На ръба на прехода, БДЖ почти се сдобива със суперлокомотив (снимки)

  • 05 декември 2018 11:17

  • 5200
  • 1
На ръба на прехода, БДЖ почти се сдобива със суперлокомотив (снимки)
© Марио Евстатиев

Годината е 1989, месец юли. В образцовото Електролокомотивно депо "Никола Коларов" - Подуяне пристига от Югославия локомотив с номер 442-008 и с актуалното за това време прозвище "Лепа Брена". Всъщност, този локомотив е един от общо 16-те, произведени от завода "Раде Кончар"(по-късно "Кончар електричне локомотиве"), Загреб. Машините предлагат условия на работа, невиждани за времето си. Максималната скорост е 160 км/час, кабините на машиниста са климатизирани. 

Снимка: Петър Стоянов

Пристигането на този локомотив в България е част от проект за модернизация на железопътния оператор, който към този момент разполага с електрически локомотиви чешко и румънско производство. Предложението на Югославия е, България да произведе 5 кораба тип "река-море", а те да произведат първоначално 20 такива локомотива, адаптирани към нашите изисквания. Правят се проби в участъците София-Плевен-Г. Оряховица, Русе-Г. Оряховица и София-Пловдив. Пробите преминават успешно, но поради политически причини, до сделка не се стига. 28 години по-късно, локомотивите от тази серия продължават да се експлоатират успешно от "Хърватски жезелници" главно на Интерсити и бързи локални влакове със скорости на дивжение до 160 км/час. 

Снимка: Марио Евстатиев

Въпросът за скоростна на движение на влаковете у нас става все по-актуален с напредването на модернизацията на железопътната отсечка София-Пловдив-Бургас, където вече има участъци, позволяващи експлоатационна скорост на движение от 160 км/час. В новия график за движение на влаковете, който влиза в сила от 09.12.(Неделя), времепътуването между София и Бургас е заложено да бъде 6 ч и 6 мин., при условие, че се обслужва от модернизиран локомотив серия 46 - единствените локомотиви на БДЖ, позволяващи движение със скорост до 150 км/час или с 10 км/час по-малко от суперлокомотива на "Кончар", тестван още през 1989 г.

Снимка: Марио Евстатиев

Припомняме, че КЗК спря процедурата на БДЖ за закупуване на мотрисни влакове по жалба на две от отпадналите от търга компании. Проверката на КЗК пък установи, че обществената поръчка е тотално объркана, поради което най-вероятно ще трябва цялата процедура да бъде стартирана отначало, с което, надеждите за нов и високоскоростен подвижен състав се отлагат. В същото време, ежедневие е, влакове да закъсняват драстично поради недостиг на изправни локомотиви.

 

 

 

Последвайте канала на

Novini.bg
5200 1

Свързани новини

Коментари 1

Добави коментар
Въййй

2018.12.05 | 22:47

1

Хубаво пишете, а може ли да п.р.о.в.е.р.и.т.е някои неща преди това??? Тези л.о.к.о.м.о.т.и.в.и 46 серия ,развиващи 150км са МОДЕРНИЗИРАНИ В КОЧАР !!!!!!!! Една част от тях в Загреб ,друга част в България - София - Подуяне. Като ж.у.р.н.а.л.и.с.т.и може ли да кажете какво стана с БДЖ Кончар ,модернизирало част от тези локомотиви ????? Ами какво стана с тези локомотиви ,каква част от тях са в експлоатация,и защо ,най важното ЗАЩООООО ???? Господа ж.у.р.н.а.л.и.с.т.и ,проверката е висше форма на доверие

Добави коментар

Водещи новини