КЗП: Традиционно гражданите ни търсят повече по това време на годината в сравнение с останалите периоди

С около 10% се увеличава броят на жалбите и сигналите в Комисията за защита на потребителите (КЗП) в тези дни на годината и малко след празниците, тъй като понякога е необходимо известно време, за да може човек за прецени, че е бил ощетен.

Това каза председателят на КЗП Димитър Маргаритов по ТВ „Европа”. "Най-често хората се оплакват, че са станали жертва на нелоялна практика. „Някой се е опитал да ни измами – с фалшиво намаление, с продажбата на подаръчен комплект от стоки, които поотделно могат да се купят по-евтино и т.н.. Понякога преценката на потребителите в условията на празнична приповдигнатост може да доведе до там, че и самите те по някакъв начин да се заблудят”, добави Маргаритов. Затова той препоръча, „колкото и да е напрегнато, в някаква степен да не обръщаме внимание на всичко, когато става въпрос за пари, за цени, да съпоставяме различните оферти и да преценяваме и да вземем информираното си решение именно на тази база”.

Председателят на КЗП напомни, че не винаги големият процент намаление е гаранция за изгодна сделка. „Възможно е и това е нормална пазарна логика – някой да продава по-евтино спрямо друг, без непременно това да е свързано с някакъв гръмък анонс: „-20%, -50%, -70%” и т.н.

Ние можем и трябва дори, пазарувайки от търговската мрежа, да изискваме от търговците в наше присъствие да тестват стоката, която купуваме, да се уверим, че тя е в състояние да работи и представлява точно това, което си представяме. Защото, за разлика от търговията в интернет, когато закупим нещо от магазинната мрежа, нямаме правото на отказ. Можем само в случай на дефект да предявим рекламация и тогава търговецът не е длъжен веднага да ни върне парите, а има други стъпки, които трябва да бъдат извървени, за да се стигне да и до там. Най-често това е свързано с ремонта на стоката и привеждането ѝ в съответствие с нормалните изисквания”, обясни председателят на КЗП.

По данни на Института за анализи и оценка в туризма 540 000 българи ще пътуват по Коледа и Нова година. Съветът към тези, които са резервирали ресторант или хотел и срещнат някакви неудачи, е да реагират веднага на място и да поискат услугата да се приведе в съответствие с условията на офертата. Маргаритов заяви, че ако търговецът не е в състояние да го извърши, това е нарушение, които при всички случаи подлежи на санкция. Но възможно решение на ситуацията за потребителя е компенсация чрез някакви допълнителни услуги. Често разковничето за решаването на спорни ситуации – и на първоначалния етап при преговарянето с търговеца, и в случай че се стигне до намесата на контролния орган, е запазването на документите и кореспонденцията между потребителя и този, който е продал услугата. Чрез тях може да бъде доказано какво точно е договорено и какъв е характерът на възникналото несъответствие.

„Освен на предвидените по закон санкции, ние разчитаме, че благодарение и на медиите, и на все по-активната позиция на самите потребители в последните години, доста често търговците виждат, че е по-добре да направят някаква крачка, с която да се опитат да компенсират, да удовлетворят своите клиенти”, коментира Маргаритов.

Днес и утре, както и на 29 и 30 декември КЗП ще има дежурни екипи за извършване на проверки по сигнали. Консултации могат да бъдат получени на телефона на потребителя 0700 111 22.

Коментари

Напиши коментар

Избори

още

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Общество

още

Анкета

Одобрявате ли промените в НК свързани с неизбежната отбрана?

Одобрявате ли промените в НК свързани с неизбежната отбрана?

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.