С промяна в закона - НС оневинява пешеходците при катастрофа на "зебра"

  • 13 януари 2017 06:43

  • 14381
  • 6
С промяна в закона - НС оневинява пешеходците при катастрофа на "зебра"
© Novini.bg

Пешеходците да бъдат освободени от отговорността да се съобразяват със скоростта и разстоянието от приближаващата се кола, когато пресичат на "зебра".

Това предвижда промяна в Закона за движение по пътищата (ЗДвП), внесена от депутата от ГЕРБ Нели Петрова и приета от транспортната комисия в парламента на първо четене. Не отпада задължението човек да се оглежда и да внимава при пресичане. Новите текстове са предизвикани от серия скандални присъди срещу шофьори, убили хора на пешеходна пътека, и тълкувателното решение на Върховния касационен съд (ВКС), с което бе определено, че пешеходецът също може да носи вина при произшествие на "зебра". Преди няколко месеца ВКС намали присъдата по делото за смъртта на дъщерята на Петрова - Лора. Тя бе блъсната от моторист на пешеходна пътека във Варна през 2011 г. Аргументът на съда бе, че момичето е съпричинител на катастрофата, тъй като не се е огледало, преди да стъпи на пешеходната пътека. Решението доведе до голям скандал, а правосъдният министър Екатерина Захариева и главният прокурор Сотир Цацаров поискаха тълкуване на закона, тъй като в някои случаи съдилищата решаваха, че пешеходецът има вина, а в други - не. Ако предложенията на Петрова бъдат приети, решението на ВКС на практика ще изгуби сила, защото то тълкува закона в предишния му вариант.

Все още обаче не е ясно какъв ще е крайният вариант на текста. Шефът на КАТ Бойко Рановски заяви, че между двете четения в зала се очаква да настъпят промени. Причината е, че правилникът за прилагане на закона разделя пешеходните пътеки на два вида. Едните са т.нар. зебри, които са ясно обозначени с маркировка, знак или и двете. Другият вид са пешеходни пътеки, които не са очертани, а са логично продължение на тротоарите и банкетите върху платното за движение. Обикновено те са на по-рядко използвани кръстовища. Рановски заяви, че е призовал депутатите да уточнят в кои случаи ще се прилага законът, ако бъде приет. "Ако пътеката е маркирана, сигнализирана, действително там пешеходецът трябва да е с предимство и да не носи отговорност", каза Рановски. В другия случай обаче и шофьорът, и пешеходецът трябва да се движат с еднакво повишено внимание.

Въпреки че ВКС не бе единодушен, мнозинството реши, че пешеходецът може да има вина за катастрофата дори ако шофьорът е карал с превишена скорост. Против бяха председателят на ВКС Лозан Панов и съдия Севдалин Мавров, който участваше в състава по делото за смъртта на Лора и тогава също бе против. "Не може да се изисква от пешеходците вярна преценка за всички характеристики на приближаващи МПС, които могат да рефлектират върху спирането им преди пешеходната пътека. Още по-малко да са в състояние да преценят скоростта им на движение поради възрастови особености, житейска зрялост, умствена недоразвитост, болестно състояние, умора, разсеяност и др., предвид задължението на водачите на МПС да се движат с разрешена скорост и да намалят на местата от пътното платно, обозначени с пешеходни пътеки", записа в мотивите си Мавров.

Друга промяна, която се очаква депутатите да гласуват, е за отпадането на затъмнените стъкла. Тя бе приета с последното изменение на ЗДвП, но предизвика бурна реакция от страна на търговци на фолио за автомобилни стъкла и шофьори и вероятно ще отпадне дни след влизането си в сила. Промяната забранява затъмняването на задното панорамно стъкло. В социалните мрежи и форуми обаче се появиха възражения, че в много от случаите стъклата са затъмнени фабрично. Последните промени в закона трябва да влязат в сила на 21 януари, пише в. Сега. Сред множеството нови текстове са тези, които предвиждат сваляне на номерата на нарушители по пътя. Мярката обаче ще важи само за собствениците на колите, което спасява от санкция шофиращите лизингови коли.

Последвайте канала на

Филип Епитропов
14381 6

Свързани новини

Коментари 6

Добави коментар
Румен

2017.02.10 | 07:56

6
Колкото повече затягат контрола и дават предимство на пешеходците, толкова повече блъснати хора ще има. Не стига, че сега не се оглеждат преди да пресекът, ами вече дори не им е било задължение да го правят. Тази държава се чуди как да ни избие един по един. Разберете хора не всеки път човека зад волана може да спре и това може да провали както неговия така и чужд живот!
FM

2017.01.24 | 23:28

5
Закон създаден и приет от Лумпени, бездарници, нескопосници и прочие. Закон създаден и приет от визсшисти. България е в това положение от безхаберници, от абсолютни Цървули.

2017.01.16 | 15:58

4
при това положение ..ще се видят бавно разхождащи се "туристи",разглеждащи зебрите внимателно, изучавайки ги и през това време говорене по телефоните ,четящи вестници ,червейки устни и полагане на сенки и фон дьо тен ,даже може и фотьойли да се отпочине на въздух -бензинов и нафтов..
Pe60

2017.01.16 | 15:57

3
Другият вид са пешеходни пътеки, които не са очертани, а са логично продължение на тротоарите и банкетите върху платното за движение. spor s shofior za logichno produljenie na trotoar.... vikame KAT.... 5 patrulki s katajii kazvat che TAKOVA NESHTO NE SUSHTESTVUVA i shofiora ako me butne kato peshehodec presichasht malka kvartalna prqka dokato se dvija ot trotoara na bulevard TOI NE E VINOVEN

2017.01.16 | 15:56

2
KURTCHO NEGRAMOTEN S KAKVA SKOROST TRYABVA DA SE DVIJICH NA PECHOHODNA PUTEKA
Mi3xDice

2017.01.16 | 15:56

1
Нов бизнес за циганетата!

Добави коментар

Водещи новини