Българино, с белината чисти, не я пий, не лекува рак!

Преди ден гръмна информацията, че измамник от Бургас продава разредена белина като лекарство против рак. Преди 4 години пък стана известно, че англичанка предлага чрез мнима клиника в България лек, който може да причини смърт. Аманда Мери Джуъл бе активистка на базираната в Мексико „Църква на Битието II”, която рекламирала по цял свят своя „чудодеен минерален разтвор” (MMS). Според експерти течността, която се продаваше и за клизма, съдържа същите химикали като индустриалната белина, изтъква тогава „Сънди експрес”, цитиран от "Телеграф". Защо в България има толкова лапнишарани, които купуват ментета и вярват на измами? Въпроси към председателя на Асоциация „Активни потребители” Богомил Николов. Ето коментарът му:

Този случай с белината не е нито първият, нито последният, предполагам, за съжаление. Подобни практики илюстрират лошата информираност на хората, както и желанието, което имат за решаване на житейски проблеми. Те са съществували и винаги ще ги има, но големият въпрос е - колко бързо обществото може да се справи и да ги преодолее.

Иначе тези схеми не ги измисляме ние, както стана ясно и в случая с белината, инитиативата е тръгнала от САЩ. Разни мошеници бъркат разни смеси, слагат им неразбираеми наименования и им приписват чудодейни качества.

Защо обаче толкова много българи се връзват на тези номера? Учудващо е, че в този дигитален век все още има потребители, които се доверяват на непроверени, неизпитани средства, за които не се знае дори дали са безопасни.

В България все още живее социалистическата вяра, че държавата трябва и може да решава всичко. Преди 30 години нито една стока не можеше да стигне до магазина, ако не е одобрена от държавните служби. Само че това отдавна не е така, пазарът е изключително свободен и на него могат да се предлагат всякакви неща. Потребителите обаче трябва да си самоизградят здравословна доза скептицизъм и да  не вярват така лековато, че с белина може да се излекува рак, примерно.

Ще си позволя да припомня, че наскоро имаше бум в продажбите на едни устройства, които уж като ги включиш в контакта и щели да намалят с до 50 на сто разходите на домакинството за ток. Също, че тези „вълшебни” уреди, ако се турят в запалката на колата, щели да спестят с 50 на сто горивото и т.н. и т.н. От самото анонсиране на това в нета става ясно, че офертата е напълно невероятна. Както гласи една английска поговорка /в превод/: Това е прекалено хубаво, за да е истина. Един мой приятел уместно се пошегува, че, ако има две запалки в колата си, то ще се вози напълно безплатно.

Невярата в институциите е глобален проблем, навсякъде по света, не само у нас. Поради това хората масово започнаха да се доверяват на всякакви измамници, шамани и ментета. Изследвания в последните години показват също изключително голямо засилване на плацебо ефекта. / Плацебо (от лат.: placebo – ′трябва да угаждам′) е всяка симулирана, иначе медицински неефективна интервенция (операция, химически разтвор, хапче или психотерапия), която се назначава с предполагаемо терапевтично въздействие, каквото всъщност няма. Понякога пациенти, получаващи плацебо лечение (инертно вещество, напр. захарно хапче), за което обаче вярват, че е ефективна интервенция, могат да получат въображаемо или действително подобрение на медицинското си състояние – ефект, наричан плацебо ефект. От научна гледна точка хомеопатията е пример за плацебо ефект/.

За мое съжаление при нас сигнали за измами идват много рядко. Тези, които ги разпознават, обикновено махат с ръка и ги подминават. А онези, които не ги разпознават, ги консумират. У нас за шашмите се научава посредством по-активни граждани, които съобщават публично за тях. Лошото е, че подобни лъжи трудно се спират, те се разпространяват и размножават скоростно навсякъде, особено в интернет.

При подобни шмекерии трябва да се разделя търговската от криминалната част. Има мними търговци, които осъществяват 100-процентна измама. Класическият пример е, когато събират поръчки, вземат парите, но никога нищо не доставят на заявителите. Съществуват и други, които си имат регистрации и продават – примерно, хапчета за отслабване, които ти „гарантират”, че можеш да си лежиш и ядеш, но с тях ще сваляш много кила! Трябва да се внимава с подобни „чудодейности”, които водят до тежки хормонални разстройства и други сериозни заболявания.

Смятам, че един от факторите с огромно значение, е размерът на глобите. У нас глобата за нелоялна търговска практика е от 2000 лв. до 30 000 лв., но в някои други държави тези санкции достигат до милиони евро. Затова мисля, че наказанието за заблуди трябва да е процент от търговската печалба на дадена фирма или лице. По този начин се надявам, че санкциите ще имат възпиращ ефект, а сега се страхувам, че нямат. Фактите сочат, че бизнесът печели много повече, отколкото плаща за глоби, поради нелоялност. Но най-вече всички трябва да сме много внимателни и да не разчитаме, че е възможно до всеки измамник да има по един инспектор или полицай. Това е наивно.

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Общество

още

Анкета

Кое е събитието на седмицата?

Кое е събитието на седмицата?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.