Иван Хиновски пред „Новини.бг”: Омбудсманът да не се прави на енергетик, нищо не разбира

Енергийният експерт Иван Хиновски коментира пред „Новини.бг.” защо точно сега се налага поредното поскъпване на тока и парното и обосновано ли е то. Той има над 40-годишен опит в управлението на енергетиката. В момента е председател на Българския енергиен и Минен Форум и директор в енергийната консултантска компания ПроЕкоЕнергия.

Преопределянето на цените на енергоносителите по принцип се прави регламентирано два пъти годишно. Това се върши по закон в определени регулаторни периоди, така че

сегашното поскъпване не е избрано нито нарочно, нито случайно – срокът по закон е 1 юли.

Омбудсманът Мая МаноловаМая Манолова Мая Божидарова Манолова е български политик, народен представител от парламентарната група на, която излезе с публични мрачни становища срещу поскъпването на парното, се прави на главен енергетик в републиката. Нейните твърдения нямат връзка с никакви реалности в този стратегически отрасъл.

Знаете ли, че  „борбата” й срещу таксата за сградна инсталация беше отхвърлена от Европейския съд и се оказа, че таксата е напълно законна, така е в много други страни, защото това е общ принцип.

Но Манолова мълчи по тази тема. На 30 април главният адвокат на ЕС заяви отказ по искането на два административни съда в България да се произнесат дали е законосъобразна тази такса. ЕС направи прецизен анализ на структурата и се произнесе. Странно е, че тук никой не коментира този факт, включително и омбудсманът. Няма друга страна, освен нашата, която да атакува тази такса.

Общественият защитник по дефиниция е призван да брани интересите на всички граждани у нас.

Енергийният пазар обаче се развива по свои правила. Същевременно приходите на хората в България не са се покачили кой знае колко нагоре. Нямаме нормални европейски заплати, за да посрещаме хладнокръвно поскъпването на енергоносителите.

Манолова обаче отново се упражнява в грешни посоки. Тя защо мълчи за Европейската препоръка за енергийната бедност.  Този нормативен документ на ЕК не влиза в сила у нас, а тя нищо не прави затова. Точно по този ред могат да се осигуят средства за енергийно бедните у нас.

Всеки реагира негативно, когато му се наложи да прави по-големи разходи. Аз самият не съм изключение от това правило.

Независимо, че съм енергетик, аз съм  също така и потребител.

Основният фактор за повишаване на цените на еленергията и топлоенергията, които са свързани помежду си, са повишаващите се въглеродни емисии, за които всяко производство плаща, за да ползва и преработва. Емисиите на парниковите газове се увеличиха от 5 евро на тон преди 4 години, на 25-30 евро за тон. Това сериозно оскъпява разходите на всички топлоелектрически централи и е основният разход и ръст във формирането на компонентата за електро и топло енергията.

Ще си позволя обаче да припомня отново, че отрасълът „Енергетика” отдавна се нуждае от реформи. Има европейска директива за решаване на капацитетите, по които България е длъжна да защити топлоелектрическите си централи до Нова година да представи програма с мерки. Всяка страна по свои собствени критерии трябва да представи такава програма в ЕК. Направиха го Полша, Гърция и останалите, само ние вси още не сме. Това е задължение на Министерството на енергетиката, но по неизвестни за мен причини,

България пак се държи като щраус с глава, зарита в пясъка. А това е страшно, защото накрая ще плащаме тройно.

Припомням, че ще има още едно поскъпване – през декември е вторият регулаторен период. По-рано, преди изборите не се обяви поскъпването, защото по закон през юни започва обсъждането на заявките на дружествата, които се подават от края на март пред КЕВР. Регулаторът обявява цените от 1 юли. Подобно нещо ще се случи в края на ноември, декември ще се объсждат и новите цени ще бъдат обявени на 1 януари 2020 година.

През 2011 година, когато влязоха масирано фотоволтаици с около 950-1000 мегавата, цената скочи, тъй като те работят по дългосрочни договори с преференциални цени.  Тогава се получи първият дефицит в системата, който беше около 1 милиард и половина лева. Пак тогава регулаторът предложи период – програма за компетнсиране на тези разходи. Трябваше да е 5 години, но не се получи и в момента този дефицит вече е 5,4 млрд.лв. Тази огромна сума може да се покрие само с реформи и цени. Дори ние да вдигаме цените, ако парниковите емисии продължават да растат, то ще се налага още и още да вдигаме цените...

Друг вариант е да икономисваме.

В момента внасяме електроенергия от Турция,

вече е в минало времето, когато ние изнасяхме за там. В момента у нас има реални опасностите за състоянието на ТЕЦ-овете, ВЕЦ-овете и АЕЦ. Ако не се започне с тези реформи и с икономията, нашата електроенергия ще стане неконкурентоспособна в региона.

Знаете ли, че дружествата, за да задържат цените, не правят ремонти, капиталови вложения и инвестиции? Това обаче е опасно, защото в един момент може да се отрази доста зле на сигурността, на ритмичността и т.н..

Работодателите сега също са в незавидно положение

– от една страна имат повишаващи се разходи за енергия, от друга бранят работните места, от трета им се искат по-високи заплати.

Затова е важно омбудсманът да спре да се занимава с енергийни теми, от които нищо не разбира, а час по-скоро да се включи и помогне на институциите за приемането на директивата за енергийната бедност.

В България с този цикъл на избори, който се прави така, че всяка година сме в някакъв пореден вот, не можем да направим нито една сериозна реформа в енергетиката.

Затова трябва да свикнем с мисълта, че има инфлация, поскъпване, а енергийните разходи растат неизбежно. В страни като Франция и Германия например върху месечните сметки на хората се изписва: „Напомняме ви , че разходите ви за енергия всяка година растат с по около 5%. Това е, такива са реалностите.

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Общество

още

Анкета

Скъпо ли ви излиза литър бензин/ литър дизел?

Скъпо ли ви излиза литър бензин/ литър дизел?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.