Критерият "най-ниска цена" не е най-добрият за строителството на пътища

  • 08 март 2023 10:27

  • 400
  • 2
Критерият "най-ниска цена" не е най-добрият за строителството на пътища
© Бг он аир

Големият проблем в строителството и нередностите в целия пътен сектор е в начина на възлагане и контрол на строителството на пътищата. Това съобщи регионалният министър Иван Шишков. 

"Няма как да не се съглася с тези твърдения като виждаме, че участъци, построени преди 5-6 г., са в лошо състояние. Проблемът не е само в проектирането, но и в контрола", заяви експертът от Европейския център за транспортни политики Диана Русинова в студиото на "България сутрин".

Тя е категорична, че трайно остава усещането, че при строежа на пътища се пести и има неадекватно поддържане. 

Шишков: Състоянието на пътищата е такова заради начина на възлагане и контрол

"Всичко се случва, защото може. Никой в България не се трогва, че нещо не е проектирано правилно, че се краде. Само Европейската прокуратура реагира. В България единственият критерий през последните години стана този за най-ниска цена. Другият - оценка на техническото предложение, също е хлъзгав", добави Русинова.СВЪРЗАНИ

Още през миналата година са дефинирани 5 основни проблема, свързани с некачествените пътища в страната, обобщи председателят на УС на Научно-технически съюз по транспорта инж. Ясен Ишев.

"Нашите пътища се амортизират толкова бързо, защото имаме остаряла нормативна база, която изчислява пътните конструкции. Тя е от 1987 г, с последна редакция от 2003 г. Второто е товарите, които изчисляваме, те са с около 40% по-високи. Автомагистралите се изчисляват за 11,5 тона на ос, в момента минават над 15 тона на ос. Нашите пътища не се строят качествено и при спазване на технологията, има занижен контрол и няма адекватно поддържане", заяви инж. Ясен Ишев пред Bulgaria ON AIR.

Експертът е категоричен, че е нужна законодателна промяна. Също и, че критерият "най-ниска цена" не е най-добрият. Препоръча да се проверяват търговете и кой ги печели.

"Виждаме, че едни и същи изпълнители са на големите инфраструктурни обекти и качеството не е добро. Надзорът няма ангажимент да ходи и да проверява как са вземани пробите. Ако това се въведе, дано в тази посока да се подобри качеството", коментира инж. Ишев.

Диана Русинова съобщи, че са направени щателни проверки на пуснатия за движение тунел при столични квартал "Люлин".

"6 проби са взети от тунела, всяка една шахта сме я измерили, нито една не тропа. Денивелацията е до 2 см, шахтите са изградени с много старание, надзорът там, ако сега го повикате, ще каже какво е правено в това съоръжение. Огледахме и за течове, имаше и такива спекулации, огледахме осветлението със специален уред, светлоотразителност на маркировка и знаци. Надзорът там си е свършил работата. Той трябва да е барометър за състоянието на ремонта и когато има проблем да се намеси", заключи Русинова.

Последвайте канала на

Радина Лазарова
400 2

Свързани новини

Коментари 2

Добави коментар

2023.03.08 | 11:53

2
Търговете се проверяват непрекъснато! И кой да ги печели, някой, който продава гащи и чорапи, той ли? всички дружества си имат сфера на дейност и това е основният им бизнес, естествено, че едни и същи ще ги печелят, щом се занимават с тази дейност!
PaulaFox

2023.03.08 | 11:17

1
❤️Здравейте) Казвам се Паула, на 23 години съм) Бъдещ секс модел 18+) Обичам голите снимки) Моля, оценете снимките ми на ➤ Ja.cat/id369032

Добави коментар

Водещи новини