Човещината е скъпа, но не струва пари

В началото на тази седмица здравният министър Кирил АнаниевКирил Ананиев Кирил Ананиев е министър на здравеопазването ва третия кабинет на Бойко Борисов. Роден е през предложи за широко обществено обсъждане нов здравноосигурителен модел, който предвижда демонополизацията на здравната каса. Дали и как обаче това ще помогне да се стабилизират болничните заведения, да се подобри обсужването на пациентите в тях? Публична тайна е, че българите харчат много за здравеопазване - веднъж през бюджета и втори път, чрез средствата, които дават на ръка в болниците.

Стара истина в обществените науки гласи, че  винаги от частното се извлича общото. Затова ще започна с личните си впечатления от здравеопазването - тази толкова болна тема за повечето българи в мисловна възраст. Пък и кое е по-важно от здравето на човека?!

От близо десетина години ми се налага да обикалям различни болници с възрастните ми родители по обясними причини. През това време се убедих, че наистина има огромна разлика в обслужването, качеството на работа и контрола на харчовете в отделните здравни заведения, независимо дали са частни или общински и държавни. Няма да бъда черногледа и ще призная, че в края на краищата всичко зависи от качеството на кадрите. Тези дни за последен път се уверих, че е така. В столичната болница "Света Анна"/ бившата окръжна болница/ в Неврологичната клиника, която се ръководи от доц.д-р Росен Калпачки, както и в експедитивността в Спешно отделение там. Признавам, че досега никога не съм виждала по-добро и бързо обслужване, не съм срещала и по-любезни и състрадателни лекари. Такова отношение в тези две отделения лекарите имат към всички пациенти, видях го с очите си. Сигурна съм, че добрите специалисти не са единици в страната, просто трябва да се прави по-прецизен кадрови подбор. В България има прекрасни лекари, добри организатори и стопани, незнайно защо обаче не всички от тях ги избират да ръководят. Засега те са като белите лястовици. Но, ако разказваме повече за тях, за доброто и положителното, може пък всичко да се умножи!

По данни на НСИ в страната ни има 345 болници, държавата ни разполага и с други болнични структури, та общо стигат до 480. Според някои специалисти, броят им е между 4 и 5 пъти по-голям от необходимия, а на нас са ни нужни между 80 и 100 лечебни заведения.
Меко казано, е някак парадоксално, че при това изобилие, за което всеки българин плаща от джоба си, едва три болници в страната с държавна и общинска собственост са в добро икономическо състояние. Едната е в София, другите две са в провинцията. Според неотдавнашни разчети се оказа, че най-много борчове здравниците трупат от закупуваните от тях лекарства.

Идат местни избори и е редно да припомним и отсега да е ясно, че общинските съвети и кметствата играят огромна роля за състоянието на лечебниците по регионите. Няма да е зле да внимават кого назначават да управлява тези важни структури, вместо да ги поднасят на тепсия на разни шуреи и баджанаци. Привилегия е да си лидер - добре ще е да си го набият в главите. Защото пациентите веднъж на 4-5 години са и електорат и гласуват.

Над 50 на сто от българите смятат, че здравеопозването у нас не им е по джоба. Същевременно едва 1,7 млн. нашенци плащат пълни здравни вноски, което сами разбирате, е крайно недостатъчно. По данни на статистиката, тук харчим най-много пари за здраве и комуникации, в сравнение с останалите държави-членки на ЕС. Затова е важно да се запушат пробойните, през които изтичат пари за здравеопазването.

В коментар пред "Новини.бг." неотдавна бившият здравен министър, депутатът Хасан АдемовХасан Адемов Хасан Адемов е роден на 24 януари 1953 година в град Исперих, България. През 1979 година завършва споделиу, че в здравното министерство работят по остойностяване на медицинските дейности, че там разработват информационна система, която ще е обвързана с други системи и ще е част от електронното правителство. Също, че се създават стандартите и порядките за добра медицинска практика.
Докато всичко това обаче стане реалност, нищо не пречи на първо време лекарите да започнат да се държат по- човешки с пациентите. Както наскоро коментира световноизвестният режисьор Андрей Кончаловски, всеки друг може да си позволи да не е добър човек, но лекарят - не може, той трябва да е добър". Ще си позволя да добавя само, че човещината е скъпа, но не струва пари.

 

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Общество

още

Анкета

Одобрявате ли блокадата на пътя Ямбол-Сливен при село Крушаре?

Одобрявате ли блокадата на пътя Ямбол-Сливен при село Крушаре?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.