77% от българите смятат, че е справедливо тировете и автобусите да плащат по-високи такси от колите

  • 12 декември 2019 16:41

  • 572
  • 5
77% от българите смятат, че е справедливо тировете и автобусите да плащат по-високи такси от колите
© Булфото (архив)

77% от българите са на мнение, че е справедливо тежкотоварните камиони и автобусите да плащат по-високи такси от автомобилите. Изводите са от проучване, проведено от „Тренд“ в периода 30.11-06.12.2019 г., чрез пряко полустандартизирано интервю „лице в лице“ сред 1000 души на възраст над 18 години. Проучването е възложено от Агенция „Пътна инфраструктура” във връзка с въвеждането на тол системата. Това съобщиха от пресцентъра на Агенция "Пътна инфраструктура".

Висок дял - 72%, от анкетираните са чули за планираното въвеждане на ТОЛ системата. На въпроса „ТОЛ таксите са на база реално изминато разстояние от камиони и автобуси и зависят от теглото и екологичната категория на превозното средство, каквато е европейската практика. Няма бариери, а камери, които отчитат изминатия път. Вие лично одобрявате или не одобрявате най-общо тази система?“ се отчита висок дял на одобрение – 64%, а едва 12% са на противоположно мнение.

49,4 млн. лв. се отпускат по бюджета на МРРБ за финансиране дейността на Националното тол управление

Според 77% от анкетираните е справедливо тежкотоварните автомобили и автобуси да плащат по-високи такси от обикновените автомобили, а едва 9% посочват, че не е справедливо.

56% от българите са съгласни камионите с по-висока екологична категория, т. е. тези, които замърсяват по-малко, да плащат по-ниски тол такси. Според тях тази мярка ще доведе до подобряване на чистотата на въздуха, 26% посочват, че не са съгласни. Малко над половината българи (52%) са на мнение, че тази мярка ще насърчи превозвачите да обновят автопарка си, а 28% посочват, че не са съгласни. Висок е и делът на съгласните - 41%, че трябва да се забрани движението на камиони с по-ниска екокатегория, а 29% не са съгласни.

Много висок дял от 76% посочват, че „Ако искаме и добра инфраструктура, и ниски данъци, справедливо е тежките камиони да плащат повече“. Едва 12% не споделят това мнение. Две трети от българите считат, че новата електронна система ще подобри събираемостта на глобите, а 18% са на противоположното мнение.

Според 53% от анкетираните средствата събрани от тол системата трябва да отиват за изграждането на нови пътища и магистрали, и за поддържането на вече съществуващите. 26% от смятат, че те трябва да се влагат по-скоро за поддържането на вече съществуващите пътища и магистрали, а 10% са на мнение, че трябва да са за изграждането на нови пътища и магистрали.

Няма причини за отлагане на тол системата след 1 март 2020 г., съобщиха от пътната агенция

31% посочват, че цените на стоките не би следвало да се увеличават, защото тол таксите са много малък разход в себестойността им, 22% са на мнение, че цените на стоките не би следвало да се увеличат, защото 34 000 км републикански и общински пътища остават напълно безплатни за камионите и автобусите. 21% са на мнение, че ако цените се повишат драстично, това ще е спекула, а не заради тол системата.

На въпрос „Първоначалният обхват на платени пътища с ТОЛ такси за камионите беше 10 800 км, а сега Министерството на регионалното развитие и благоустройството предлага да е 6 050 км. Кое от следните твърдения е по-близо до вашето мнение?“, то 22% са на мнение, че правителството е направило големи отстъпки на превозвачите, за 22% от анкетираните превозвачите трябва да плащат за цялата републиканска пътна мрежа от 20 000 км, както леките коли.

25% са на мнение, че този първоначален обхват трябва да се увеличава постепенно до пълно покритие на цялата републиканска мрежа.

Последвайте канала на

Радина Лазарова
572 5

Свързани новини

Коментари 5

Добави коментар
лека

2019.12.12 | 22:21

4

То значи 77% от българите са идиоти защото като се дигнат цените на превозвачите те за да оцелеят трябва да дигнат цените към клиентите, клиентите трябва да вдигнат цените на стоките и така накрая пак всички го ядеме колективно както подобава.

2019.12.12 | 23:56

5

защо бе??,защо да са ифиоти виж в европа как е.неможе един тир с 5 оси и общо тегло 40-42.тона да гази магистрала и да плаща колкото лека кола.

2019.12.12 | 18:03

2

da uvajaemi kolegi redno e da plashtat povece no ne zabraviaite tce te plashtat i edin danak za djoba ciganskiat premier taka tce e tvarde veroiatno da plashtate vie a ne te.

2019.12.12 | 20:41

3

Само за твоя информация: Като пишеш на латиница, никой не ти чете коментара.

makiaveli

2019.12.12 | 17:39

1

Няма проблем, нали тези тол такси ще отидат в крайната цена на стоките и в цените на пътнически превози. Превозвача е само брънка, но не и крайния платец на таксата. Тя винаги се плаща от бедния гражданин!

Добави коментар

Водещи новини