Проф. д-р Донка Байкова пред novini.bg: Слабеем с диета само 21 дни

Тя е дългогодишен специалист по хранене и диететика, преподавател в Медицинския университет. Има над 20 години консултативна дейност в своята област и над 550 научни трудове. Заниманията й са предимно в сферата на детското, ученическото и протеиновото хранения и ефекти им върху човешките тела. Казва, че е правила изследвания с над 18 000 опитни животни, което по-късно й помага в работата й в областта на науката „Диететика”. Пред novini.bg тя коментира как трябва да се храним, да се прилагат диетите в края на зимата, когато е сезонът и на много вируси и полезен ли е Житния режим на Петър Дънов, към който мнозина се ориентират през февруари.

В човешкия организъм храната се превръща в хранителни вещества, които модулират нашите обменни процеси. Никога не е късно да се пристъпи към промяна на начина на живот за по-качествено здраве. Това включва и редукция на килограми, ако има такива, натрупани в излишък. Ако теглото е само няколко килограма /до 7/ в повече, човек може да се справи и сам. Ако килцата обаче са доста над 7, е добре да се обърне към специалист, който се основава на конкретните, индивидуални биохимични параметри на всеки пациент поотделно.

Очакват се ужасни проблеми: твърде много хора ще тежат твърде много

Защото при натрупване на много килограми, настъпват метаболитни промени и дисбаланс на биохимичните показатели. Това означава претовареност с по-висок холестерол, може би предиабет или пък диабет, нарушения на ендокринната система, на хормоните на щитовидната жлеза, които диктуват обменните процеси и енергоразхода, промени в половата система и т.н..Заради всичко това трябва да се търси съдействието на специалист по диететика, който да изготви хранителен режим, подходящ за съответния пациент.

Универсална диета за отслабване не съществува

Както няма стартова, така няма и финална диета. За редуциране на свръхтеглото е нужен индивидуален подход. Защото в медицината не винаги 1 плюс 1 е равно на две. За резултатността на дадено диетично хранене, всеки лекар подхожда индивидуално.

Вече живеем основно в два сезона – топъл и студен, междинните като че изчезват, а с това и възможностите нашите организми да се приспособяват към климатичните промени. При изменения на факторите на околната среда, са необходими около 3 седмици, за да може човешкият организъм да се приспособи.  Същото важи и за хранителния фактор. За три седмици човешкият организъм свиква с определена храна и намира механизми, с които да неутрализира въздействията върху метаболизма.

КЗП: Внимавайте с рекламите за продукти за отслабване!

След 3 седмици организмите ни се адаптират и към най-перфектната диетична програма.

И няма, спира всякаква резултатност от нея. Специалистите по хранене могат да изпълзват най-разнообразни начини за въздействие върху болестни състояния на всеки отделен пациент. За три седмици обикновено резултатността е 3-4 килограма по-малко. Но точно след този период от 21 дни, организъм казва: вече не свалям килограми, не ми действа. Например: храня се с малко калории, горя ги чрез активно движение и спортуване. След 21 дни организмът намалява енергийните разходи при двигателната активност и вече не свалям кигограми. Затова българинът създаде крилатата фраза:

Ходя си гладен и дебел

Тогава на помощ се притичва отново специалистът по хранене и диететика, като сменя коренно механизма на въздействие върху обменните процеси. Но не бива да се забравя, че

За да има горене, трябва да има гориво

Този физичен закон работи и върху биологията. За активното изгаряне на мастни резерви, специалистът трябва да определи най-подходящия начин. Свалянето на излишни килограми е процес, период, а не едноактно действие. Когато един диетичен режим е изчерпил своите възможности, лекарят трябва да прецени кои са следващите стъпки, за да не пострада здравето ни.

 

Житната диета на Петър Дънов е добра, но само за до 7 дни

В житното зърно има зародиш с белтъци, мазнини, витамини, 40% обвивка, 50 на сто нишесте. Фибрите в обвивката на зърното са ефективен „чистач” на червата. Ние, човеците, не усвояваме фибрите, но те са абсорбатор на излишните захари, мазнини и токсични фактори в телата ни. Наричаме ги биологично активни, защото имат принос за нашето здраве. Този вид режим е едностранчив и затова не го препоръчвам за повече от 7 дни. Монотонното хранене по принцип не бива да надвишава повече от 7 дни.

С какво да се храним в този сезон?

Сега не е подходящо за здравето ни да се ядат само зеленчуци. В този сезон е важно да имаме добър имунитет, добро кръвотворене, имунни защитни белтъчни тела. Това изисква белтъци, които в зеленчуците почти отсъстват. Препоръчително е да ядем млечни продукти, макар и нискомаслени, кисело мляко, риба, постни меса, яйца, овесени ядки. Разбира се, гранирани обилно със сезонни зеленчуци и плодове, които да не са парникови. Може да се вземат в допълнение и витамини и минерали като магнезий, манган, цинк, селен, калций, желязо, витамини С, Е и др., също така и много чайове. За сезона не са препоръчителни вегетариански и вегански режими. Защото, ако се заразим с вируси или бактерии, пак започваме да трупаме килца. И не защото ядем, а защото организмите задържат течностите.

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Общество

още

Анкета

Нужни ли са по-строги мерки за всички инсталации за изгаряне на отпадъци?

Нужни ли са по-строги мерки за всички инсталации за изгаряне на отпадъци?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.