голям брой български граждани да остават зад борда, без подкрепа, без държава, без шанс и перспектива. Политиците обаче предпочетоха да приемат 10 ноември само като повод за спор кой какъв е бил преди паметната дата. Централната тема, за бъдещето на българското общество именно като общество, като солидарност, отсъстваше.

Много се говори за ролята на Десните в лицето на СДС тогава. Къде са днес онези лидери, които вдъхнаха надежда на българите?

30 години е доста време. Те са две трети от онези 45 години, които според лозунга на самия СДС стигаха. Почти никой от тогавашните изразители на промяната, дори вече покойните, днес не вдъхва надежда, ентусиазъм, не служи за морален светофар. А и днес на тяхно място не дойдоха други. Изглежда, всяка епоха си има особености. Преди 30 години бе великото време на илюзиите, и обществото раждаше лидери на илюзиите. Сега фабриката за илюзии е затворена. Понякога пускат по някой цех, за да излезе пореден спасител на нацията с няколко процента подкрепа, но истински пробив не е очертан. Това е така, защото българският политически елит е в твърде голяма степен преплетен в мрежите, интересите, зависимостите и външните си ангажименти, за да покаже лидерство и умение да води хората. Поне засега.

А разми ли се лявото и дясното у нас след като СДС се разцепи?

Лявото и дясното се размиха и без ценната помощ на СДС. Този процес датира поне от времето, когато левицата прие плоския данък. Оттогава избирателят храни подозрението, че леви и десни споделят сходен дневен ред и се разминават единствено в нюансите. За мнозинството българи политиката, която се води, е свързана със самообогатяване, корупция и грабеж. Но те не виждат уверени, категорични носители на алтернативна политика. Често пъти преди избори се заражда надеждата, че БСП все пак може да бъде носител на такава алтернативна политика, но тези надежди обикновено бързо угасват. Ръководството на БСП има да извърви доста път, за да покаже, че е възможна, не само на думи, лява политика като принципно различна от дясната. Защото дясна политика си има. Проблемът на българския преход не е, че ляво и дясно се разбъркаха като колода карти в ръцете на опитен мошеник, а че лявото стана дясно.

Навършват се 30 г. от свалянето на Тодор Живков от власт

Направи ли Ви впечатление, че в предизборната кампания много се наблягаше на антикомустическата реторика?

Да. Това е обичаен израз на безпомощност. Когато нищо не можеш да предложиш днес, развяваш призраци от миналото. Антикомунизмът у нас отдавна е професия, не политическа платформа. Според мен антикомунистическите приказки имаха съвсем конкретна изборна цел - да убедят симпатизантите на "старата десница" да гласуват за кандидатите на ГЕРБ. А пък "старата десница" поде темата, за да не изглежда по-малко антикомунистическа от управляващите и да не загуби привърженици. Тези "гримаси от старите ленти" по никакъв начин не ни приближават към по-смислена общинска политика. И да пазим, и да местим, и да събаряме, и да опаковаме Паметника на Съветската армия в София, няма да напълним хладилниците си. Пък и без това няма нищо да предприемем от страх, че Москва ще ни удари по главата.

Отбелязахме и падането на Берлинската стена. Вие бяхте в Германия, където бяха главните чествания на тази дета. Световните лидери си благодариха едни други за съвместната борба, за общите усилия. Струва ли Ви се обаче, че днес светът е по-разделен?

Германия наистина има какво да празнува, защото онези събития ѝ донесоха национално обединение. Само че остава проблемът с реалното разделение. За 30 години източните и западните провинции не са се изравнили като стандарт на живот и възможности. Регионалните избори в Тюрингия са показателни - на първите две места са Левите и "Алтернатива за Германия". Ето съвсем ярък пример за разделено общество, в разделена Европа, в разделен свят. Европа не е в състояние да се самоопредели спрямо Америка и Русия и докато това не стане не може да се превърне в полюс на новия многополюсен свят. Европа по стар навик отлага и чака кой знае какво - Тръмп да го свалят, или Путин да се успокои - но времето не работи за нея. Без да реши вътрешните си противоречия и без да покаже собствен профил на глобалната сцена, Европа няма да стане геополитически фактор на бъдещето.

