Пастор Пилев: Гнусно е посегателството над деца под булото на религията

  • 16 септември 2019 17:58

  • 2897
  • 0
Пастор Пилев: Гнусно е посегателството над деца под булото на религията
© личен архив

По повод на разтърсващия скандал в ромска махала в Сливен, където преди три дни бе арестуван Даниел Хил, осъден във Великобритания за педофилия, но представящ се за евангелски проповедник от 4 години тук, потърсих мнението на един от най-уважаваните евангелски пастири - пастор Ангел Пилев. Той е водач на Християнска църква „Сион”, автор е на документалната книга „Пасторите агенти на ДС”.

- Пастор Пилев, какъв е вашият коментар за случилото се в ромската махала в Сливен, където английски гражданин тези дни бе арестуван по подозрение в педофилия. Колегите ви от Обединени евангелски църкви излязоха с декларация, че този чужденец няма регистрация да проповядва евангелието, вие конкретно обаче какво мислите за този скандал?

- За никого не е тайна, че евангелските църкви са добре посрещнати и се радват на добър прием в ромските махали и може би това е една от причините този английски гражданин да злоупотреби с това и да се вклини в махалата в Сливен, представяйки се за пастор. Децата, които са станали жертви на педофили, твърде късно осъзнават какво им се е случило и какво са преживeли. На тях често им е внушавано, че това е просто игра.
Фактите сочат, че около 90% от децата, пострадали от сексуално насилие, са били жертви на човек, когото познават, т.е.  има налице изградена връзка  и някаква форма на доверие между детето и похитителя.
Аз смятам, че  е гнусно и отвратително и  бих казал жестоко, когато чуя за случаи  на пострадали деца  от сексуално насилие под булото на религията. Разбирате ли, в църквата – там, където детето трябва  да получи вяра и любов!? Няма и не може да има никаква  толерантност към хора, било то  действащи служители на църквата, или които  само практикуват някаква форма на църковна  дейност, псевдо-пастири, епископи и прочие.
Ако има подобни случаи, лицензите на такива хора следва моментално да бъдат отнети и те да бъдат преследвани с цялата строгост на закона.

- Той достатъчно строг и ясен ли е в този контекст, или позволява всеки да може да си организира църква в апартамента на 8-мия етаж например и да върши каквото си знае?

- Има установен ред, друг е въпросът доколко се спазва. Пък за поправките в Закона за вероизповеданията, всички видяхме, че единствено се направи ремонт, за да се опростят дълговете на мюфтийството и толкоз. Специално за случая с така представящият се за пастор британски гражданин Даниел Ериксън-Хъл,  от справката, която направих, стана ясно, че той не е свещенослужител на никое регистрирано вероизповедание от състава на Обединени Евангелски Църкви.
Тука вече  следва да се търси информация и отговорност от местните власти в гр. Сливен – община и полиция. Има ясно установени от закона  правила  как се регистрира и функционира дадено вероизповедание или местна църква.
Кой  орган му е издал  подобна регистрация или този човек просто си действа самосиндикално, а  съответната община е пропуснала  да урегулира  тези подробности.
Сега си даваме сметка, че в гетата  има неписани закони, които често са по-стриктни и актуални от писаните. За съжаление, с години  нито едно правителство, нито една партия не е направила или поне да се е опитала да направи нещо по въпроса  да се решат проблемите с проституцията, малолетните сватби, нивото на образование, законността на жилищата им и т.н. Обикновено се сещат за ромските гета  по време на избори или когато гръмне някой скандал, в който има замесен и ром и това удобно бива яхано от родните ни националисти и патриоти.
Ето в такава трудна  обстановка в гетата работят евангелските църкви в България,  като целта е тези  хора да бъдат интегрирани,  образовани,  научени да практикуват професия или да упражняват занаят, който да подсигурява техните семейства. А всичко това става на основа на Евангелието на Исус Христос, понеже  съм убеден, че никоя социална програма, никакви евросубсидии няма да имат успех, ако тези хора не променят ценностната си система, чрез покаяние и вяра в Исус Христос.

- От живите репортажи от Сливен стана ясно, че родителите на децата, ходили при англичанина, говореха за материалните добрини, които той вършил, как им помагал да си купуват това и онова, но не се чу да говорят за вярата, за духа, за духовните ценности. Това какво показва, наистина ли на терен мизерията в махалите е така мащабна?
- На терен наистина има много хора, които живеят в крайна нищета и мизерия и приемат социалните помощи. Не е трудно да се купи благоразположението на такива хора. Трагедията там е огромна - живеят на социални помощи, имат много деца. По мое скромно мнение при тези хора няма и никога не е имало "десетилетие на ромското включване". Ако всички онези средства, за които се говори от поне три десетилетия, бяха стигнали до тях, то вече трябваше да имаме поне едно поколение млади средно образовани роми, живеещи добре в гета, където къщите са в регулация, узаконени, с чисти и подредени улици. Ама това не се случва.

- Къде е спасението за тях, според вас? Вие от години работите в махалите?
- Не преувеличавам като казвам, че спасението за тях е като приемат в сърцата си Бога и така работят върху преобръщането на обърканата си ценностна система. Защото законът е външна спирачка, а те имат нужда от вътрешна регулация. От Бог, който ще ги научи, че не бива да се краде, защото кражбата е грях. Нужна им е промяна отвътре навън, в сърцето и това е евангелието.

- Държавата и нейните институции присъстват ли в гетата?
- На места ги има, на други не и отиват при тях наистина само, когато трябва да се купуват гласовете им по време на избори. Това е жалко и обидно, ромите дори не могат да си изтъргуват добре гласовете. Примерно в Панчарево под стената на езерото има едно гето и представяте ли си какво може да се случи с тези хора при, недай Бог, авария?! Там хората живеят в страшна мизерия, в паянтови бараки, на които обаче има закрепени сателитни чинии. Казват, че няма какво да ядат, ама на изборите им дали възможност да гледат телевизия. Това е. Държавата може да помогне с материални неща. Но истината е, че хората в тези махали живеят в своя обособена гето-култура и този проблем е унаследен още от времената на соца. Вярата в Бога е вътрешният мотив, който може да помогне за излаз от тези мрачини. Това е една много добра основа.

Последвайте канала на

Аделина Делийска
2897 0

Свързани новини

Водещи новини