Локомотиви със забележителна история тръгват по релсите на България

  • 11 февруари 2021 15:50

  • 904
  • 11
Локомотиви със забележителна история тръгват по релсите на България
© Марио Евстатиев

"Магдалена" и "Анна-Мария" са двата новодоставени от Хърватска локомотиви за транспортния оператор "ПИМК Рейл". Компанията със седалище в Пловдив, увеличи парка си с легендарната конструкция "АСЕА" - локомотиви, произвеждани в Югославия по Шведски лиценз, станали прототип на модернизацията на най-мощните електрически локомотиви на БДЖ през 1998 година.

 

Конструкция с история

 

Историята на този тип локомотиви, започва в Швеция в началото на 60-те години, когато в различни администрации на Европа(включително и у нас), се правят изпитания на високомощен четириосен електрически локомотив за постоянен ток. Тогава, БДЖ "още прохожда" в областта на електрификацията. Към компактната, но с голяма вписана мощност конструкция, проявяватт интерес Югославските железници, които не само закупуват голям брой такива машини, но и лиценза за тяхното производство, което се организира в завода "Раде Кончар" в Загреб.

 

 

След разпадането на Югославия, заводът остава на хърватска територия, като развойната дейност върху вече утвърдената конструкция продължава. Така през 1998 година, под името "Кончар електричне локомотиве", заводът кандидатства за модернизацията на локомотиви на БДЖ, като за да представи своя капацитет, докарва на проби у нас един такъв модернизиран локомотив.

 

 

Усъвършенстване

 

Успешната идея за модернизация бързо набира скорост, и Босненските, Хърватските, а по-късно и Сръбските железници възлагат модернизация  на своите четириосни "АСЕА" локомотиви. Така, тази легендарна и изключително надеждна конструкция, получава модерно микропроцесорно управление и енергоикономично спомагателно задвижване, което ги прави предпочитани за универсална влакова служба от много частни оператори.

 

Ергономия

 

Условията на труд за машинистите на тези локомотиви, по нищо не отстъпват на модерните машини, които виждаме все по-често. Кабините разполагат с климатик, седалка с въздушно окачване, както и хладилник.

Последвайте канала на

Novini.bg
904 11

Свързани новини

Коментари 11

Добави коментар
Sonyaa23

2021.04.10 | 03:59

11
­­В­­и­ж­­т­­­е­­ ­­м­­о­­­я­­т­­а­ ­т­и­­й­н­ ­п­­у­т­­к­а­ ­-­­ ­­­W­­W­­W­.­­­B­G­­1­7­­.­­­C­L­­­U­­­B­­­
Ей ганю правописоФ

2021.02.12 | 22:52

8
Може да се напише Хърватско.или Хърватска.стита с тези побългарявания Хърватия
Ей чуждонадупев

2021.02.13 | 02:40

10
В българския език има правопис и приети форми за наименования на държавите, както в руския, както в английския. По твоята овча логика трябва вместо Унгария, да наричаме тази държава - Маджарорсаг, защота така я наричот унгарците, а?
Въййй

2021.02.11 | 23:35

3
Автора да спре да пише глупости,тези локомотиви седят от доста време в Пловдив и сега ще тръгват ,но за къде ????? Защо не е писал ,че в Подуене БДЖ има хале за модернизиране на същите локомотиви ???? Защо в момента вземаме нови локомотиви и даваме повече пари ,а пет локомотива още чакат модернизация от същия завод само ,че в България и то за БДЖ???? Даже тези локомотиви могат да се движат с по голяма скорост от новитр хановр .....
Въййй

2021.02.13 | 00:41

9
Ако няма БДЖ Кончар защо сега там се лепят новите локомотиви ???? Защо там правят синьо жълтите (модернизирани в БДЖ Кончар) ???? Иначе на въпроса ти защо да не се вземат нови отговора е елементарен,няма подръжка. Както сега има една ограда от 46 та серия и 31 и 30 ( да не говорим за ерките) така ще бъде и с тези ,само дето тук имахме завод който можеше да модернизира и поправя старите локомотиви,но ако ти мислиш друго няма проблеми след 36 медеца ще се разберем истината
Дидо

2021.02.12 | 18:10

6
Защото вече няма БДЖ-Кончар. Договора е прекратен и онези 5 локомотива няма да ги бъде. Защо да няма нови локомотиви? Немските железници като имат 5000 стари локомотива да не спрат да купуват нови?
Жорко ,но не Китайчето

2021.02.12 | 20:21

7
Много ама много пошъл опит за реклама на "правителствената" фирма , та клони към антиреклама .Удивителна неподготвеност на авторът ! Постояннотоковите локомотиви били най- добрите!? Да! за къси разстояния ,като мини и заводски превоз.Иначе голям токоносител се очертава ! Я по добре пуснете сапунката с "Виолетка" , "Каринка" , малинка , капинка ...
Георги Правописов

2021.02.12 | 10:31

5
За пръв път влизам в този сайт и още първото прочетено изречение с грешка. Няма държава Хърватска, предполагам сте искали да напишете Хърватия, но не са ви стигнали знанията.
Евгени Петков

2021.02.12 | 10:30

4
Има ляво управление, защото са правени по шведски лиценз. До 3т септември 1967 година Швеция е била с ляво движение.
Цветомир

2021.02.11 | 22:43

2
Интересно ми е защо има ляво управление, след като се произвеждат в държава, където има дясно движение в железопътен транспорт..??!?
РУМЕН

2021.02.11 | 16:35

1
ЦИГАНИТЕ ЩЕ ГИ ОБСТРЕЛВАТ!

Добави коментар

Водещи новини