NO airbags! Ние мрем като мъже!

„В България броят на автомобилните катастрофи не е много различен от средния в Европа, само че по брой жертви сме на челно място“.

Това изречение, само по себе си, е вледеняващ повей „реалност“. Толкова сме изостанали, че вече коства животи. 

Мисля, че е много по-„патриотично“, вместо да се бием с Македония за това на кой му е по-голям и да правим буря в чаша вода, да вземем да направим нещо по въпроса да не умират българи, например. Струва ми се по-патриотично, а!

Колите, които се движат по българските пътища, са отчайващо зле; не само са стари, а и са неподдържани. Българинът няма пари, а когато има, предпочита да ги даде за друго, а не за безопасност, сигурност, нови гуми, нови спирачки, катализатор, точно както, когато се чувства зле, не ходи на лекар и не ги дава за лекарства или каквото и да е друго разумно нещо. Дава ги за дрехи, храна, в мола, в кръчмата, накрая парите му изтичат през канала или в кофата. 

Ако утре, на пешеходна пътека ме прегази щайга с отказали спирачки, няма да ми пука дали в учебниците на всички народи и нации по света пише, че българите са голямата работа и са дали на света азбуката, културата и мекиците с боза! Пет пари не давам за фалшивите патриотарски бръщолевения, ако „сега“ и „тук“ са ми средновековни. Какво ме вълнува, че сме били дали нещо (драги патриоти!) на света преди 1000 години, след като днес и тук живея в най-бедната, най-мръсната и пълната с най-много непукисти държава, в която хората се тровят с изгорели газове и се пребиват по пътищата, щото колите им са на по 25-30 години и са поддържани с тиксо и тел?!?

Финансова „инжекция“ може да махне „убийците“ от пътя

В Европа (на която обичате – по патриотарски – да се подигравате) има организирани програми за финансова помощ, когато хората пожелаят да си сменят старата кола с нова. Помагат им с хиляди евро на човек. В България това предложение е правено, правено, правено… никой не обръща сериозно внимание. Все нещо друго е по-сериозно, по-важно, по-страшно. Я, македонците ще ни крадат историята, я някой ще прокарва джендър закони, я нещо друго, къде-къде по-важно от живота и здравето на хората, в което да се съсредоточите, сякаш битието ви зависи от него! 

От Асоциацията на автомобилните производители са изчислили, че една инвестиция от бюджета – от 50 млн. лв. – ще е достатъчна за първата вълна от подмяна на автопарка. 50 милиона могат да гарантират намаляване на смъртността по пътищата и замърсяването на въздуха, който всяка година зимата го виждаме, докато го дишаме, и за който всяка година ни обещават, че ще направят нещо „иновативно“, за да го изчистят, а най-иновативното, направено досега, е новата форма на обещанието…

50 милиона… 

От гледна точка на домашния ти бюджет – немислимо огромна сума. От гледна точка на държавния обаче… капка в морето. Но…

… НО! По-важното е, че ако се направи тази инвестиция, в бюджета ще се върнат 70 милиона – при покупката на новите коли ще постъпят от ДДС и други данъци и такси и ще отидат ДИРЕКТНО В БЮДЖЕТА. Даваш 50, получаваш 70… ми звучи като печалба. Значи дори и разход няма да има. Тоест какво липсва? Желание? Или има страх, че ако обявят подобна програма, ще се появи някой популист, който да промива мозъка на Ганьо, като му обяснява, че му харчат данъците за лигавщини? Да, най-вероятно ще има такива, даже можем със сравнителна точност да ги посочим отсега кои ще са „героите“ популисти, които ще яхнат вълната. Но… трябва и смелост за вземането на решения, защото не само един гол имидж движи политиката. А и спасените животи са по-добър имидж. 

Ако аз съм служител във фирма и мога да инвестирам 50 лева в сделка, от която да изкарам 70 лева, аз би трябвало да го направя, нали? Така сочи логиката. Стига… да ми пука за фирмата обаче.

А не само да чакам далаверката с бонусите и да свия от служебната нафта, докато не ме гледат, нали?

Защо ресторантите и хотелите получават от кризисните COVID фондове още и още, и още, и още, а не се субсидират сектори, които създават условия за безопасност? Разбира се, кръчмите са важни (не дай си Боже, някой да каже друго!), но безопасните пътища също не са за пренебрегване. Или…? 

И докато всички се оплакваха, че 2020 г. е докарала криза, която ги е ударила, мерките, карантината и т.н. са унищожили бизнес, икономика, хората си скубят косите, на ръба сме вече, Апокалипсисът чука на вратата, гладът ни гледа в очите, то…

… се оказва, че българинът през тази година си е купил ПОВЕЧЕ коли отколкото миналата. 136 ХИЛЯДИ повече от миналата година! Народе???? А кризата? А гладът? Нали не искахте да спазвате мерките, защото си изгубихте спестяванията, останахте гладни? 1,7 милиона нови регистрации на коли. 136 хиляди повече от миналата година. Както се казва: „какво, по дяволите…?!?“

Само че става дума за коли на по над 20-годишна възраст. Тоест не минава и извинението: „ама те богатите си ги купуват!“ 

Не, не са те. Богатите не си купуват дрънгели на по 20+ години. Значи пак масовият нашенец е извадил парите от бурканите изпод леглото, дето уж ги няма, дето уж кризата ги изяла, и дето щеше да мре от глад, докато спазва мерките против COVID разпространението. 

Извади „кризисните“ пари и отиде да си купи щайги, които бълват газове и които трепят хора по пътищата, защото НЕ САМО че нямат адекватни системи за сигурност, но и спирачки вече не са им останали. Дилърите вкарват катастрофирали боклуци от Италия и от две щайги сглобяват една и ти я продават с усмивка на уста и пожелание за успех в живота! 

Патриотично ми е! Не знам за вас. 

От Асоциацията споделиха още една „чудна“ новина: автопаркът продължава да остарява. Средната възраст се вдига още и още. А мислехме, че няма накъде още. Още малко и… ще сме на ръба средната възраст на автопарка ни да стане годна за регистрация като „ретро“. 

Не е смешно. 

***

Има и още една чудесна идея от Асоциацията, която ще разруши много от основите на сивия и черния сектор. Да се въведе единен електронен регистър, в който да се вкара нещо като „досие“ на всяка кола. И да не може да ти продават „новичка“ кола на 20 000 км, а тя всъщност да е бивше такси на 790 000 км. И сервизите да са задължени да вкарват в регистъра дейността си, за да се обновяват „досиетата“, за да няма измами с катастрофирали коли, които се представят за здрави. Само че…

… само че – за целта, бизнесът със сервизите трябва да излезе от сивия сектор. На въпроса „как“, от Асоциацията отговориха, че от бизнеса трябва да разберат най-после, че животът и здравето на хората са по-важни от печалбите. Което беше чудесно… за мене, имам предвид, защото не се бях смял така хубаво от месеци. 
 

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Общество

още

Анкета

Кога трябва да се проведат парламентарните избори?

Кога трябва да се проведат парламентарните избори?

Избрано от Интернет