Мерките срещу коронавируса не трябва да останат лош сън, а прозорец за възможности

Мерките срещу коронавируса не трябва да останат лош сън, а да бъдат прозорец за възможности,защото те успяха да събудят изконното чувство у хората да търсят природата и да внимават за здравето си, каза в интервю за БТА Калин Василев, доктор по биология, завършил генно инженерство в Кембридж.

Живеем в една сурова реалност, в която COVID-19 не е нито първият, нито последният вирус, нито ще е последната пандемия, последвала от установяването му, посочи той.

Ако оставим този вирус настрана, най-големият следващ проблем, който се заражда е антибиотичната резистенност на бактериите. В това са убедени учени от всички медицински среди. Факт е, че от използването, често пъти безразборно, на много антибиотици, в световен мащаб са се появили бактерии, които са резистентни и са възможната следваща опасност, смята специалистът.

Психолог: Има повишаване на нивото на тревожност сред хората

Винаги ще има нещо следващо, което е плашещо за човека и неговото здраве. В момента, след това, което преживяхме с ограниченията заради COVID-19, ние имаме един прозорец на възможности.

Този прозорец е отворената опция да изградим силно и здраво тяло, за да сме готови за следващия вирус, бактерия или друга заплаха, каза Калин Василев.

През 2014 година Калин Василев и група съмишленици създават сдружението "Велико Търново Рънс- движение и здраве за всеки". Първоначално като група в социалните мрежи, която е следвана от повече от 30 хиляди души, а впоследствие - множество от реални иницативи, в които са участвали над 35 хиляди ентусиасти в походи сред природата, разчистване на екопътеки и исторически паметници, социална и обществена ангажираност, груповови упражнения по йога, народни танци, велопоходи.

Калин Василев отбеляза, че една китайска поговорка гласи, че хубавите времена раждат слаби хора, а трудните времена раждат силни хора. Тези трудни времена подтикнаха силата в хората да дирят, да търсят.

Когато отнемеш на даден човек нещо, което си е мислил, че му принадлежи, той тръгва да го търси. Фактите показват, че хора, които преди това никога не са излизали сред природата, изведнъж станаха най-големите радетели на тази свобода, казва специалистът. Според него колкото и невероятно да звучи, но ограниченията, са извадили хората от зоната им на комфорт и са ги накарали да се замислят, да усетят най-важната връзка - със семейството и с природата.

Психолог за света след пандемията: Психиката на хората вече никога няма да е същата

За пример той посочи, че край Велико Търново, местности, които са били посещавани само от заклети туристи, изведнъж са се напълнили с хора, открили хълма "Гарга баир", Карталските водопади, Синия вир, екостадиона на квартал "Бузлуджа" и много други места в рамките на града, за които не се е изисквало излизане през КПП-та. Същевременно и преди това, те не са били обект на интерес от местните хора.

Според Калин Василев точно сега трябва да бъде уловен този момент на инерцията, чрез който хората ще продължат да ги посещават, а мисията на сдружението е да поощрява тези инициативи.

Ако през периода на извънредното положение, човек се е върнал в природата заради страха, че са му отнели нещо, сега трябва да продължи да го прави заради обичта, която е създал.

Ролята на групите, които събират хора за природосъобразен и активен начин на живот, е не да се заиграват с чувството на страх, а обратно - да увеличават съмишлениците си, открили природата и обичта, която е възникнала от този контакт, посочи Калин Василев.

Психичните последици за здравето по време на изолацията безпокоят специалистите

Според него движението за здраве вече не е едно от нещата, които опират до това, че ще бъдем по-енергични, работоспособни, позитивни и усмихнати,а подготовка за следващата среща с опасността.

Всяка подготовка е отговорност, когато я осъществим ще бъдем по-малко уплашени от това, което неминуемо ще се зададе, а най-вероятната заплаха е от биологичен вид, подчерта той.

За подготовката е нужно време, стартът е пред очите ни, защото принципът "да действаш, когато ножът опре до кокала" не е добър принцип, смята Василев.

Когато мерките срещу коронавируса от средата на март, станаха факт, те напомниха на хората, колко важни са белите дробове, тогава повечето от хората се сетиха, че не са излизали от офисите и домовете си, не са вдишвали чист въздух с пълни гърди, затова тези, които са осъзнали това напомняне, трябва да не го забравят и да заложат на превенцията, подчерта специалистът.

През 2019 г. организаторите от групата "Велико Търново Рънс- движение и здраве за всеки" са осъществили над 110 събития, а от началото на тази година, до края на февруари събитията са били над 20, от които десет похода на открито, с участието на стотици хора от цялата страна.

От юни инициативите започват с нова сила, а един от най-важните моменти е участниците в тях да възстановят контакта помежду си и доверието, смята Василев.

Клиничен психолог: Използвайте времето за личностно развитие, вместо да се чувствате като затворници

Постепенно, след първото падане на част от ограниченията те са организирали две киновечери в парка, в които са участвали над 70 души, с нужното разстояние и мерките за безопасност.

В момента от групата обмислят боядисване на парапетите на Стамболовия мост, приобщаване на студентската общност чрез различни събития, разработка на маршрута "По стъпките на Велчовата завера" от площад "Велчова Завера" до село Велчево, посветена на 185 години от историческото събитие.

Сред идеите на общността са предложения за нови велоалеи, тъй като и в европейски мащаб, след мерките срещу коронавируса, е отчетено, че велосипедите са транспорт, който от една страна осигурява дистанция, а от друга - дава възможност за въздух и слънце, двата елемента, необходими за справяне с вирусите, посочи още Василев.

Коментари

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Общество

още

Анкета

Каква е причината трета седмица броят на случаите на COVID-19 в България да расте?

Каква е причината трета седмица броят на случаите на COVID-19 в България да расте?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.