Коментари

  1. 2019.11.15 | 00:31

    Жителство, открит лист до границата, Чужбина през крив макарон, десет години чакаш за лада, задължително разпределение на работа, бордеро от някой моряк или работил в Либия за едни дънки от корекома, всеки милиционер може да ти тегли един бой безнаказано ей тъй, щото не те е харесал, празни магазини, където от време на време "пускаха" банани или портокали, евентуално луканка от командировка в София... Единственото хубаво беше, че бяхме млади...

  2. 2019.11.14 | 13:19

    "Фабриката за илюзии" отдавна я затвориха.

  3. 2019.11.14 | 13:18

    Я кажете на тоя какви са били мама и тате му, моля. Помним кои можеха да учат в английската тогава. Нямаше едно случайно хлапе, все на хора можещи да ходят по посолства и легации в чужбината, проверени другари.

  4. 2019.11.14 | 11:15

    А бе не знам,но тогава всяко лято ходих семейно на почивка на морето за 14 дни,а сега ако отида за 2-3 дена и то само с жената- ще е щастливо събитие...,щото не стигат паричките...

    1. 2019.11.14 | 13:15

      Абеи аз незнам, но тогава чакахме по 20 години да ни излезе бордерото за да купим руска 'кола'. За цветен тележизор стигаха 2-3 години чакане. А сега всеки има не по-лоша таратайка от руските боклуци и може да я смени когато пожелае. Имаме по 2-3-4 телевизора, компщтри .... Един пиклив Правец 82 струваше половин нова кола. Телефони имаше по 2-3 във вход на блок. Банани само по коледа. Нещо си забравил за това май?

    2. 2019.11.14 | 12:38

      Щот си прост !

      Умните и можещи хора, работят добре и печелят достатъчно, че да отидат и на почивка !

      Полуграмотните, които ниле умеят нищо като хората, са вечно недоволни !

      Точно те са тези, които имат носталгия по комунизма !

      По времето на комунизма, се взимаше от можещите и се даваше на неможещите !

      За това и комунизма фалира !
      Всички ( с изключения на отбраните БКПрестъпници ) станаха еднакво бедни !

  5. 2019.11.14 | 12:58

    Стое ти си оставаш заклет Вавилонец - копеле сатанистко!
    Истината не е времеенна а Вечносъществуваща, Абсолютната истина Господ Иисус Христос - Победителя на смърта дявола и ада! Този който ти заклети вавилонецо мразиш, но за омразата си и ще шолучиш " възнаграждение

  6. 2019.11.14 | 11:07

    СОЦИАЛИЗМЪТ БЕШЕ ЕДИН КЕНЕФ ОТКЪДЕТО ИЗПЪЛЗЯХА МУТРИТЕ НАСРАНИ

  7. 2019.11.14 | 10:49

    Ха, 81 набор, знае той какво е било, пикльо

  8. 2019.11.14 | 10:37

    АНТИКОМУНИЗМЪТ Е ПРИЗНАК НА ЗДРАВО ОБЩЕСТВО. КОМУНИЗМЪТ Е ВИД ТЕРОРИЗЪМ.

  9. 2019.11.14 | 10:37

    Типичен социалистически тъпанар цвилещ възхвали за престъпния комунистически режим, на хранилска на руското посолство вероятно.

  10. 2019.11.14 | 10:35

    БЕШЕ ВЕЛИКОТО ВРЕМЕ НА МЕЧТИТЕ. ВРЕМЕТО НА ИЛЮЗИИТЕ БЕШЕ ПРЕДИ ТОВА - 45 ГОДИНИ СОЦИАЛИСТИЧЕСКИ ХАЛЮЦИНАЦИИ.

  1. 1
  2. 2

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Политика

още

Анкета

Одобрявате ли идеята независим прокурор да разследва главния прокурор?

Одобрявате ли идеята независим прокурор да разследва главния прокурор?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.