Бизнесът има нужда от евтини и лоши кадри

Цялата неразбория започва от една вълшебна думичка - бюджет. Когато си добър в нещо и искаш да продадеш труда си за някакви смислени пари бизнесът ти отговаря, че няма бюджет за такива като теб. Скъп си. Лаком си. Алчен. Надценен. Са-мо-за-бра-вил-си-се!

        Иначе казано, бизнесът предпочита да не наема добър хирург, а за неговите пари да назначи десет санитарки. Стоп! Бюджетът за един хирург и за десет санитарки е еднакъв. Като се наложи бюджетна оптимизация (винаги получавам по един микроинсулт при споменаването на думата оптимизация в контекст на пари) излиза, че може, налага се, трябва да се назначи една санитарка. Тя ще се нагърчи като за десет и освен това ще й се възложи да прави и операциите. Купува се оборудване за един милион лева и всичко е наред.

        Разбира се, всичко отива по дяволите. Обаче бизнесът е спечелил, защото е оптимизирал бюджета за заплати и е спестил пари. Ако предприятието е държавно се раздават бонуси, ако е частно – шефът си влачи секретарката да му прави неща в спа хотел през уикенда.

        Ще дам друг пример. По-достъпен. По-масов. Ежедневен.

        Стоя и гледам една дюнерджийница на „Витошка“. Вътре работят двама души. Една бабка и един младок, на който му личи, че е новак. Бабката е пенсионерка. Младокът реже с един голям нож толкова бавно и внимателно, та чак се притеснявам за пръстите му. Бабката обикаля един фритюрник и видимо се страхува от научно-техническото чудо. В дюнерджийницата постоянно влизат хора. Поръчват. Питат. Вадят пари. И… биват отпратени с думите: „Не може сега! Имаме много поръчки. Абсурд! Ще се наложи да чакате двадесет минути.“

        Мисля си кой ще е този идиот, който ще чака двадесет минути за дюнер. Бе хора, вие нормални ли сте?

        Така е! Хората са нормални и си тръгват. Аз съм от ненормалните. Стоя и чакам едни пържени картофи. Когато си с петгодишно дете, което иска пържени картофи ставаш ненормален. Но да се върнем в дюнерджийницата.

        За десет минути двамата работника успяха да изпъдят поне десет човека. Не! Те не го правеха, защото не им се работеше. Напротив. Работеха като пчели. Неуморно. Старателно и… тромаво. Неквалифицирано. Бавно.

        Сигурен съм, че заплатите им са ниски. Тоест, оптимизирани, според бюджета.

        За десет минути този бизнес изгуби поне 50 лева оборот. Случи се пред очите ми. Това са над тридесет лева чиста печалба. За един ден загубата се очертава на около две-три хиляди лева. И то защото на собственика му е досвидяло да назначи още трима човека. Или двама, но квалифицирани. Сръчни. Неоптимизирани, така да се каже.

        Равносметката е проста - Бизнесът пести 200 лева от заплати и губи няколко хиляди печалба.

Какви кадри ще издирва бизнесът през 2019 г.?

        За сравнение, в Гърция в заведение с подобен размер работят десет. ДЕСЕТ души. Чакаш секунди. Опашка няма. Сандвичите са на идентична цена въпреки по-скъпите продукти. Да не говорим за порциите. През годините тази гиросджийница просперира, цъфти независимо от кризи, стагнации и други. (наблюдавам я от десет години). Но тези десет работника са като факири. Не сядат. Определено неоптимизирани във възнагражденията им.

        Този „оптимизационен“ процес не е характерен само за дюнерджийския бизнес. Виждам го навсякъде. Повсеместен е. От големите корпорации до семкаджиите. Меринджеите завземат позициите на мениджърите. Директорите се заменят с шефчета и босчета. Далаверата измества търговията. Защото оптимизацията го изисква. Харчат се пари за евтини и лоши кадри. Второто не е изискване, но е задължителен атрибут към първото. Защото, когато станеш оптимизирано евтин, то няма как да не си лош.

        Следващият път ще ви разкажа как може една кифла на 22 години с незавършено квази образование, но с хиалурон в джуките и два пъти подгласничка на пангалактическия мултинационален конкурс мис бюст е диджитъл лайфкоучинг експерт. И защо бизнесът спешно има нужда от такива като нея.

        Не за друго, а за да ви е хубаво и оптимистично.

        Чао!

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Общество

още

Анкета

Одобрявате ли идеята независим прокурор да разследва главния прокурор?

Одобрявате ли идеята независим прокурор да разследва главния прокурор?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.