Най-големите грешки при шофиране на снежни и заледени пътища

  • 01 декември 2018 08:02

  • 5837
  • 5
Най-големите грешки при шофиране на снежни и заледени пътища
© Pixabay

Резки спирачки и пренавиване на волана - това са основни грешки, които водачите допускат на снежни и заледени пътища, заяви за Дарик инструкторът по безопасно и майсторско шофиране Васил Жеков. Той добави, че шофьорите трябва да са особено внимателни, когато след дъжд температурите се понижат и се образува т.нар. „черен лед“.
 
Хората се раждат с грешни инстинкти за самосъхранение при управление на автомобил, каза Васил Жеков и добави, че в практиката си на инструктор по безопасно и майсторско шофиране всекидневно става свидетел на грешки, които са следствие на това.
 
„Имаше лед тези дни, колата поднася или не завива и ние винаги се опитваме с волана да я спасим. Това е грешно! Воланът не трябва да се пипа и да се завива повече, отколкото е нужно. Всеки шофьор се опитва да пренавие волана повече и тя продължава да не завива. Тя не завива от загуба на сцепление. А сцеплението се подсигурява с умение. Има си начини, по които можеш да си подсигуриш в ледена обстановка, в сняг, влизайки в завой по-бързо. Има си физика, която трябва да се изучи, за да могат хората да се справят с такива снежни или заледени случаи. Скачат на спирачките - това е един от най-често срещаните навици. Просто веднага хората се стряскат, ако има нещо, например преди завой или вътре в завоя, а това е строго забранено“, обясни той.
 
Често се допускат грешки и когато занесе задницата на автомобила, посочи Жеков: „Тръгва задницата и шофьорът моментално контра завърта волана. А воланът не се пипа! Знаете ли, че при една такава ситуация трябва да се подаде газ.
 
Едно от опасните явления на пътя е т.нар. „черен лед“, които се образува, когато след дъжд се понижат температурите.

Ето как може да се разбере: „Винаги когато хората потеглят с колата и направят 10-20 метра, засилват колата и веднага набиват спирачки, за да видят какъв е спирачният път и сцеплението. Също така, докато карат, по време на движението, може да се разбере от волана. Когато е хлъзгаво, има загуба на сцепление или има черен лед, воланът олеква“.
 
Васил Жеков добави обаче, че в първите снежни дни тази седмица е видял закъсали автомобили с летни гуми, а подходящите гуми са първото условие за безопасност на пътя.

„Тук вече и умение да имаш и всичко останало, ако ти не си сложил гумите за сезона, няма кой да ти помогне. Едно от първите неща, които ние трябва да си подсигурим е това. Гумата е първото нещо за безопасност“, каза той.
 
Васил Жеков допълни още, че взимането на шофьорска книжка не означава, че водачът е усвоил всички умения. Необходими са тренировки на полигони, които симулират лед, както и познаване на физичните закони, на които се подчинява автомобила ни в зависимост от това, дали е с предно, задно предаване или 4 Х 4, добави инструкторът.

Последвайте канала на

Десислава Станева
5837 5

Свързани новини

Коментари 5

Добави коментар

2018.12.02 | 17:34

3

Г-н Жеков, ако хората се раждат с грешни инстинкти, нямаше да съществуване вече.
Това което е грешно е обучението.
Аз съм карал няколко години в анорексия и някой там няма грешни инстинкти. Но, обучението е на ниво!!!

2018.12.02 | 17:39

5

Ако човек можеше да кара по инстинкти, нямаше да има курсове за шофьори!!!

2018.12.02 | 17:38

4

В Норвегия, имам в предвид.

Joro

2018.12.01 | 10:32

2

Сцеплението на пътя върху сняг или лед:1)Cе определя от темперетурата-когато е -8градуса.или повече,може да карате с пълна газ(без да прекалявате на завоите),проблем може да се получи само ако спрете на наклон(тогава гумите,които са топли,създават хлъзгаво покритие и автомобила поема по посока наклона,може да го спрете само ако си хвърлите якето под една от гумите).Ако нямате термометър за външната темперетура,то гледайте през страничното огледало дали гумите са мокри и изхвърлят пръски вода-тогава трябва да знаете,че пътя е хлъзгав и няма добро сцепление.Ако гумите са сухи,може да карате нормално,както върху сух асвалт..2.Гумите :Само зимни гуми(имат повече каучук и по добро сцепление),но ако са по стари от 5 години,то те губят от качеството си,независимо от грайфера,който имат.3.Предавка:Автомобили със задно предаване са изключително неустойчиви и единствения начин,да ги направите по устойчиви са 2 торби цимент в багажника,но с малко газ на завоите.Сменете си автомиобила с предно предаване(когато имате възможност).Технологиите на задното предаване са отживелици(независимо от АБС и АСР) и автомобилът е нестабилен както зимата така и през лятото .4.Относно излитането на завои,което се получава от повече газ,то при автомобилите със задно предаване е пускане на газта,никакви спирачки,без въртене на волана и чакате докато автомобила спре(божа работа).При автомобили с предно предаване пускане на газта и подаване на минимална такава За да ви измъкне от ситуацията,без спирачки и с завъртане на волана ,обратно на посоката на хлъзгане.При предавка куатро,рязко пускане на газта,без спирачки и плавно подаване на газ и волан посока излизане от ситуацията за да ви измъкне.При хлъзгане на прав път АБС-са ще ви помогне да изправите колата само с волана,но ако нямате АБС,то трябва да ползвате спирачките съвсем нежно За да не блокират колелата и отново изправяне с волана.

2018.12.01 | 08:26

1

Всички сте големите специалисти а бе що не си евете путк.ата майчина. Вие ще ми кажете как да си карам колата

Добави коментар

Водещи новини