-
05 декември 2018 11:17
- 5200
- 1
Годината е 1989, месец юли. В образцовото Електролокомотивно депо "Никола Коларов" - Подуяне пристига от Югославия локомотив с номер 442-008 и с актуалното за това време прозвище "Лепа Брена". Всъщност, този локомотив е един от общо 16-те, произведени от завода "Раде Кончар"(по-късно "Кончар електричне локомотиве"), Загреб. Машините предлагат условия на работа, невиждани за времето си. Максималната скорост е 160 км/час, кабините на машиниста са климатизирани.
Снимка: Петър Стоянов
Пристигането на този локомотив в България е част от проект за модернизация на железопътния оператор, който към този момент разполага с електрически локомотиви чешко и румънско производство. Предложението на Югославия е, България да произведе 5 кораба тип "река-море", а те да произведат първоначално 20 такива локомотива, адаптирани към нашите изисквания. Правят се проби в участъците София-Плевен-Г. Оряховица, Русе-Г. Оряховица и София-Пловдив. Пробите преминават успешно, но поради политически причини, до сделка не се стига. 28 години по-късно, локомотивите от тази серия продължават да се експлоатират успешно от "Хърватски жезелници" главно на Интерсити и бързи локални влакове със скорости на дивжение до 160 км/час.
Снимка: Марио Евстатиев
Въпросът за скоростна на движение на влаковете у нас става все по-актуален с напредването на модернизацията на железопътната отсечка София-Пловдив-Бургас, където вече има участъци, позволяващи експлоатационна скорост на движение от 160 км/час. В новия график за движение на влаковете, който влиза в сила от 09.12.(Неделя), времепътуването между София и Бургас е заложено да бъде 6 ч и 6 мин., при условие, че се обслужва от модернизиран локомотив серия 46 - единствените локомотиви на БДЖ, позволяващи движение със скорост до 150 км/час или с 10 км/час по-малко от суперлокомотива на "Кончар", тестван още през 1989 г.
Снимка: Марио Евстатиев
Припомняме, че КЗК спря процедурата на БДЖ за закупуване на мотрисни влакове по жалба на две от отпадналите от търга компании. Проверката на КЗК пък установи, че обществената поръчка е тотално объркана, поради което най-вероятно ще трябва цялата процедура да бъде стартирана отначало, с което, надеждите за нов и високоскоростен подвижен състав се отлагат. В същото време, ежедневие е, влакове да закъсняват драстично поради недостиг на изправни локомотиви.
Последвайте канала на
Свързани новини
Анатоли Атанасов от БДЖ: Жандармерията пази влаковете
17 ноември 201809:59
Ситуацията в БДЖ е критична. Има ли светлина в тунела?
14 ноември 201818:50
Транспортният министър разкри защо иска оставката на ръководството на БДЖ
08 ноември 201818:03
Транспортната комисия ще поиска изслушване на ресорното министерство за проверките в БДЖ
08 ноември 201814:00
Ръководството на БДЖ подаде оставка
08 ноември 201812:12
БДЖ натъпка 387 пътници на места за 195
16 октомври 201810:18
БДЖ участва в "Национални дни на кариерата"
12 март 201914:18
БДЖ с нов шеф
14 декември 201818:48
БДЖ подкрепя националната инициатива "Коледа за всяко дете"
13 декември 201811:00
Два отменени гола в добавеното време донесоха радост на Крумовград срещу Славия
България допусна обрат от Черна гора и се отдалечи от ЕвроБаскет 2025
Кириякос Георгиу разказа за премеждията си в Спартак (Варна)
ПФК Ботев: Ситуацията около Антон Зингаревич става все по-странна и лишена от прозрачност
Салах: Разочарован съм, по-скоро съм вън от Ливърпул, отколкото вътре
Областна администрация София-град и Столична община подписаха договора за прехвърляне на собствеността на "Герена"
Коментари 1
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Петър Чобанов: Минималната заплата крие повече рискове, отколкото решения на проблеми
25 ноември 202420:50
От прокуратурата искат постоянен арест за трима от биячите в мола
25 ноември 202418:09
Шофьор на тролей е със счупени нос и ръка след побой от пътник в София
25 ноември 202418:11
Юлиян Попов: Цената на водата в България е ниска, трябва да се инвестира в напояване
25 ноември 202418:46
Общини напират да вдигнат цената за паркиране
25 ноември 202422:30
Водещите новини! Бабикян: Борисов води разговора с Пеевски, а не с ПП-ДБ. Войната в Украйна доведе до нова ескалация между Запада и Москва (и още…)
25 ноември 202419:18
Нетаняху може да бъде арестуван, ако пътува до Германия
25 ноември 202419:28
Белият дом: Преговорите за спиране на огъня между Ливан и Израел вървят към споразумение
25 ноември 202422:53
Осло не откри доказателства за връзка между норвежеца, собственик на българска фирма, и взривените пейджъри на "Хизбула"
25 ноември 202420:41
2018.12.05 | 22:47
Хубаво пишете, а може ли да п.р.о.в.е.р.и.т.е някои неща преди това??? Тези л.о.к.о.м.о.т.и.в.и 46 серия ,развиващи 150км са МОДЕРНИЗИРАНИ В КОЧАР !!!!!!!! Една част от тях в Загреб ,друга част в България - София - Подуяне. Като ж.у.р.н.а.л.и.с.т.и може ли да кажете какво стана с БДЖ Кончар ,модернизирало част от тези локомотиви ????? Ами какво стана с тези локомотиви ,каква част от тях са в експлоатация,и защо ,най важното ЗАЩООООО ???? Господа ж.у.р.н.а.л.и.с.т.и ,проверката е висше форма на доверие